عصر خودرو

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد:

بازگشت رونق به اقتصاد ایران با توسعه بازار سرمایه

بورس کالا به جبران کمبود نقدینگی دولت کمک می کند

عصر بازار- عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مزایای بورس کالا برای ارائه محصولات کشاورزی، گفت: ارائه اوراق سلف موازی گندم می‌تواند به معضل کمبود نقدینگی در کشور کمک کند.

بازگشت رونق به اقتصاد ایران با توسعه بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، عبدالله حاتمیان، تقویت بورس کالا را در رونق اقتصادی کشور و تولید ملی مؤثر دانست و گفت: بنده معتقدم که طی سالهای اخیر بورس کالا توانسته با ایجاد یک فضای رقابتی و شفاف در راستای حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان بردارد.

    وی با بیان اینکه بورس کالا توانسته است جای خالی هلدینگی برای رقابتی شدن محصولات داخلی را پر کند، اظهارکرد: بورس کالا می‌تواند نقش مؤثری در ارائه محصولات کشاورزی برای رقابت و ارتقای سطح اقتصاد کشاورزان ایجاد کند که به نظر بنده باید حمایت‌های لازم از سوی دستگاه‌های اجرایی و ذیربط از این امر صورت گیرد.

    عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در ادامه به مزایای ایجاد بورس کالا در اقتصاد ملی اشاره و تصریح کرد: مهم‌ترین مزیت بورس کالا نسبت به دیگر بازارها این است که این بورس متشکل و سازمان‌یافته، قانونمند، قابل نظارت، شفاف و عادلانه است.

    حاتمیان همچنین شرایط عادلانه برای رقابت و کم‌هزینه بودن را نیز از دیگر مزیت‌های بورس کالا دانست.

    جبران کمبود نقدینگی دولت با حمایت بورس کالا

    وی با بیان اینکه بورس کالا می‌تواند در تأمین مالی بخش کشاورزی کشور نقش مؤثری ایفا کند، افزود: با توجه به اینکه در شرایطی قرار داریم که دولت همواره از کمبود نقدینگی در بازار رنج میبرد، بورس کالا و تقویت آن می‌تواند به دولت در جبران کمبود نقدینگی کمک بسزایی داشته باشد. نمونه این اقدام را در رابطه با اوراق سلف موازی گندم شاهد بودیم که بورس کالا با این اقدام به معضل کمبود نقدینگی هم کمک کرد و در کنار آن مشکلات گندم کاران مرتفع شد.

    عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه روابط بین‌المللی بازار سرمایه ایران و ارتباط این بازار با بازارهای جهانی زمینه‌ساز توسعه اقتصادی خواهد شد، تصریح کرد: یکی از راه‌های نجات اقتصاد ایران رونق بازار سرمایه است و با توجه به اینکه کشورهای صنعتی در رونق بازار سرمایه، عملکرد موفقی داشته‌اند، توسعه روابط بین‌المللی بازار سرمایه بخصوص بورس کالا نقش مهمی در اقتصاد ایفا خواهدکرد.

    حاتمیان با تأکید بر اینکه خرید و فروش در بورس کالا باید در راستای رشد صادرات صورت گیرد، افزود: به اعتقاد بنده نباید دولت مانند سایر بخشها بر بورس کالا نیز سایه داشته باشد و به معنای واقعی تعیین قیمت‌ها باید در فضای رقابتی صورت گیرد تا بتوان شاهد عملکرد واقعی بورس کالا در بازار کشور باشیم.

    ممانعت از نوسان روزانه قیمت با تعیین قیمت تضمینی

    وی عرضه محصولات کشاورزی در بازار بورس را حمایت از تولید و تولیدکنندگان دانست و تصریح کرد: در بورس کالا، کشاورز به راحتی می‌تواند با قیمت مناسب و با سود بهتری محصولات خود را به فروش برساند که موضوع مهمی است.

    عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی همچنین با بیان اینکه بورس می‌تواند با تعیین قیمت تضمینی و ثابت مانع از تغییر و نوسان روزانه قیمت محصولات کشاورزی شود، اظهار کرد: بازار بورس کالا از کشاورزان حمایت می‌کند و عرضه محصولات کشاورزی در این بازار به نفع تولید کننده است .

    برچسب ها