عصر خودرو

اینجا فرابورس است، به وقت بازار سرمایه

عصر بازار- خیلی‌ها را سر سفره بورس نشاند. آنهایی که با ترس و لرز از خیابان حافظ رد می‌شدند و دستشان به تالار شیشه‌ای نمی‌رسید گردهم آورد. برادر کوچکتر حالا ۸ سالش تمام شده است!

اینجا فرابورس است، به وقت بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، قبل از این، حضور در مهمانی بازار سرمایه برای خیلی از شرکت‌ها آرزو بود. شرایطی داشت و قوانینی... هر شرکتی هم توان رسیدن به الگوهای بورسی شدن را نداشت. همین خیلی‌ها را محروم کرده بود از مزایای بورسی شدن ! روشی مطمئن برای جذب سرمایه و مشارکت مردم و سرمایه‌گذاران در کسب و کار. 8 سال پیش اما چاره شد؛ مهمانی بازار سرمایه بزرگ‌تر شد تا دایره‌ مهمانان بیشتر شود و علاقمندان محصولات بازار مالی را بیشتر جذب کنند. اینجا دیگر تکلفی در کار نیست! آنهایی که عجله دارند یا آنهایی که آرزوی بورسی شدن دارند را گرد هم آورد، در فرابورس. بورسی مهم که ساختار بازار سرمایه را تکمیل کرد. نامش را از مشابه بازارهای خارج بورس over the counter گرفتند تا فرابورس بشود otc ایرانی‌ها.

    اینجا در فرابورس دیگر از آن نمادهای معروف بورس خبری نیست! دست‌هایی که به هوا پرتاب می‌شوند و داد و فریادهایی که می‌خواهد یک سهم را بخرد در فرابورس بی‌معنی شده است. بورس 8 ساله تالارش مجازیست و بازیگرانش رویارویی مستقیم ندارند. برای همین قوانین هم اینجا ساده‌ترند.

    بورس جوان این روزها چیزی از برادر بزرگتر کم ندارد. می‌گویند گاهی قد معاملاتش از بورس هم بیشتر می‌شود! هوای تازه‌ای که حال بازار سرمایه را بهتر کرد و دسترسی‌ها را بیشتر. آنقدر رشد و توسعه‌اش سریع بود که ستونی شده برای خودش.

    فرابورس با کوچه پس کوچه‌های خوش آب و هوایش کاری کرده که خیلی از مردم خواه ناخواه از آن بگذرند. از بازارهای اول و دوم و سوم که بگذریم، بازار ابزارهای نوین و بازار پایه‌اش دوای درد بسیاری از شرکت‌های مشکل‌دار است.

    خیلی از مردم هم که چندان بورس و فرابورس را نمی‌شناسند، گذرشان به بورس جوان افتاده، برای خرید مسکن، آنجا که مجبورند اوراق تسهیلات مسکن بخرند. همین یک خدمت، ارزش فرابورس را در بازار مالی ایران بیشتر از گذشته نشان داد و ثابت کرد.

    بازاری که نه فقط شرکت‌ها و بنگاه‌ها و مردم دنبال خانه، بلکه دانشمندان و صاحبان ایده را هم گرد خودش جمع کرد تا برایشان چاره کند و راه خلق پول از علم و دانش را یادشان دهد.

    نویسنده: یاسر فلاح، رئیس شورای اطلاع رسانی بازار سرمایه
    برچسب ها