عصر خودرو

نشست الجزایر تغییری در بازار نفت پدید می آورد؟

سه موضوع مهم در باره افق بازار نفت

عصر بازار- در یک ماه گذشته بهای نفت تحت تاثیر تغییرات ارزش دلار و خبرهای مربوط به نشست الجزایر بوده، امروز نیز اجلاس بین المللی انرژی در این کشور پایان می پذیرد و پس از آن نشست تولیدکنندگان نفت برای بحث بر سر نحوه بالا بردن قیمت ها برگزار خواهد شد. در باره نتیجه این نشست دیدگاه های مختلفی مطرح شده، اما اکثر تحلیلگران معتقدند شرایط بنیادی بازار نفت به شکلی است که نباید انتظار داشت بازار در ماه های آینده به رونق برسد.

سه موضوع مهم در باره افق بازار نفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، قیمت نفت آمریکا و نفت برنت روز گذشته بیش از 3 درصد رشد کرد زیرا ارزش دلار کاهش یافت و برخی کارشناسان پیش بینی کردند تولیدکنندگان نفت در نشست الجزایر بر سر تثبیت عرضه نفت به توافق خواهند رسید. امروز قیمت ها کاهش یافته و بخشی از رشد روز گذشته از میان رفته است. در باره نشست الجزایر و افق بازار نفت باید به سه موضوع اشاره شود.

    موضوع نخست اینکه درباره حصول توافق بر سر تثبیت عرضه تردیدهای جدی وجود دارد. تجربه تلاش چهار ماه پیش برخی تولیدکنندگان نفت برای بالا بردن قیمت ها نشان می دهد عربستان کشور قابل اعتمادی نیست. در نشست ماه آوریل در دوحه قطر، این کشور با بهانه جویی از حصول توافق جلوگیری کرد و به احتمال بسیار زیاد این بار نیز چنین خواهد کرد.

    از سوی دیگر حتی اگر توافق حاصل شود درباره پایبندی تولیدکنندگان به آن تردید وجود دارد. واقعیت این است که تولیدکنندگان نفت بر سر کسب سهم بالاتر در بازار رقابت می کنند و تثبیت عرضه در مسیر منابع این کشورها نیست.

    موضوع دوم که اهمیت بالاتری دارد و بر مبنای آن می توان گفت در ماه های آینده رونقی در بازار مشاهده نخواهد شد موضوع افزایش احتمالی عرضه نفت از سوی برخی تولیدکنندگان است. بانک گلدمن ساکس در گزارش اخیر خود اعلام کرده احتمال افزایش تولید نفت عراق، لیبی و نیجریه سبب می شود وضعیت مازاد عرضه ادامه یابد و صرف نظر از نتیجه نشست الجزایر، بازار نفت در کوتاه مدت رونق پیدا نخواهد کرد.

    از نظر تحلیلگران گلدمن ساکس، اگر تولید نفت این سه کشور در مجموع 500 هزار بشکه در روز افزایش یابد که اصلا بعید نیست چنین شود، بازار تا اواسط سال آینده میلادی با مازاد عرضه مواجه خواهد بود.

    در حال حاضر تولید نفت عراق در بالاترین میزان خود قرار دارد و این کشور در حال اجرای پروژه هایی برای بالا بردن ظرفیت تولید است. همچنین در لیبی صادرات نفت از بندری که مدت زیادی تعطیل بوده از سر گرفته شده است و احتمال دارد تولید نفت این کشور به 1.6 میلیون بشکه در روز افزایش یابد. در نیجریه نیز احتمال افزایش عرضه نفت وجود دارد. از سوی دیگر روسیه اکنون بالاترین میزان نفت را تولید می کند و قصد دارد بر ظرفیت تولید خود بیافزاید.

    و نکته آخر اینکه اگر اعضاء اوپک و روسیه بر سر تثبیت عرضه نفت توافق کنند و قیمت نفت افزایش یابد زمینه برای افزایش تولید نفت شیل در آمریکا فراهم تر خواهد شد. شرکت های فعال در حوزه تولید این نوع نفت اخیر از هزینه تولید خود کاسته اند.

    در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها