عصر خودرو

سخنگوی وزارت امور خارجه:

برای استفاده از هواپیماهای وارداتی هیچ شرطی را نمی‌پذیریم

عصر بازار- سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: برای استفاده از هواپیماهای مسافربری وارداتی قطعا هیچ شرطی را نمی پذیریم که نقض کننده استقلال و حاکمیت‌مان باشد.

برای استفاده از هواپیماهای وارداتی هیچ شرطی را نمی‌پذیریم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از واحد مرکزی خبر، بهرام قاسمی درباره شروط امریکایی ها برای واگذاری و نحوه استفاده از هواپیماهای مسافری در ایران گفت: موضوعی که به عنوان فروش هواپیما به ایران مطرح شده است ، جدید نیست این موضوع از ماه ها پیش و پس از تفاهمی که در حوزه هسته ای میان ایران و 1+ 5 انجام شد مطرح بود.

    وی افزود : اگر کشورهای غربی و اعضای 1+ 5 مطالبی درباره فروش هواپیما مطرح کنند از نظر ما بحث جدیدی نیست آنان در واقع تاخیر و عهدشکنی خودشان را و کاری را که باید در ماه های گذشته و شاید حدود یک سال پیش انجام می دادند اعلام می کنند.

    قاسمی گفت: طبق توافقات آنان از همان روز توافق باید مجوز فروش هواپیما و دیگر همکاری ها با ما را صادر می کردند به همین علت من این موضوع را جدید نمی دانم و آنان جبران مافات می کنند و امور مربوط به واردات هواپیما اگر به خوبی پیش برود ، همان کاری که باید زودتر انجام می دادند با تاخیر انجام می دهند.

    وی گفت: البته وقتی میان دو شرکت با فعالیت درعرصه های مختلف مانند نساجی ، خودرو یا فعالیت درعرصه های کشاورزی و صنعت قرار دادی امضا می شود، میان آنان بده و بستان وجود دارد . اینها شرایطی فنی است که معمولا در همه قراردادها مطرح است.

    سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال تاکید کرد:‌ اگر شروطی که این شرکت ها برای ما تعیین می کنند نفی استقلال یا دخالت در استقلال و حاکمیت ما باشد ، قطعا پذیرفتنی نیست.

    قاسمی افزود:‌ ایران تحت هیچ شرایطی با چنین قراردادها، تفاهمات یا موافقت نامه ها، همسو نخواهد شد و آن را اجرا نخواهد کرد.

    وی درباره شرط آنان برای عرضه نکردن خدمات هواپیمای وارداتی به شخصیت های ایرانی که در فهرست تحریم ها قرار داده اند، گفت: درباره شرایط قرارداد و آنچه میان طرف ایرانی با شرکت های فرانسوی و آمریکایی ممکن است گفتگو شده باشد ، اطلاعات فنی و جزئی ندارم و نیز از شرط و شروط و شرایط قرارداد خبر ندارم.

    قاسمی در عین حال تاکید کرد: قطعاً ما در معاملات و موافقت نامه هایی که ممکن است در خصوص تبادلات کالا یا فناوری ها با دیگر کشورها داشته باشیم ، بر اساس عزت ، حکمت و مصلحت خودمان و در چارچوب منافع جمهوری اسلامی ایران اقدام می کنیم.

    وی گفت:‌ ما حاضر نیستیم تحت هر شرایطی که دیگران ممکن است تعیین کنند هر کاری را انجام دهیم ؛ سابقه جمهوری اسلامی ایران نیز در بیش از سه دهه گذشته این را نشان می دهد که بسیاری از محدودیت ها و تحریم های ظالمانه را پذیرفته اما تن به خواسته های نابه حق دیگران نداده ایم.

    قاسمی افزود: این سیاست کلی ماست و اطمینان می دهم که ما شرایطی را نخواهیم پذیرفت که با عزت ، آبرو و حاکمیت ملی در تضاد باشد.

    برچسب ها