عصر خودرو

امیر هامونی :

تجربه موفق بازار سرمایه قابل تکرار است

اعلام آمادگی فرابورس برای تامین مالی شرکت‌های هواپیمایی

عصر بازار- مدیرعامل فرابورس ایران، از اعلام آمادگی این رکن بازار سرمایه در موضوع تامین مالی شرکت‌های هواپیمایی از طریق بازار سرمایه خبرداد و یادآور شد که پیش از این نیز تجربیات خوبی در زمینه تامین مالی خرید هواپیما در این بازار وجود داشته که قابل تکرار است.

تجربه موفق بازار سرمایه قابل تکرار است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، امیر هامونی گفت: با مطرح شدن بحث خرید هواپیما از چند کشور، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های تامین مالی از طریق فرابورس ایران و بازار سرمایه برای خرید این هواپیماها در قالب نامه‌ای برای وزیر راه و شهرسازی تشریح شده و در واقع اعلام آمادگی کرده ایم که بسترها و ابزارهای لازم برای این امر در بازار فرابورس فراهم است.

    وی با اشاره به بازخوردهای این نامه در دستگاه‌ها و زیرمجموعه‌های دولتی گفت: دکتر آخوندی به تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های زیر نظر وزارت راه و شهرسازی دستور دادند تا این نامه بررسی و فرصت‌ها و امکانات فرابورس در خصوص تامین مالی شرکت‌های هواپیمایی تبیین شود .

    هامونی افزود: این دستگاه‌ها برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه اظهار تمایل کردند و یکی از دستگاه‌هایی که پیگیر این موضوع شد سازمان هواپیمایی کشوری و به‌ویژه شرکت دولتی ایران ایر (هواپیمایی هما) بود که به‌هرحال یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است.

    مدیرعامل فرابورس ایران از برگزاری جلسات مقدماتی برای تبیین روش‌های تامین مالی خبر داد و با بیان اینکه منتظریم جلسات بعدی در این خصوص زودتر برگزار شود، افزود: یکی از مهمترین ابزارهایی که هم‌اکنون در فرابورس ایران برای تامین مالی هواپیما مطرح است، صکوک اجاره است.

    به گفته وی از طریق صکوک اجاره، شرکت‌های هواپیمایی اجاره به‌شرط تملیک می‌کنند و بعد از چند سال مالک اصلی این هواپیماها می‌شوند، هواپیما نیز تحت نام نهادهای واسط مالی قرار می‌گیرد.

    هامونی با اشاره به تجربه فرابورس ایران در تامین مالی شرکت ماهان برای خرید هواپیما گفت: تامین مالی شرکت هواپیمایی ماهان درواقع، اولین تجربه ما برای راه‌اندازی معاملات اجاره صکوک در صنعت هوایی کشور بود که برای خرید یک فروند هواپیما انجام شد، ضمن آنکه بعد از آن هواپیمایی ماهان در چندین مرحله در بازار برای خرید هواپیماهای مختلف اقدام به انتشار صکوک اجاره کرده و بسیار نیز در این حوزه موفق ظاهر شده است.

    مدیرعامل فرابورس ایران تصریح کرد: صنعت هوایی کشور تاکنون بالغ‌بر 700 میلیارد تومان اوراق اجاره منتشر کرده و توانسته است هواپیماهای مدنظر خود را خریداری کند.

    هامونی تاکید کرد: هم‌اکنون این آمادگی حتی بیشتر از قبل نیز وجود دارد و فرآیندهای آن زمان‌بر نیست؛ چراکه دیگر نیازی نیست برای این مورد، ابزار جدید خلق کنیم و حتی این تجربه می‌تواند در مقیاس بزرگ‌تر برای هواپیماهایی که مدنظر شرکت‌های دولتی و خصوصی است در نظر گرفته و از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

    وی در تشریح مراحل اجرایی این نوع تامین مالی خاطرنشان کرد: طبیعی است که شرکت‌های هواپیمایی باید با تامین سرمایه‌ها و صندوق‌هایی که در بازار فعال‌اند، قرارداد بازار گردانی و پذیره‌نویسی منعقد کنند و پس از تکمیل مدارک و مستندات اوراق، اجرایی و به بازار معرفی خواهد شد.

    هامونی با اعلام آمادگی برای ادامه این مسیر باقوت هر چه بیشتر گفت: با توجه به اینکه بازار بدهی فرابورس نیز در حال حاضر بازار پررونقی شده، استقبال بسیار خوبی از تمامی اوراق بازار صورت می‌گیرد و این مساله فرصت خیلی خوبی را برای دولت و همین‌طور شرکت‌های هواپیمایی خصوصی فراهم کرده تا تامین مالی خرید هواپیماهای خود را از طریق بازار سرمایه انجام دهند.

    مدیرعامل فرابورس ایران یکی از جذاب‌ترین روش‌های تامین مالی در بازار سرمایه را اوراق اجاره دانست و افزود: این ظرفیتی است که فرابورس در اختیار صنعت هوایی قرار خواهد داد؛ البته ابزارهای دیگری نیز هست که می‌تواند در این خصوص راهگشا باشد.

    برچسب ها