عصر خودرو

همزمان با بازگشایی خط اعتباری ژاپنی‌ها؛

مذاکرات جدید ایران و ژاپن در صنایع پتروشیمی آغاز شد

عصر بازار-همزمان با بازگشایی خط اعتباری ژاپنی‌ها در صنعت پتروشیمی، مذاکرات جدید ایران با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت ژاپنی در صنایع پتروشیمی آغاز شد.

مذاکرات جدید ایران و ژاپن در صنایع پتروشیمی آغاز شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، با گذشت چند روز از امضای اولین قرارداد تامین منابع مالی صنایع پتروشیمی ایران با یک شرکت ژاپنی به ارزش 320 میلیون یورو در قالب قراردادهای یوزانس، دور جدید مذاکرات با ژاپنی‌ها برای اجرای یک طرح جدید پتروشیمیایی آغاز شد.

    بر این اساس هفته جاری سه شرکت ژاپنی در قالب یک کنسرسیوم، با هدف تدوین استراتژی تغییر فرآیند کلرآلکالی وارد منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر شده اند.

    نمایندگان این کنسرسیوم که متشکل از سه شرکت از کشور ژاپن هستند، از طریق شرکت «جایکا» پیشنهاد تدوین این استراتژی را به وزارت نفت ارائه کرده بودند که اجرای طرح جدید پتروشیمیایی بر اساس مدل پیشنهادی این شرکت ژاپنی اجرایی خواهد شد.

    از این رو پیش بینی می شود در صورت توافق نهایی، فرایند کلر آلکالی در دو مجتمع پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی آبادان دستخوش تغییرات بنیادی شود.

    هفته جاری اولین قرارداد تامین منابع مالی در قالب یوزانس از ژاپن و تحت پوشش بیمه صادراتی NEXI و قرارداد منعقده با «ماروبنی» در اول سپتامبر در توکیو ژاپن به مبلغ 320 میلیون یورو به امضا رسید.

    در طول پسا برجام سطح روابط ایران و ژاپن در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و به ویژه تجارت و صادرات نفت خام توسعه قابل توجه‌ای یافته است.

    از این رو پس از ثبت رکورد جدید صادرات نفت خام ایران به ژاپن، مذاکرات متعددی با شرکت‌های ژاپنی به منظور اجرای طرح های جدید پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی انجام گرفته و حتی چندین تفاهم نامه بین پالایشگاه‌های نفت ایران و شرکت‌های ژاپنی امضا شده است.

    برچسب ها