عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

فاکتورهای اقتصادی اثر گذار در بازار

عصر بازار: در کل فاکتورهای موثر بر بازارها کاملا اقتصادی است و فاکتورها در کلان اقتصاد تغییر خاصی را حاصل نکرده است .

فاکتورهای اقتصادی اثر گذار در بازار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از سنا، محمد مهدی ناسوتی فرد‌، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه علی‌رغم توافق هسته‌ای و خبرهای خوب و همچنین حرکت‌های مناسب که دیده می‌شود بازار عکس‌العمل خاصی نداشته است، گفت: از آنجایی که اقتصاد کشور روزهای سختی را می‌گذراند و بنگاه‌ها وضعیت خوبی ندارند و عملا سودی از فروش عایدشان نمی‌شود.
    وی افزود: در حال حاضر بنگاه‌هایی وجود دارند که از نظر تولید وضعیت مناسبی ندارند و حتی اگر آنها به  نرخ مناسب تولید کنند اما عملا الزامی برای خرید محصولات آنها وجود ندارد.
    وی افزود: در کل فاکتورهای موثر بر بازارها کاملا اقتصادی است و فاکتورها در کلان اقتصاد تغییر خاصی را حاصل نکرده است .
    این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بنابراین ما در کوتاه مدت نمی‌توانیم انتظار اتفاق خاصی را در بورس به عنوان جزیی از اقتصاد داشته باشیم هر چند که این احتمال هم وجود دارد که قیمت‌ها در محدوده 10 درصد بالا و پایین‌تر از ارقام کنونی درجا بزند.
    وی در تشریح روند بورس و صعود آن در سالهای 91 و 92 همزمان با تشدید تحریم‌ها گفت: در دو سال گذشته برخی کارشناسان اقتصادی همواره اعلام می‌کردند که اقتصاد کشور شرایط مطلوبی ندارد و اثر نامطلوب تشدید تحریم‌ها به مراتب نمایان خواهد شد.
    ناسوتی‌فرد تصریح کرد: در سالهای 91 و 92 رکود در بخش‌های مختلف اقتصاد قابل مشاهده بود اما در بورس خودش را نشان نداد چرا که متولیان با چاپ پول تحرک ایجاد کردند.
    وی افزود: تزریق 100 هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه در پروژه مسکن مهر به نوعی تقاضای کاذب ایجاد کرد و در حالی که این رقم می‌توانست موجب تحرک در اشتغال در بخش‌های مختلف از جمله صنایعی مانند فولاد و سیمان شود.
    این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه این میزان نقدینگی از دل اقتصاد نجوشیده بود گفت: به همین دلیل تزریق این پول در مسکن مهر منجر به تبدیل چرخش اقتصاد و ایجاد تورم 40 تا 50 درصدی در سطح کشور شد که نتیجه آن پولهای بدون پشتوانه بود.
    وی با اشاره به رشد بازار سرمایه در سالهای 91 و 92 خاطر نشان کرد: رشد 2سال گذشته بورس مربوط به تغییر قیمت دلار و وابستگی اقتصاد ایران به دلار و نفت بود به طوریکه نفت 100 دلاری و رشد قیمت دلار از هزار به 3 هزار تومان منجر به رشد خوب شرکت‌هایی شد که در حوزه صادرات فعالیت داشتند.

    برچسب ها