عصر خودرو

قرمزپوشی آیفکس در سالگرد فرابورس

عصر بازار- فرابورس ایران در هشتمین سال تاسیس خود، با افت ۵/ ۴ واحدی (معادل ۵/ ۰ درصد) آیفکس همراه شد.

قرمزپوشی آیفکس در سالگرد فرابورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد ، بر این اساس نماگر این بازار که در ساعات ابتدایی بازار روند صعودی به خود گرفته بود در ادامه افت کرد و در نهایت در عدد 2/ 816 واحد متوقف شد. به این ترتیب بازدهی آیفکس از ابتدای سال تاکنون بالغ بر 32/ 1درصد تخمین زده شد.

    در پایان معاملات روز گذشته فرابورس، بیشترین تاثیر منفی بر آیفکس از سمت نمادهای پتروشیمی مارون، پالایش نفت تهران، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و پالایش نفت لاوان وارد شد که در مجموع تاثیری معادل منفی 75/ 7 واحدی بر شاخص فرابورس گذاشتند.

    در مقابل شرکت تولید نیروی برق دماوند از جمله نمادهایی بود که با تاثیر مثبت 1/ 1 واحدی خود از ریزش بیشتر آیفکس جلوگیری کرد. بررسی فعالیت دو دسته معامله‌گران حقوقی و حقیقی در معاملات دیروز این نماد حاکی از مشارکت نزدیک به 100درصدی حقیقی‌ها است. بر این اساس این معامله‌گران بیش از 98 درصد در سمت خرید و حدود 100 درصد در سمت فروش فعالیت داشتند که در نهایت منجر به رشد 9/ 4 درصدی قیمت این سهم شدند تا این نماد با رساندن ارزش معاملات خود به رقم 8 میلیارد ریال در صدر نمادها با بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس قرار گیرد.

    نمادهای «اپرداز» و «تلیسه» در حالی عنوان پربیننده‌ترین نمادهای روز سه‌شنبه فرابورس را به خود اختصاص دادند که در این روز به ترتیب با افت 89/ 0 و 49/ 2 درصدی همراه شدند. ذوب‌آهن اصفهان نیز که در دو روز معاملاتی اخیر مثبت ظاهر شده است با دادوستد بیش از 13 میلیون سهم به ارزش 35 میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات این روز را از آن خود کرد.

    «غگلستا»؛ نهمین تازه‌وارد فرابورسی

    همچنین فرابورس ایران امروز شاهد عرضه اولیه نماد دیگری؛ این بار از گروه «محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر» است. بر این اساس تعداد 12 میلیون سهم معادل 10 درصد از سهام شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان از سوی سهامدار عمده این شرکت برای نخستین بار در فرابورس عرضه می‌شود که از این تعداد 6 میلیون سهم به فرآیند کشف قیمت اختصاص یافته و نیم دیگر آن مختص معامله‌گران آنلاین است. در برنامه عرضه اولیه «غگلستا» سهمیه خرید هر کارگزاری به ‌همراه تمامی شعب 60 هزار سهم تعیین شده و صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعم از مشترک و قابل معامله سهمیه‌ای برای خرید ندارند.

    «اخزا7» صدرنشین بازار اوراق با درآمد ثابت

    در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس حدود 384 هزار ورقه به ارزش 349 میلیارد و 590 میلیون ریال در 522 نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. بر این اساس حدود 42 درصد از ارزش معاملات فرابورس روز سه‌شنبه به بازار اوراق با درآمد ثابت اختصاص پیدا کرد. «اخزا7» با دادوستد 192 هزار واحدی خود به ارزش 17 میلیارد تومان بار دیگر بالاترین حجم و ارزش معاملات در این بازار را به خود اختصاص داد.

    برچسب ها