عصر خودرو

رأی بازار جهانی به هیلاری

عصر بازار- برخلاف تصویر متفاوت نظرسنجی‌های نشریات و رسانه‌های آمریکایی از مناظره دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون، واکنش فعالان اقتصادی در بازارهای جهانی نشان از برتری غالب «هیلاری» بر ترامپ دارد.

رأی بازار جهانی به هیلاری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  فعالان اقتصادی معتقدند بازارها کلینتون را نامزدی می‌شناسد که در صورت پیروزی وضعیت فعلی را حفظ خواهد کرد. به دلیل همین حس، زمانی که شانس پیروزی نامزد دموکرات بالا می‌رود، بازار سهام با رشد روبه‌رو می‌شود؛ در مقابل قیمت طلا که حکم پناهگاه در وضعیت اضطراری را دارد، افت می‌کند. برای ترامپ این وضعیت کاملا معکوس است. بی‌اطلاعی از اقدامات ترامپ در حوزه اقتصاد جهانی، اقتصاد آمریکا و سیاست خارجی برای بازارها نوعی «ریسک سیستماتیک» به حساب می‌آید. به همین واسطه نیز در مقاطعی که بخت ترامپ برای پیروزی بالا می‌رود، شاخص‌ها معکوس حرکت می‌کنند. تحلیلگران در کنار این دو شاخص، نرخ برابری دلار به پزو نیز از نگاه کارشناسان یک معیار است و از آن به عنوان دماسنج ترامپ یاد می‌کنند. به دلیل سیاست تهاجمی ترامپ نسبت به مکزیک اگر شانس او برای پیروزی بالا باشد، ارزش واحد پول این کشور در برابر دلار آمریکا تنزل می‌کند؛ در‌حالی‌که پس از مناظره دوشنبه‌شب پزو در برابر دلار تقویت شد. مجموعه روند طلا در بازار جهانی نشانگر آن است که بازارها هیلاری را برنده مناظره دانسته‌اند.

     بازارهای جهان که دوشنبه تحت‌تاثیر انتظار معامله‌گران برای برگزاری نخستین مناظره نامزدهای اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بودند، سه‌شنبه از مواضع آنها در جریان مباحثات، متاثر شدند. بازارها کلینتون را به‌عنوان نامزدی می‌بینند که وضع فعلی را حفظ خواهد کرد، در حالی که کمتر کسی می‌داند ترامپ با سیاست خارجی، تجارت بین‌المللی و اقتصاد داخلی آمریکا چه خواهد کرد. تشدید بالقوه ریسک در صورت ریاست‌جمهوری ترامپ عامل نگرانی در بورس و افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن است؛ در‌حالی‌که ریاست کلینتون تاثیری وارونه دارد. شاخص دیگری که وضعیت مناظره‌ها را نشان می‌دهد نرخ برابری دلار آمریکا به پزوی مکزیک است؛ چراکه مواضع ضدمکزیکی ترامپ خود تبدیل به مساله‌ای اقتصادی-سیاسی شده است. روز سه‌شنبه، نظرسنجی‌های موسسه‌های بزرگ جهانی نشان می‌داد که مناظره نخست برنده قطعی نداشته است، اما رفتار بازارها نشان می‌داد عملکرد هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها، در مناظره دوشنبه شب (بامداد سه‌شنبه به وقت تهران) از سوی فعالان اقتصادی بهتر ارزیابی شده است. با این درک، بازارهای سهام با رشد مواجه شدند و طلا بخشی از ارزش خود را از دست داد. طلا که در روزهای نگرانی رشد می‌کند، با افت خود نشان داد که دونالد ترامپ جنجالی فعلا وضعیت بدتری دارد. واکنش بازارها،‌ تنها با گذشت حدود 15 دقیقه از مناظره آغاز شد.

    دیگر نشانه شکست نامزد جمهوری‌خواه در مناظره اول از سه مناظره اصلی انتخابات 2016 آمریکا، رشد پزوی مکزیک بود. ارزش پول همسایه ایالات متحده در حالی صبح سه‌شنبه رشد کرد که یکی از محورهای کارزار تبلیغاتی ترامپ، کنترل فیزیکی مرزهای آمریکا با مکزیک بوده است. به قول یکی از مدیران ارشد «اچ‌اس‌بی‌سی»، «چیزی به اسم دماسنج ترامپ وجود دارد. اگر می‌خواهید بدانید چه کسی مناظره را برده،‌لازم نیست به توییتر یا فیس‌بوک بروید، کافی است به نرخ برابری دلار و پزو نگاه کنید.» به این ترتیب دلار هم صبح روز گذشته اندکی رشد کرد تا معلوم شود معامله‌گران بازارهای ارز نیز فعلا به آینده بزرگ‌ترین اقتصاد جهان امیدوارتر شده‌اند. با این همه، این نکته که نامزدی چون ترامپ تا این مرحله از انتخابات پیش آمده، نشان می‌دهد که هرگز نمی‌توان کلینتون را برنده قطعی انتخابات نوامبر دانست.

     

    انتظار دوشنبه

    اونس طلا که هفته گذشته روی قیمت 1337 دلار ایستاده بود،‌ روز دوشنبه از ترس حاشیه‌های احتمالی مناظره پیش روی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تا قیمت 1342 دلار هم اوج گرفت. با این همه، انتظار برای برگزاری مناظره،حجم معاملات را کاهش داد تا اونس در نهایت روی قیمت 1338 دلار بایستد. روز دوشنبه افت شاخص دلار و رشد بهای نفت خام هم به قدرت‌نمایی طلا کمک کردند. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز دوشنبه خود نوشت: «این حس وجود دارد که ترامپ قابل پیش‌بینی نیست و این موضوع در‌صورتی‌که به‌نظر برسد او برنده مناظره بوده، می‌تواند بازارها را عصبی کند. اگر این طور به‌نظر برسد که او برای پیروزی در انتخابات شانس هم دارد، وضعیت مشابه خواهد بود.» در نخستین روز کاری هفته، نشست قریب‌الوقوع اوپک در الجزیره نیز به شدت مورد توجه بود. امید به توافق بر سر حفظ سطح تولید در دیدار اعضای این سازمان بود که دوشنبه به نفع نفت خام عمل کرد.

    واکنش سه‌شنبه

    اما این کلینتون بود که با تجربه خود توجه‌ها را به خود جلب کرد تا واکنش بازارها در روز سه‌شنبه متناسب با این واقعیت باشد. بازارهای جهانی سهام صبح روز گذشته رشد شاخص‌ها را تجربه کردند. پزو مکزیک بیش از 2 درصد جهش کرد. این روندها در واکنش به این تصور معامله‌گران شکل گرفتند که نامزد دموکرات در مناظره اول پیروز بوده است. به گزارش رویترز، بازارها کلینتون را به‌عنوان نامزدی می‌بینند که وضع فعلی را حفظ خواهد کرد، در حالی که کمتر کسی می‌داند ترامپ با سیاست خارجی، تجارت بین‌المللی و اقتصاد داخلی آمریکا چه خواهد کرد. نظرسنجی‌های پس از مناظره نشان دادند که کلینتون شانس پیروزی خود را افزایش داده است تا همزمان با رشد سهام، دلار و پزو، خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن نیز کاهش یابد.

    همزمان نفت خام هم از نشست الجزیره ناامید شد. صبح سه‌شنبه، اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه ایران و عربستان همچنان بر سر سطح تولید به شدت اختلاف نظر دارند. این خبر باعث افت حدودا یک دلاری بهای نفت خام برنت شد. افت بهای نفت خام همزمان با رشد شاخص دلار به ضرر طلا تمام شد. البته خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن هم روز گذشته با کاهش روبه‌رو بود. قیمتی که تا ساعت 7 عصر سه‌شنبه برای اونس ثبت شد، 1326 دلار بود، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته رقم خورده باشد. دیوید بلوم، رئیس بخش استراتژی فارکس «اچ‌اس‌بی‌سی» می‌گوید: «چیزی به اسم دماسنج ترامپ وجود دارد. اگر می‌‌خواهید بدانید چه کسی مناظره را برده،‌لازم نیست به توییتر یا فیس‌بوک بروید، کافی است به نرخ برابری دلار و پزو نگاه کنید.» رشد صبح سه‌شنبه دلار از آن رو بود که نگرانی‌ها فعلا کاهش یافته و رشد پزو به آن دلیل که ریاست‌جمهوری ترامپ می‌تواند صادرات مکزیک به آمریکا را مختل کند.

    شان کالو، تحلیلگر ارشد ارز در موسسه «وست پک» سیدنی می‌گوید: «بازارها تنها 15 دقیقه پس از شروع مناظره، کلینتون را برنده دانستند تا پزو مکزیک با جهشی قابل‌توجه روبه‌رو شود.» اما طلا هم نشانگر بسیار خوبی از وضعیت سیاسی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است. چهارشنبه هفته گذشته، بیانیه سپتامبر کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا مشخص کرد که فدرال‌رزرو فعلا دست به افزایش نرخ‌های بهره نخواهد زد. این خبر به ضرر دلار و به نفع طلا تمام شد تا اونس فلز زرد بار دیگر از ابتدای کانال فاصله بگیرد. با توجه به تعویق انقباض پولی در آمریکا و ادامه یا تشدید انبساط پولی در دیگر اقتصادهای عمده، احتمال ادامه رشد طلا در هفته جاری نیز وجود داشت. حالا که طلا افت کرده می‌توان فهمید که عملکرد هیلاری کلینتون در مناظره نخست، باعث اطمینان بیشتر به آینده احیای اقتصاد آمریکا شده است. روزنامه وال استریت ژورنال در این باره نوشت: «عملکرد کلینتون در مناظره انتخاباتی نشان می‌دهد که وی حساب‌شده و مطالعه‌شده در این مناظره شرکت کرده است. ترامپ نتوانسته است در این مناظره افکار عمومی آمریکا را نسبت به سیاست‌های مد نظرش راضی کند.» برگزاری مناظره‌های انتخاباتی در آمریکا از این نظر اهمیت زیادی دارد که بسیاری از رای‌دهندگان مردد را نسبت به تصمیم‌گیری مطمئن خواهد کرد. به گزارش سایت طلا، موسسه «کردیت سوئیس» نیز اعلام کرد: «گرچه ترامپ پیش از برگزاری مناظره شانس نسبتا خوبی برای پیروزی داشت، ولی با برگزاری این مناظره مشخص شد که شانس وی در شرایط کنونی بسیار کاهش یافته است.»

    بازارهای جهان به این نتیجه رسیده‌اند که پیروزی ترامپ تاثیر منفی زیادی بر وضعیت سهام خواهد داشت و نگرانی و نااطمینانی زیادی را بر بازارهای بین‌المللی حاکم خواهد کرد.ولی به‌نظر می‌رسد پیروزی کلینتون تاثیر مثبتی بر بازارهای بین‌المللی خواهد داشت. به‌نظر می‌رسد انتخابات آمریکا در 6 هفته آینده مهم‌ترین تاثیر روانی را بر بازارهای بین‌المللی خواهد داشت. دومین مناظره انتخاباتی آمریکا قرار است 4 اکتبر برگزار شود.

    برچسب ها