عصر خودرو

TAKE OFF هواپیماهای جدید از باند بورس

عصر بازار- حالا دیگر صحبت از آمدن نیامدن هواپیما بر باند فرودگاه های ایران نیست، حالا صحبت از چگونگی آمدن این هواپیماها بر باند فرودگاه هاست. یک راه این است که هم منفعت خرید هواپیما و هم منفعت تأمین مالی آن در جیب رقبای ایرانی ریخته شود. یک راه هم این است که در باند بورس خودمان تیک آف کنیم. اینگونه با یک تیر دو نشان به هدف زده می شود. هم هواپیما آوردیم برای آسایش و امنیت ملت هم منفعت تأمین مالی خرید هواپیما به جیب ملت ریخته می شود.

TAKE OFF هواپیماهای جدید از باند بورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، هواپیما، نان و آب نیست تا نبودش زندگی را لنگ کند. اما گاه چرخ هایش که از باند فرودگاه بلند می شود، جان به لب می رسد. بس که کم داریم از این طیاره های آهنی. 30 و اندی سال از آن روزگاری که دیگر ما ماندیم و طیاره های قدیمی می گذرد. پیچ و مهره ها که شل می شود پیچ گوشتی به دست به سراغ غول های آهنی می رویم. چشم هایمان تیز چراغ ها می شود که مبادا چراغی خاموش شود که اگر شد فرصت به شهادتین نمی رسد. ما می مانیم و داستان جعبه سیاه و فاتحه خوانی و سوگ یک ملت.

    اما داستان ما و طیاره ها به اینجا ختم نمی شود. با تغییر جهت وزش باد بعد از برجام، صاحبان غول های آهنی که تا چندی قبل از دادن پیچ و مهره به ما امتناع می کردند با پای خود وارد آسمان ایران شدند و در حین سفر شروع به حساب و کتاب عایدی فروش طیاره هایشان به ایران کردند. عدد و رقم ها می چربد آنقدری که با همه سنگ اندازی ها بالاخره رقابت آغاز می شود تا هر که زورش بیشتر باشد صندلی های بیشتری در میان خطوط هوایی پر از خالی ایران از آن خود کند.

    البته پای حساب و کتاب که باز شود، ایران دلار کم می آورد برای خرید غول های آهنی. پس باید به دنبال راه حلی رفت که بتوان از پس خرید طیاره هایی نو برآمد.

    شرکت هواپیمایی نفت ایران با یک شرکت لیزینگی خارجی برای تأمین مالی 10 میلیارد دلار از قرارداد خرید هواپیماهای ایرباس به توافق رسیده که بزودی قرارداد نهایی آن امضا می‌شود تا امکان نوسازی این ناوگان فراهم شود.

    اما پیش از تأمین چنین پولی از سوی یک شرکت خارجی باید سری به چند سال قبل بزنیم. وقتی که شرکت ماهان با انتشار نخستین اوراق اجاره توانست 10 فروند هواپیما در روزگار سخت تحریم خریداری کند. همین حرکت آغازگری شد تا مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، بگوید: اگرچه در سازوکارهایی که برای خرید هواپیماهای جدید ایرباس و بوئینگ و تامین مالی آن پیشنهاد شده تاکیدها بیشتر بر منابع خارجی است، اما قطعا صنعت حمل و نقل هوایی می تواند نگاه ویژه ای به بازار سرمایه داشته باشد.

    بر اساس کارشناسی های مسوولان، توسعه ناوگان هوایی کشور در گروی ورود 500 فروند هواپیما است که خرید این تعداد هواپیما نیاز به اعتبار 50 میلیارد دلاری دارد. اعتباری که کم نیست اما بدون شک بخشی از این میزان نقدینگی می تواند به کمک ابزارهای بازار سرمایه تهیه شود. ابزارهایی چون اوراق منفعت استهلاکی، اوراق مرابحه، اوراق فروش و اجاره، اوراق اجاره کلی – تبعی یا از طریق اوراق سفارش ساخت (استصناع) – اجاره منتهی به مالکیت بانی- (پنج ابزار بازار سرمایه ای برای تامین مالی خرید هواپیما)

    بورس ایران با وجود اینکه به بزرگی و عمق خیلی از بورس های جهانی نیست اما به قدر نیازهای داخلی توان فرصت سازی دارد و می توان با خیالی آسوده و بدون نگرانی روی آن حساب کرد. در همین رابطه غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، اوراق اجاره را مطلوب ترین و سهل الوصول ترین ابزار بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه های خرید هواپیما در کشور می داند.
    حالا دیگر صحبت از آمدن نیامدن هواپیما بر باند فرودگاه های ایران نیست، حالا صحبت از چگونگی آمدن این هواپیماها بر باند فرودگاه هاست. یک راه این است که هم منفعت خرید هواپیما و هم منفعت تأمین مالی آن در جیب رقبای ایرانی ریخته شود. یک راه هم این است که در باند بورس خودمان تیک آف کنیم. اینگونه با یک تیر دو نشان به هدف زده می شود. هم هواپیما آوردیم برای آسایش و امنیت ملت هم منفعت تأمین مالی خرید هواپیما به جیب ملت ریخته می شود.

    نویسنده: سمیرا سامانی
    برچسب ها