عصر خودرو

روسیه آماده توافق بر سر فریز تولید نیست

عصر بازار- در حالی که وزیر انرژی روسیه برای مذاکره با اعضای اوپک در مورد کاهش تولید نفت به الجزایر سفر می کند، تحولات در داخل روسیه نشان می دهد که این کشور آماده هیچ گونه اقدام هماهنگی در زمینه محدود سازی تولید نیست.

روسیه آماده توافق بر سر فریز تولید نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، در حالی که این هفته الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه برای مذاکره با اعضای اوپک در مورد کاهش تولید نفت به الجزایر سفر می کند، تحولات در داخل روسیه نشان می دهد که این کشور آماده هیچ گونه اقدام هماهنگی در زمینه محدود سازی تولید نیست.

    5 شرکت مهم نفتی روسیه که مسئول تولید سه چهارم از نفت این کشور هستند، همگی اعلام کرده اند که پس از رسیدن به ارقام بی سابقه تولید در ماه های اخیر، سال آینده نیز تولید خود را افزایش خواهند داد.
    شکی نیست که همه این شرکت ها در صورت صدور دستور از جانب ولادیمیر پوتین برای محدود کردن تولید، از این دستور پیروی خواهند کرد. اما تاکنون پوتین هیچ گونه نشستی با شرکت های بزرگ تولید کننده نفت روسیه (چه دولتی و چه خصوصی) نداشته و حتی وزیر انرژی این کشور نیز برای بررسی جزئیات هر گونه کاهش تولید احتمالی، با این شرکت ها مشورت نکرده است.
    یک منبع اگاه در شرکت روسنفت گفت: «ما فکر می کنیم که توافق غیرممکن است... هیچ کس به دیگری اعتماد ندارد. همه در (داخل و خارج از اوپک) در حال افزایش تولید خود هستند.»
    شرکت دولتی روسنفت که یک سوم از کل تولید نفت روسیه را بر عهده دارد، از زمان مطرح شدن طرح فریز نفتی در اوایل سال جاری میلادی، همواره یکی از بزرگترین مخالفان این طرح بوده است.
    ایگور سچگین، رئیس متنفذ روسنفت و یکی از متحدان پوتین گفته، اختلافات داخلی موجب کشتن اوپک شده و توانایی این سازمان در تاثیرگذاری بر بازار را از بین برده است.
    این منبع آگاه افزود، مخالفت شدید شرکت با فریز نفتی، علیرغم تحولات اخیر تغییر نکرده است. این در حالی است که اوایل ماه سپتامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان در چین با یکدیگر دیدار کردند و توافق نمودند تا برای کمک به تثبیت بازار نفت همکاری کنند.
    تنها چند روز پس از این پیمان، روسیه رکورد جدیدی در تولید نفت پس از فروپاشی اتحاد شوروی از خود بر جای گذاشت و تولید نفتش را به بالای 11 میلیون بشکه در روز رساند.

    برچسب ها