عصر خودرو

مصوبه جدید سازمان بورس؛

دریچه جدید جذب سرمایه گذاری خارجی

عصر بازار- مصوبه جدید سازمان بورس درباره واریز نقدینگی سرمایه گذاران خارجی به بانک کلر، علاوه بر اینکه یکی از ریسک های سرمایه گذاری خارجی را برطرف می کند، می تواند با از میان بردن موانع بین المللی و مشکلات بانک ها، منجر به جذب حجم بالایی از سرمایه های خارجی شود.

دریچه جدید جذب سرمایه گذاری خارجی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، بهزاد گلکار، مدیر عامل هلدینگ مالی سینا ضمن بیان مطلب فوق گفت: در همه دنیا، سرمایه گذار خارجی پول خود را به حساب کارگزاری واریز نمی کند بلکه سرمایه به حساب بانکی که بانک کاستودین (متولی) است، ریخته می شود و به  این ترتیب سرمایه گذار هر لحظه که بخواهد، می تواند دارایی مالی و دارایی پولی خود را از طریق این حساب چک کند.

    وی با اشاره به اینکه این امکان در ایران وجود ندارد، افزود: در سایر کشورها بانک های مخصوص حساب کاستودین را ارائه می دهند، این فرایند نرم افزار مخصوصی دارد که به سیستم کلر بین المللی متصل است.

    گلکار یکی از مشکلات سرمایه گذار خارجی برای ورود به ایران را چک کردن وضعیت مالی دانست و گفت: در حال حاضر سرمایه گذار خارجی نیاز دارد وضعیت دارایی مالی و پولی خود را چک کند، اما نمی تواند. سرمایه گذار خارجی نیاز دارد علاوه بر اینکه پولش را از سیستم بانکی خارج از کشور به سیستم بانکی داخل کشور منتقل کند، باید بتواند حساب مالی و پولی خود را هر لحظه چک کند که بانک های داخلی هنوز نمی توانند این خدمت را به مشتریان خارجی بدهند.

    وی با اشاره به اینکه لزوم چنین فرآیندی داشتن استانداردهای بین المللی است،اظهار داشت: باید بانک ها با دریافت استانداردهای بین الملی به شبکه بانکی بین المللی متصل شوند. به این ترتیب بانک خارجی که قصد دارد با بانک ایرانی نقل و انتقال مالی انجام دهد می تواند در شبکه بانکی بین المللی، بانک ایرانی را ببیند.

    وی با اشاره به راه اندازی صندوق سرمایه گذاری بزرگ در لندن توسط هلدینگ سینا گفت: در حال حاضر مشکل بزرگ ما این است که سیستم بانکی کشور کاستودین اکانت ندارد.

    گلکار با اظهار امیدواری به اینکه با مصوبه جدید سازمان بورس بخشی از مشکلات کاستودین اکانت برطرف خواهد شد، گفت: در حال حاضر یک سرمایه گذار خارجی برای خرید سهام در بازار مالی ایران باید با سرمایه خود به ایران سفر کند و امکان اینکه پول خود را از طریق بانک به طور مستقیم به بانک ایرانی منتقل کند وجود ندارد.

    به گفته وی سیستم بانکی برای انتقال پول از حساب خارجی به ایرانی هنوز با مشکل مواجه است و این فرآیند به طور غیر مستقیم و از طریق یک بانک واسطه در کشوری دیگر انجام می شود که سرمایه گذار خارجی تمایلی به این موضوع ندارد چراکه معتقد است این روش شفافیت لازم را ندارد.

    مدیر عامل هلدینگ سینا با اشاره به اینکه با تصمیم های جدید و تلاش بانک ها برای دریافت استانداردهای بین المللی و همچنین رفع تحریم ها، این موارد بزودی قابلیت اجرا پیدا خواهند کرد، افزود: بانک های ایرانی هنوز به سیستم بین المللی متصل نشده اند.

    گلکار، سپس با تشریح  4 مشکل سیستم بانکی به دلیل محدودیت های بین المللی ادامه داد:اولین مشکل  آن است که بانک ایرانی باید ثابت کند تمام ضوابط و مقررات و خدمات بانکی که ارائه می دهد بر اساس ضوابط و سیستم بانکداری بین المللی است.
    وی با تاکید بر تلاش بانک ها برای رسیدن به این موضوع ، به مورد دوم اشاره کرد و افزود: بحث FATF نیز موضوع بعدی است که این روزها نیز مطرح شده است و آن افشای اطلاعات نقل و انتقالات پولی برای بحث ضد تروریسم است.

    مدیر عامل هلدینگ سینا موضوع سوم را KYC دانست و افزود: در این مبحث بانک های ایرانی برای گشایش حساب باید دستورالعمل و پرسش نامه ای را تهیه کنند تا متقاضی در هر جای دنیا بتواند به صورت غیر حضوری حساب باز کند که این امکان فعلا در ایران وجود ندارد.

    وی چهارمین و آخرین مورد را که بانک ها برای رسیدن به آن تلاش می کنند موضوع AML دانست و افزود: بر اساس این موضوع باید کلیه قواعد و قوانین پول شویی رعایت شود که در حال حاضر بانک مرکزی ضوابط پول شویی را اعلام کرده است اما هنوز به استانداردهای بین المللی نرسیده ایم؛ اما باتوجه به تلاش بانک مرکزی رسیدن به این موضوع امکان پذیر است.

    وی با تاکید به حل چهار مشکل بالا گفت: تصمیم جدید سازمان بورس با رفع مشکلات بالا می تواند دریچه ای تازه برای ورود سرمایه گذار خارجی با حداقل ریسک باشد.

    وی در خاتمه تاکید کرد: باید هرچه سریعتر مقوله کاستودین اکانت را راه اندازی کرد تا سرمایه گذار خارجی در هر لحظه ای که اراده کرد بتواند وضعیت دارایی مالی و پولی خود در بازار سرمایه را کنترل کند.

    برچسب ها