عصر خودرو

تنها چند پله تا آغاز صادرات گاز ایران به عمان

عصر بازار- صادرات گاز از ایران به عمان و رساندن گاز ایران توسط عمان به بازارهای جهانی،تنها یک وجه از وجوه مختلف رابطه دوستانه این دو کشور با یکدیگر در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و... است.

تنها چند پله تا آغاز صادرات گاز ایران به عمان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، پس از ایفای نقش مثبت عمان در ایجاد توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های بزرگ، جدیدترین محور مذاکرات سیاسی و اقتصادی بین این دو کشور طرح صادرات گاز به عمان، استفاده از ظرفیت خالی صنعت LNG  این کشور و نهایتا صادرات گاز مایع ایران از طریق عمان به بازارهای جهانی است.

    یکی از اهداف ایران پس از برداشته شدن تحریم ها حضور جدی‌تری در بازار بین المللی گاز به عنوان دومین دارنده منابع گازی بزرگ بود  و عمان به عنوان یک قدرت گازی ایران را در این مسیر همراهی کرد. اگرچه قدمت مذاکرات گازی بین این دو کشور به سال‌های قبل بازمی‌گردد، صحبت‌ها جدی‌تر در این زمینه با برگزاری GECF در تهران از سر گرفته شد، زمانی که ایران اعلام کرد برنامه‌هایی برای صادرات گاز به عمان و تبدیل آن به ال ان جی و سپس صادرات مجدد دارد.

    این برنامه‌ها طی صحبت‌هایی میان وزیر نفت ایران و وزیر نفت و گاز عمان صورت گرفته بود و قرار شده بود با امضای قرارداد خط لوله‌ای به سمت جاسک به همین منظور کشیده شود. وزیرنفت و گاز عمان نیز از اجرایی شدن چنین طرحی طی دو تا سه سال آینده خبرداده و گفته بود که عمان تصمیم دارد با اجرای طرح مشترک گازی با ایران، تبدیل به هاب گازی منطقه برای صادرات گاز شود .عمان نیز اعلام کرد که برای همکاری گازی با ایران محدودیتی ندارد و ظرفیت صادرات گاز به عمان نیز باید طبق توافقات بررسی شود.

    چندی بعد وزیر نفت ایران، تهران را به پایتخت مسقط برای انجام مذاکرات گازی با محوریت LNG ترک کرد، نتیجه این دیدار توافق برای احداث خط لوله ای با ظرفیت ارسال یک میلیارد فوت مکعب گاز معادل ٢٨ میلیون مترمکعب در روز و سالانه ١۰ میلیارد مترمکعب از سوی ایران و به صورت مشترک میان دو کشور بود. ارزش صادرات 10 میلیارد متر مکعب گازایران به این کشور نیز به گفته زنگنه در حدود 1.5 تا دو میلیون دلار تمام می‌شود.

    ظرفیت خالی LNG عمان سالانه 2.5 تا 3 میلیون تن است که ایران قصد دارد این ظرفیت را با گازی که به این کشور صادر می‌کند به راه انداخته و سپس گاز مایع تولید شده را از آن جا صادر کند. علیرضا کاملی، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران درباره جزئیات این طرح مشترک اعلام کرد که از صادرات روزانه 28 میلیون متر مکعب گاز به عمان یک سوم آن به LNG تبدیل خواهد شد.

    جزئیات بیشتر این طرح در سفر زنگنه به عمان بیشتر مورد بحث و توافق قرار گرفت و به گفته الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان پیش‌بینی شد که با آغاز مرحله مهندسی و ساخت، در سال 2017 اولین گاز ایران به خاک عمان برسد.

    مذاکرات ایران و عمان در سطح وزارت امور خارجه نیز پیگیری شد و در دیدار دو جانبه وزیر امور خارجه ایران و همتای عمانی وی بحث صادرات گاز به این کشور بار دیگر مورد طرح قرار گرفت و در همین رستا یوسف بن علوی اعلام کرد که این کشور قصد دارد گاز ایران را به سمت بازارهای جهانی سوق دهد.

    در این راستا، ایران به منظور استفاده از ظرفیت مازاد تاسیسات ال ان جی عمان برای مایع سازی گاز خود و صادرات آن، مذاکراتی را با عمان شروع کرد. براساس مذاکرات دو طرف، ایران قصد داشت گاز خود را به عمان بفرستد و با استفاده از طرفیت تولید ال ان جی این کشور گاز خود را پس از تبدیل به گاز طبیعی مایع به کشورهای دیگر صادر کند و به گفته وزیر نفت و گاز عمان مذاکرات جدی با تهران برای ساخت یک خط لوله ٢٦۰ کیلومتری برای صادرات گاز ایران به عمان در حال انجام است.

    چندی پیش کاملی اعلام کرد تا چند ماه آینده کار مطالعه اجرای خط گازی ایران عمان تمام شده و هر دو کشور با یک پیمانکار کار احداث خط را آغاز می‌کنند. هر دو کشور برای انجام مطالعات مشاور گرفته‌اند و به محض اتمام مطالعه خط، ساخت لوله و تجهیزات آغاز خواهد شد. ایران قراراست تا دو سال دیگر نیز صادرات گاز به عمان را با حجم 30 میلیون مترمکعب در روز آغاز کند، ازسوی دیگر قرار عمان از گاز وارداتی ایران برای ظرفیت‌ها خالی تولید ال ان جی خود استفاده کرده و یک سوم گاز صادرات به عمان به ال ان جی تبدیل خواهدشد.

    وی همچنین  از علاقمندی هفت شرکت خارجی برای مشارکت در ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به عمان خبر داده و گفته بود به محض پایان مطالعات و پس از امضای قرارداد، حدود ٢ سال زمان برای احداث این خط لوله نیاز است.البته تا زمانی که نتایج مطالعات در زمینه این خط لوله منتشر نشود نمی توان با شرکتهای خارجی برای حضور در این پروژه مذاکره جدی کرد. ظرفیت انتقال گاز خط لوله صادرات گاز ایران به عمان از یک میلیارد فوت مکعب به یک میلیارد و نیم فوت مکعب افزایش یافته است.

    اوایل هفته جاری نیز، معاون اول رئیس جمهوری، در دیدار علی بن سعود السنیدی، وزیر بازرگانی و صنایع عمان نفت، گاز و انرژی را زمینه های مناسب همکاری‌ میان ایران و عمان دانست و گفت: خوشبختانه احداث خط انتقال گاز ایران به عمان مراحل نهایی را طی می‌کند که باید هرچه سریعتر موانع پیش روی این پروژه برطرف و به مرحله اجرا درآید.

    بر اساس این گزارش، براساس توافق‌های به عمل آمده، در طرح جدید خط لوله گاز در عمق هزار متری دریا احداث خواهد شد و امکان صادرات روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز به عمان را فراهم می‌کند. ایران یکی از بزرگ‌ترین‌ کشورهای دارای ذخایر گازی دنیا است، احداث این خط لوله به عمان اجازه خواهد داد تا از گاز ایران برای تامین نیاز داخلی و نیز صادرات به بازارهای جهانی استفاده کند.

     

    برچسب ها