عصر خودرو

بخش دوم

مقایسه بورس ایران با بورس های منطقه

عصر بازار: به دلیل شباهت بازار سهام ایران با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس ، از جمله نوظهور بودن آن ها و متکی بودن آن ها به قیمت جهانی نفت ، مقایسه ای بین آن ها صورت گرفته است. توسعه بازار سهام و گسترش روابط با کشورهای مختلف به خصوص کشورهای همسایه از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، لذا بر آن شدیم تا طی سلسله گزارش هایی نگاهی مقایسه ای بر بازار سرمایه ایران و بورس های منظقه داشته باشیم.

مقایسه بورس ایران با بورس های منطقه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تامین سرمایه نوین، تاسیس بورس در جهان به 400 سال پیش بر می گردد اما بورس اوراق بهادار در کشورمان در بهمن ماه سال 1346 و با ورود سهام بانک صنعت و معدن به عنوان بزرگترین مجتمع واحدهای تولیدی و اقتصادی آن زمان فعالیت خود را آغاز کرد. با پیروزی انقلاب اسلامی و وقوع جنگ تحمیلی و همچنین تصویب قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران ، در تیر 1358بسیاری از شرکت ها از بازار بورس خارج شدند و در سال های 58 تا 67 بازار بورس غیر فعال بود و پس از آن سال 1370 سال پر رونقی برای بورس ایران بود و حجم و ارزش معاملات افزایش چشمگیری یافت تا اینکه در سال 1371 اقتصاد کشور دچار رکود نسبی شد. در سال 76 اطلاع رسانی به منظور دسترسی آسان و سریع کاربران مختلف ساماندهی شد. در سال 79 بازدهی بالایی نصیب سرمایه گذاران شد و در سال 85 بازار به تعادل نسبی رسید.

    سرمایه گذاری خارجی بر متغیرهای کلان همچون نرخ بهره ، نرخ ارز ، رشد اقتصادی و ... تاثیر خواهد گذاشت. بازار سهام نمایانگر اتفاقات اقتصادی و سیاسی رخ داده در داخل کشور و همچنین این گونه مسائل در جهان می باشد و باتوجه به نرخ تورم و بازده پایین کشورهای دیگر و قدرت بالای نرخ دلار در برابر ریال ، بازدهی بالایی نصیب سرمایه گذاران خارجی خواهد شد ، اما ذکر این نکته لازم است که با توجه به عدم برخورداری بازار سهام ایران از ثبات اقتصادی و سیاسی ، این سرمایه گذاری از ریسک بالایی هم برخوردار می باشد.
    بورس ایران به دلیل وابستگی زیاد با متغیرهای کلان اقتصادی ، بیشتر دارای ریسک سیستماتیک است که این ریسک تا حدی به ریسک های کلی و عوامل کلان آن کشور بستگی دارد.
    ارزش بازار بورس های دبی و ابوظبی در امارات متحده عربی حدود 245 میلیارد دلار و برای قطر 200 میلیارد دلار می باشد. در بورس عربستان تعداد عرضه های اولیه زیاد و نقدشوندگی بالا است ، به عبارتی نقدشونده ترین بازار سهام در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی می باشد. متوسط ارزش معاملات روزانه در 6 ماه گذشته 2.5 میلیارد دلار بوده که 65% نقدینگی کل بازار را در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی تشکیل می دهد.
    عربستان در منطقه ، با تولید ناخالص داخلی 745 میلیارد دلاری بزرگترین اقتصاد را دارد و سرمایه گذاران خارجی تنها 5% بازار عربستان را تشکیل می دهند.
    همانگونه که در زیر روند 5 ساله شاخص های بازار سهام تداول عربستان ، ابوظبی امارات و قطر در آسیا را مشاهده می نمایید ، شاخص های بورس ابوظبی ، تداول و قطر مثبت بسته شده اند که در بین آن ها بیشترین بازدهی معادل 3% را شاخص بورس ابوظبی داشته است و طی سال های 2010 تا 2015 این سه شاخص روند مشابهی داشته اند.

    برچسب ها