عصر خودرو

یک فعال اقتصادی:

هر گردشگر ۸۰۰ دلار به ایران می‌آورد

عصر بازار- یک فعال اقتصادی در بخش گردشگری پیشرفت صنعت گردشگری در ایران را مستلزم پیشرفت صنعت هتل‌سازی می‌داند و می‌گوید اکنون از ۵ میلیون گردشگری که به ایران وارد می‌شوند فقط ۲۵۰ هزار نفر از آن‌ها برای کشور ارزآوری دارند و باقی هزینه‌ای را هم به میزبان تحمیل می‌کنند و اکنون برای توسعه گردشگری در کشور باید به دنبال جذب گردشگران با امکان اقتصادی بالا باشیم.

هر گردشگر ۸۰۰ دلار به ایران می‌آورد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، ابراهیم بای‌سلامی در نشست خبری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: این همایش از یازدهم تا دوازدهم مهرماه در سالن اجلاس سران ایران و با هدف معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت هتل‌سازی برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی وبخش خصوص برگزار خواهد شد.

    او افزود: این همایش در جهت اجرای طرح 100 هتل - 100 کسب و کار است که در جهت جذب سرمایه گذاری برای ساختن هتل‌های پنج و شش ستاره در مناطق مختلف کشور تدارک دیده شده است. از موسسات مالی و بانک‌ها و همه کسانی که در بخش سرمایه گذاری در گردشگری فعال هستند دعوت کرده‌ایم تا در این همایش شرکت کنند. در این همایش مهمانان داخلی هتل‌داران و هتل‌سازان جهان دعوت هستند.

    بای‌سلامی توضیح داد: از نکات جالب ایی همایش این است که با حضور چهره‌هایی همانند اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، عباس آخوندی وزیر مسکن، راه و شهرسازی برنامه به گونه‌ای تدارک دیده است که این افراد رو در روی سرمایه‌گذاران خارجی نشسته و به سوالات آن‌ها پاسخ می‌دهند. در این نشست شرکت‌های خارجی معرفی می‌کنند که چه کسانی هستند و نظرشان در مورد صنعت هتل سازی کشور چیست، سوال‌ها و ابهامات خود را مطرح می‌کنند و مسئولان ما نیز به آن سوال ها پاسخ داده وسیاست‌های کلی جذب سرمایه گذار خارجی در کشور، قانون سرمایه گذاری خارجی و... به آن‌ها توضیح می‌دهند.

    این فعال اقتصادی گفت: اکنون مشکل توسعه صنعت گردشگری در ایران بحث کمبود هتل‌های مناسب است. بر اساس گزارش شورای رقابت‌پذیری و گردشگری مجمع جهانی اقتصاد ایران بر حسب شاخص "زیرساخت خدمات گردشگری" وضعیت مطلوبی ندارد و در رتبه 119 از میان 141 کشور قرار گرفته است. از نظر شاخص تعداد اتاق‌های هتل بر حسب هر 100 نفر که یکی از ارکان شاخص پیشین است رتبه 113 را در میان 141 کشور دارد. این شاخص رتبه برای عربستان 37، ترکیه 63، امارات متحده عربی 34 ومالزی 47 است. جالب است که بدانید در ایران 1037 هتل وجود دارد که فقط سه درصد آن‌ها چهار و پنج ستاره هستند.

    وی افزود: بر حسب مطالعات برنامه ملی توسعه گردشگری در سال 1382 نیاز ایران به 562 هتل برآورد شده است. برحسب بند 50 سیاست‌های کل برنامه‌ششم توسعه اگر هدف آن باشد که ایران گردان خارجی به پنج برابر وضعیت کنونی افزایش یابند، کشور حداقل به 400 هتل چهار و پنج ستاره نیاز دارد که برخی از شرکت‌های خارجی اعلام کرده‌اند در صورتی که توسعه گردشگران ایران بر حسب سیاست‌های کلی اعلام شده انجام شود نیاز ایران بیش از 770 هتل چهار و پنج ستاره خواهد بود. در برنامه شششم توسعه نیز پیش‌بینی شده است که 270 هتل  چهار و پنج ستاره در کشور ساخته شود و هم‌اکنون 124 هتل (47 هتل پنج ستاره و 77 هتل چهار ستاره) در حال ساخت هستند.

    وی در پاسخ به این سوال، مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد بسیاری از هتل‌ها با بخشی از ظرفیت خود در حال فعالیت هستند و به نظر می‌رسد طرح 100 هتل-100 کسب و کار خوشبینانه برای هتل‌سازی در کشور برنامه‌ریزی کرده است، گفت: توسعه هتل در تهران نامتوازن است. اکنون در برخی از شهرهای پرتوریست مانند اصفهان مشکل کمبود جا داریم و در برخی شهرهای دیگر به خاطر نبودن هتل خوب مانند قم و کاشان توریست مجبور است شب نمانده و به شهر خود بازگردد.

    او افزود: یکی از ضعف‌های ما بحث بانک‌های ما است. بانک‌های ما در بخش گردشگری فعال نیستند. این موضوع در صنعت هتل‌سازی مهم است و باید اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

    سلامی در بخشی از سخنانش درباره آمار ارزآوری گردشگران به ایران توضیح داد: هر گردشگر 800 دلار ارزاوری برای ایران دارد در حالی که استاندارد جهانی 1500 دلار است. همچنین سالانه در ایران 5 میلیون گردشگر وارد می‌شوند که گردشگر ارزاور فقط 250 هزار نفر است چرا که باقی از کشورهایی مانند عراق، افغانستان، اذربایجان و... به ایران وارد می‌شوند که میزبان برای آن‌ها خرج می‌کند.

    وی افزود: ما باید به دنبال جذب گروه‌هایی باشیم که برای کشور ارزآوری کرده و نگران مخارج خود نیستند. گردشگری که سالانه 30 هزار دلار درآمد دارد، نگران مخارج سفر و مخارج خرید نیست. ما باید بتوانیم این افراد را جذب کنیم تا به توسعه گردشگری در ایران کمک کنیم.

    این فعال اقتصادی گردشگری ایران امروز را به چاه نفت در 60-70 سال گذشته تشبیه و بیان کرد: در بخش گردشگری ما ظرفیت‌های بالایی وجود دارد که باید مورد استفاده قرار گیرد.

    برچسب ها