عصر خودرو

معاون نظارتی بانک مرکزی خبر داد

صدور ۱۵۸ هزار کارت اعتباری رنگی از ابتدای مهر

سود واقعی ۱۹.۱ درصد است

عصر بازار- معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان این که تا کنون ۱۵۸ هزار کارت اعتباری جدید برای متقاضیان صادر شده است گفت: درصد واقعی سود تسهیلات این کارت ها حدود ۱۹.۱ درصد است.

صدور ۱۵۸ هزار کارت اعتباری رنگی از ابتدای مهر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، فرشاد حیدری در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما اظهار داشت: تا کنون 158 هزار کارت اعتباری جدید برای متقاضیان صادر شده است. این کارت ها فقط برای اشخاص حقیقی صادر می شود.

    وی با بیان اینکه کارت های جدید اعتباری در سه رنگ برنزی، نقره ای و طلایی و تا سقف 10 میلیون، 30 میلیون و 50 میلیون تومان صادر می شود گفت: همه بانک ها چه خصوصی و چه دولتی به متقاضیان بر اساس اعتبارسنجی این کارت ها را ارائه می دهند.

    حیدری افزود: اعتبار سنجی بر اساس میزان درآمد اشخاص و توان بازپرداخت اقساط این کارت ها انجام می شود.

    وی گفت: اعتبارسنجی متقاضیان حدود یک هفته زمان می برد البته در برخی موارد مانند استعلام چک برگشتی، این زمان بیشتر خواهد شد.

    معاون نظارتی بانک مرکزی افزود: صدور این کارت ها در قبال میزان وثیقه ای است که بانکها مشخص می کنند و اصل بر این است که بانک از بازگشت تسهیلات مطمئن شود.

    حیدری گفت: در صورت استفاده از کارت های جدید اعتباری سر ماه صورتحساب دارنده کارت ارسال می شود و وی 7 روز مهلت پرداخت آن مبلغ را دارد و اگر پرداخت نکند، بانک بر اساس اقساط 12 ماهه، 24 ماهه یا 36 ماهه با نرخ سود 18 درصد تسهیلاتی را به دارنده کارت می دهد.

    وی افزود: شارژ دوباره کارت ها بر اساس میزان پرداخت اقساط خواهد بود.

    حیدری گفت: اعتبار این کارت ها سالانه است و قابلیت تمدید دارد.

    وی افزود: کارت های جدید اعتباری برای خرید کالا و خدمات و فقط قابل استفاده از پایانه های فروش است.

    معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: این کارت ها در دستگاه های خودپرداز قابلیت استفاده ندارد و اگر چنانچه پرداخت نقد به دارنده کارتها انجام شود، هزینه هایی برای فروشنده و دارنده کارت خواهد داشت.

    حیدری افزود: جلوگیری از معاملات صوری و افزایش تقاضا و قدرت خرید مردم از جمله مزایای کارت های جدید اعتباری است.

    وی با بیان اینکه میزان تسهیلات اعطایی بانک ها یک هزار تریلیون تومان است گفت: منابع کارت های جدید اعتباری از محل وصول بانکها و منابع داخلی آنها تأمین می شود و ربطی به منابع بانک مرکزی ندارد.

    حیدری افزود: به این دلیل، صدور کارت های اعتباری جدید موجب افزایش نقدینگی و تورم نمی شود.

    وی با بیان اینکه کارت های جدید اعتباری در آینده جایگزین تسهیلات خرد بانک ها می شود گفت: این کارت ها با کارت های اعتباری گذشته متفاوت است.

    معاون نظارتی بانک مرکزی افزود: درصد واقعی سود تسهیلات این کارت ها حدود 19.1 درصد است.

    حیدری گفت: باید همه مردم به این تسهیلات دسترسی داشته باشند و هدف گذاری، ارائه کارت اعتباری جدید به همه مردم است.

    وی افزود: آزمون و خطای بازگشت تسهیلات خرد برای بانکها بسیار پایین است و بر اساس آمار، حدود سه درصد این تسهیلات بازنگشته است.

    حیدری درباره اینکه چرا تسهیلات ازدواج به متقاضیان بر این اساس پرداخت نمی شود گفت: منابع تسهیلات قرض الحسنه از منابع سپرده های قرض الحسنه است و ربطی به منابع تسهیلات کارت های جدید اعتباری ندارد.

    وی افزود: صدور کارت های جدید اعتباری در فرایندی انجام می شود و قرار نیست به همه مردم یک ماهه این کارت ها داده شود.

    معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: بر اساس بررسی ها، بیش از 80 درصد منابع این کارت ها به خرید کالاهای داخلی اختصاص می یابد.

    ساسان شاه ویسی کارشناس اقتصادی نیز در این برنامه با بیان اینکه کارت های خرید سابقه 25 ساله در کشور دارند، گفت: با توجه به اینکه اقتصاد کلان کشور دچار تزاحم های مختلفی است صدور کارت های اعتباری جدید، افزایش نقدینگی و تورم را در پی خواهد داشت.

    برچسب ها