عصر خودرو

با هدف افزایش پوشش تعاونی ها صورت می‌گیرد؛

تاسیس صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون در ۱۰ استان کشور

عصر بازار- مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون با تشریح جزئیات صدور انواع ضمانت‌های اعتباری (LC) از آمادگی برای مشارکت و تاسیس صندوق در ۱۰ استان کشور خبر داد.

تاسیس صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون در ۱۰ استان کشور
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، مهدی حسین‌نژاد  با اشاره به اصلاح اساسنامه صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون گفت: طی یکسال و نیم گذشته کار کارشناسی برای اصلاح اساسنامه صندوق آغاز شد تا اینکه اخیرا با موافقت هیأت وزیران، این اساسنامه اصلاح و ابلاغ شد.

    وی با بیان اینکه از ابتدای فعالیت صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون تاکنون به میزان حدود 700 میلیارد تومان برای یکهزار تعاونی، ضمانت‌نامه صادر شده است، افزود: مهمترین اولویت صندوق، حمایت از دانش‌آموختگان دانشگاهی، دانش آموختگان مناطق محروم و طرح‌های کارآفرینانه است که در صورت تقاضا از امتیازات ویژه برخوردار خواهند بود و در اولویت قرار می‌گیرند.

    مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون ادامه داد: مرکز اصلی صندوق در تهران است اما حوزه عملیات آن سراسر کشور را پوشش می دهدبه همین دلیل آمادگی داریم صندوق ضمانت سرمایه گذاری را  در 10 استان کشور بنا بر درخواست استان‌ها تاسیس کنیم تا با تفویض بخشی از وظایف خود به آنها، امکان بهره مندی تعاونی های سراسر کشور از خدمات این صندوق فراهم شود.

    حسین‌نژاد گفت: در گذشته دامنه خدمات این صندوق صرفا محدود به شرکت‌های تعاونی بود اما در اساسنامه جدید امکان تضمین اعتبارات و سرمایه گذاری برای سایر شرکت‌های تعاونی سهامی ‌عام، شرکت‌های تعاونی فراگیر ملی، اتحادیه‌های تعاونی و اتاق‌های تعاون فراهم شد.

    وی تصریح کرد: علاوه بر این در جهت تحقق سیاست‌های دولت مبنی بر حمایت از بنگاه‌های اقتصادی کوچک، طبق اساسنامه جدید حمایت‌ از فعالیت‌های اقتصادی خرد و بنگاه‌های کوچک با تمرکز بر مشاغل خانگی، خوداشتغالی و شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار صندوق قرار گرفت.

    جزئیات صدور انواع ضمانت‌ها برای شرکت‌ و اتحادیه‌های تعاونی

    مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون با بیان اینکه این صندوق به صورت مستقیم تسهیلات پرداخت نمی‌کند بلکه با صدور انواع ضمانت‌نامه‌ها شرایط دریافت وام را تسهیل می‌کند،  به صدور انواع ضمانت‌نامه‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از مدل‌ها صدور ضمانت نامه‌های اعتباری یا گشایش LC است؛ این ضمانت‌نامه تعهدی است که به درخواست متقاضی، بابت تعهدات وی اعم از بازپرداخت اصل و سود تسهیلات یا اعتبار حداکثر تا 70 درصد اصل و سود تسهیلات اعطایی به نفع بانک‌ها یا مؤسسات مالی و اعتباری، صادر می شود تا در صورت عدم ایفای به موقع تعهدات از سوی متقاضی با اعلام ذی‌نفع (سرمایه‌گذار)، مبلغ مورد نظر به حساب ذی‌نفع واریز خواهد شد.

    وی طرح «تامین مالی جمعی» را از دیگر خدمات صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون عنوان کرد و گفت: تامین مالی جمعی همزمان یک همیاری اجتماعی و یک سرمایه‌گذاری اقتصادی است. با این روش، سرمایه‌های خرد کارآفرینان می‌تواند تبدیل به پشتوانه‌ای برای تحقق یک ایده‌ اقتصادی تبدیل شود؛ این ایده اقتصادی می تواند یک محصول جدید، یک خدمت‌ جدید، یک حرکت فرهنگی-اجتماعی یا هر ایده‌ جدید دیگری باشد که کارآفرینان برای بهره مندی از این خدمت می توانند  به صورت اینترنتی از طریق سایت صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون ثبت نام کنند.

    مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، ادامه داد: صدور ضمانت نامه برای شرکت در مناقصه و مزایده از دیگر خدمات این صندوق است که به درخواست شرکت کننده در مناقصه یا مزایده و به نفع ذی‌نفع صادر می شود. طبق این ضمانت نامه در صورت کوتاهی برنده از انجام تعهدات شرایط مناقصه و مزایده، مبلغ تعیین شده در ضمانت نامه به ذی‌نفع پرداخت می‌شود.

    حسین نژاد صدور ضمانت‌نامه حُسن انجام کار را از دیگر خدمات صندوق مذکور عنوان کرد و افزود: طبق این ضمانت نامه صندوق در صورت کوتاهی پیمانکار در انجام صحیح تعهدات ناشی از قرارداد و بر اساس اعلام کارفرما به صندوق، معادل مبلغ ضمانت‌نامه، به را به وی پرداخت می‌کند.

    وی ادامه داد: با صدور ضمانت نامه گمرکی نیز تعهدات تعاونی به‌ نفع گمرک جمهوری اسلامی ایران تضمین می‌شود.

    برچسب ها