عصر خودرو

ایران می‌خواهد تولید نفت خود را به ۴.۲ میلیون بشکه برساند

عصر بازار- در حالی که ایران احتمال اتخاذ تصمیم در نشست الجزایر در هفته جاری را کم ارزیابی کرده، چند عضو دیگر اوپک گفته اند همچنان به برداشتن گام هایی برای مقابله با مازاد عرضه نفت و تقویت قیمت ها امیدوارند.

ایران می‌خواهد تولید نفت خود را به ۴.۲ میلیون بشکه برساند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، در حالی که ایران احتمال اتخاذ تصمیم در نشست الجزایر در هفته جاری را کم ارزیابی کرده، چند عضو دیگر اوپک گفته اند همچنان به برداشتن گام هایی برای مقابله با مازاد عرضه نفت و تقویت قیمت ها امیدوارند.

    قیمت نفت خام به دلیل مازاد عرضه، از سال 2014 تاکنون به کمتر از نصف رسیده و تولید کنندگان عضو اوپک و روسیه را وادار کرده که به فکر برقراری توازن مجدد در بازار بیافتند.
    ایده غالب که از ابتدای سال 2016 در میان تولید کنندگان مطرح شده، توافق بر سر فریز تولید بوده، هرچند که ناظران بازار نفت گفته اند، چنین اقدامی نمی تواند حجم مازاد عرضه موجود در بازار را کاهش دهد.
    منابع آگاه هفته گذشته گفته بودند عربستان در تغییر موضعی آشکار به ایران پیشنهاد کرده که اگر ایران با فریز تولید خود موافقت کند، ریاض حاضر است تولید نفت خود را کاهش دهد.
    در حالی که هیئت های نمایندگی کشورهای مختلف در نشست الجزیره حضور یافته اند، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران گفته: «این یک نشست مشورتی است و این چیزی است که همه ما باید از آن انتظار داشته باشیم... مذاکرات بین اعضای اوپک (در الجزایر) می تواند برای نشست اوپک در وین در ماه نوامبر مورد استفاده قرار گیرد.»
    یکی از هیئت های نمایندگی اوپک گفت، تمرکز اصلی تلاش برای متقاعد کردن ایران برای فریز تولید در سطوح قابل قبول برای سایر اعضای گروه است.
    تولید نفت ایران در طی 3 ماه گذشته در رقم 3.6 میلیون بشکه ثابت مانده است. این رقم نزدیک به رقم تولید ایران در دوران قبل از تحریم های غرب است. تحریم ها علیه ایران در ژانویه 2016 لغو شد و ایران گفته قصد دارد تولید خود را به بیش از 4 میلیون بشکه در روز باز گرداند.
    روز دوشنبه یک منبع آگاه در اوپک گفت، ایران همچنان اصرار دارد اجازه داشته باشد تولید خود را قبل از فریز به 4.1 تا 4.2 میلیون بشکه برساند.
    برخی وزرا و مقامات ابراز امیدواری کرده اند که توافق بتواند این هفته به دست آید.
    سهیل بن محمد المزروعی، وزیر انرژی امارات گفت: «ما در امارات، حامی توافق هستیم. و این چیزی است که همه ما باید از این نشست انتظار داشته باشیم... مذاکرات بین اعضای اوپک می تواند برای نشست اوپک در وین در ماه نوامبر مورد استفاده قرار گیرد.»
    نورالدین بوترفا، وزیر انرژی الجزایر گفته، همه در اوپک اتفاق نظر دارند که بازار به شدت با مازاد عرضه مواجه است و وضعیت از زمان نشست قبلی اوپک در ماه ژوئن بدتر شده است.
    وی افزود: «اقدامی معتبر و قابل توجه نیاز است تا به برقراری توازن مجدد در بازار کمک کنیم... یک جنبه بنیادین این است که تولید اوپک باید به میزان قابل توجهی پایین تر از سطح تولید ماه اوت بیاید. جنبه دوم این است که تلاش ها باید به صورت مشترک انجام گیرد.»
    «سوم اینکه هر توافقی محدود به مدت زمانی خواهد بود که ذخایر نفتی مجددا توسط بازار جذب شود. و چهارم اینکه اقدام اوپک باید در چشم فعالان بازار معتبر و قابل راستی آزمایی باشد.»
    اعای اوپک قرار است در حاشیه نشست مجمع بین المللی انرژی در الجزایر که طی روزهای 26 تا 28 سپتامبر برگزار می شود، تشکیل جلسه دهند. روسیه نیز در این نشست حضور دارد، اما شواهدی دال بر این که این کشور آماده مشارکت در هرگونه محدود کردن تولید باشد، مشاهده نمی شود.

    برچسب ها