عصر خودرو

تغییرات بازار پایه رسما کلید خورد؛

پذیرش فرابورس ایران در تابلوی الف

عصر بازار- بازار پایه فرابورس ایران که به موجب قانون برنامه پنجم توسعه متولد شده و طیف وسیعی از شرکت‌ها را با درجات مختلفی از شفافیت و نقدشوندگی در خود جای داده، این روزها با پذیرش شرکت فرابورس ایران در تابلوی «الف» در حال پوست انداختن و تحول جدیدی است.

پذیرش فرابورس ایران در تابلوی الف
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، صبح روز جاری در نخستین جلسه اعضای جدید هیات پذیرش فرابورس ایران که با حضور دکتر شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در محل این سازمان برگزار شد، فرابورس ایران در تابلوی الف بازار پایه پذیرش شد.

    بر اساس این گزارش،  سی‌ام خردادماه جاری دستورالعمل جدیدی در خصوص شرایط درج و نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار پایه فرابورس منتشر شد که طبق این اطلاعیه بازار پایه به سه تابلوی «الف»، «ب» و «ج» طبقه‌بندی شده و شرکت‌هایی که در تابلوی الف این بازار حضور می‌یابند باید فرایند پذیرش را طی کنند در حالی که در دو تابلوی دیگر، شرکت‌ها نیازی به طی کردن فرایند پذیرش ندارند.

    بر این اساس تابلوی پایه الف مربوط به تشکل‌های خودانتظام و نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار از قبیل بورس‌ها و شرکت‌ سپرده‌گذاری مرکزی است، در حالی که در تابلوی ب و ج شرکت‌ها بر اساس ضریب نقدشوندگی و شفافیت و افشای اطلاعات جای خواهند گرفت.

    این سه تابلو به لحاظ ساختار معاملاتی نیز با یکدیگر متفاوت‌اند، به طوری دادوستدهای تابلوی الف به‌صورت آنلاین انجام خواهد شد، در تابلوی ب سهام شرکت‌ها در 5 روز معاملاتی هفته از ساعت 9 تا 12:30 معامله می‌شوند و در تابلوی ج نیز سه روز به خرید و فروش سهام شرکت‌های موجود در این تابلو اختصاص یافته است.

    به این ترتیب با عملیاتی شدن این دستورالعمل جدید، طیف وسیعی از محصولات با انواع ریسک برای مخاطبان فراهم شده و شرکت‌ها بر اساس معیارهای شفافیت و نقدشوندگی در آن طبقه‌بندی خواهند شد.

    برچسب ها