عصر خودرو

کنفرانس بین المللی آهن و فولاد ایران در اصفهان گشایش یافت

عصر بازار- دومین کنفرانس بین المللی آهن و فولاد ایران ( متال بولتن) روز سه شنبه در محل هتل عباسی اصفهان گشایش یافت.

کنفرانس بین المللی آهن و فولاد ایران در اصفهان گشایش یافت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، در این کنفرانس که تا فردا چهارشنبه، هفتم مهر ادامه خواهد یافت، حدود 150 مهمان خارجی از بیش از 30 کشور دنیا از جمله انگلیس، ایتالیا، فرانسه، ژاپن، آلمان، اتریش، اوکراین، ترکیه، آفریقای جنوبی، هند، هلند، سوئد، سوییس، روسیه، چین، سنگاپور، امارات متحده عربی، عمان و لبنان حضور دارند.
    این کنفرانس با هدف معرفی ظرفیت ها و توانایی های ایران در زمینه تولید و صادرات آهن و فولاد و شناسایی فرصت های جهانی در این زمینه در حال برگزاری است.
    مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در مراسم آغاز بکار این کنفرانس گفت: ایران با داشتن منابع طبیعی زیادی مانند نفت و گاز و معادن زغال سنگ، مس، سرب و روی و صنایع بزرگی مانند نفت و پتروشیمی، صنایع آهنی، مواد نسوز، خودروسازی، مصالح ساختمانی، مواد غذایی و نساجی در تولید فولاد در رده چهاردهم دنیا قرار دارد.
    بهرام سبحانی افزود: تولید فولاد ایران در سال 2015 میلادی حدود 16.1 میلیون تن میزان مصرف آن در کشور را در زمان یاد شده حدود 18.7 میلیون تن اعلام کرد.
    وی پیش بینی کرد: رقم تا سال آینده به 20 میلیون و تا سال 1404 به 35 میلیون تن در سال برسد.
    سبحانی با اشاره به روند رو به رشد صادرات فولاد و روندی کاهشی واردات فولاد در ایران از سال 2007 میلادی تا 2015 گفت: از امسال، صادرات از واردات فولاد در کشور پیشی گرفته است .
    مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان همچنین با بیان اینکه ایران در حال طی کردن مسیر توسعه تا سال 1404 است، افزود: بر اساس برنامه های سند چشم انداز تا افق 1404 سرانه مصرف فولاد در کشور باید به 350 کیلو در سال برسد یعنی مصرف داخلی ما با توجه به پیش بینی جمعیت یکصد میلیون نفری به 35 میلیون تن خواهد رسید.
    وی سرانه مصرف فولاد در زمان حاضر در کشور را 237 کیلوگرم اعلام و تصریح کرد: این رقم در کشور توسعه یافته ای مانند کره جنوبی یکهزار کیلوگرم است.
    سرانه مصرف فولاد یکی از شاخص های توسعه در جوامع است بطوریکه تا کمتر از یکصد کیلوگرم در سال برای کشورهای کمتر توسعه یافته، بین یکصد تا 300 برای کشورهای در حال توسعه و بیش از 300 کیلوگرم برای کشورهای توسعه یافته است.
    مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: میزان مصرف فولاد در منطقه خاورمیانه 53 میلیون تن در سال است که 30 میلیون آن وارداتی است، بنابراین ایران به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد در این منطقه می تواند نقش بسزایی در تامین این نیاز داشته باشد.
    سبحانی با اشاره به برخورداری ایران از دانش فنی تولید فولاد در زمینه های ساخت تجهیزات، بهره وری، طراحی و ساخت واحدهای فولادی و نیروی تحصیلکرده، افزود: ایران اکنون 28 میلیون تن ظرفیت آماده به کار در تولید فولاد دارد.
    به گفته وی اکنون طرح های توسعه تولید فولاد کشور با ظرفیت 21 میلیون تن به خوبی در حال اجراست و به زودی به چرخه تولید کشور اضافه می شود.
    سبحانی همچنین با اشاره به چالش های موجود در بخش تولید فولاد اظهار کرد: چگونگی استخراج و فرآوری سنگ آهن، آب، حمل و نقل، منابع انرژی و هزینه تمام شده از جمله این چالشهاست.
    وی به کارخانه فولاد مبارکه اصفهان نیز اشاره و اضافه کرد: این کارخانه، بزرگترین تولید کننده آهن اسفنجی دنیا با 12 میلیون تن در سال و بزرگترین تولید کننده ورقه های فولادی در خاورمیانه و شمال افریقاست.
    وی با بیان اینکه شرکت فولاد مبارکه یک درصد از تولید ناخالص ملی (GDP) و پنج درصد تولید صنایع داخلی را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: این شرکت حدود 50 درصد از تولید فولاد کشور را تامین می کند.
    سبحانی میزان تولید شرکت فولاد مبارکه را بیش از 5.4 میلیون و صادرات را 1.8 میلیون تن در سال اعلام و تصریح کرد: در سال 2015 حدود 65 درصد تولیدات این شرکت برای بازار داخلی و 35 درصد برای صادرات مصرف شد.
    مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان همچنین به خبرنگار ایرنا گفت: کنفرانس جهانی صنایع آهن و فولاد در سال های گذشته در کشور امارات متحده عربی برگزار می شد حتی اگر موضوع آن درباره ایران بود اما با اقدام شرکت متال بولتن قرار شد کنفرانس بین المللی آهن و فولاد از سال گذشته در خود ایرنان برگزار شود که نخستین کنفرانس آن پارسال در کیش برگزار شد.
    دفتر مرکزی شرکت متال بولتن که در زمینه های مرتبط با صنایع فلزی به ارائه خدمات مختلف می پردازد در لندن مستقر است.
    سبحانی با بیان اینکه مقرر است تولید فولاد در ایران از 17 میلیون تن در زمان حاضر به 55 میلیون تن در سال 1404 برسد، تاکید کرد: برگزاری چنین گردهمایی هایی به رسیدن به این هدف کمک بسیاری می کند زیرا شرکت های خارجی بیش از پیش با ظرفیت های ایران آشنا شده و زمینه روابط بین المللی فراهم می شود.
    وی به راه اندازی واحد جدیدی در فولاد مبارکه اشاره و خاطرنشان کرد: با راه اندازی این واحد در آینده نزدیک حدود 1.8 میلیون تن به ظرفیت تولید کارخانه اضافه می شود.
    نشست های مختلف در زمینه هایی مانند جایگاه صنعت فولاد ایران در بازار جهانی آهن و فولاد، سنگ آهن و زنجیره تامین فولاد ایران، سرمایه گذاری خارجی در بخش معادن، بهره وری در انرژی، گندله سازی، کاربردهای بازاریابی و اهمیت ترابری در این کنفرانس دو روزه برگزار می شود.

    برچسب ها