عصر خودرو

با شروع زودهنگام معاملات رخ داد

روز متفاوت در بازار ارز

عصر بازار- روز دوشنبه، بازار معاملات نقدی زودتر از موعد و حتی قبل از معاملات فردایی شروع شد. این خرق عادت به‌طور جدی معادلات بازار را تغییر داد. افزایش تعداد فروشندگان، افت قیمت خریداران و پایین آمدن نرخ معاملات فردایی نسبت به معاملات نقدی ۳ اتفاقی بودند که تا پیش از ساعت ۱۱ صبح بازاری متفاوت را شکل دادند.

روز متفاوت در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی که معاملات به‌طور معمول از ساعت 11 صبح آغاز می‌شود، روز دوشنبه، فروشندگان ارزی از حدود ساعت 10:30 وارد بازار شدند و بالا رفتن حجم فروش ارز موجب شد که پیش از ساعت 11، دلار تا قیمت 3 هزار و 570 تومان افت کند. این قیمت 3 تومان کمتر از نرخ بسته شده روز یکشنبه بود. پس از گذشت حدود یک ساعت، افت دلار ادامه پیدا کرد و قیمت به زیر محدوده 3 هزار و 570 تومان رسید، با این حال از اواخر روز، مقاومت معامله‌گران بالا رفت تا نهایتا دلار روی قیمت 3 هزار و 571 تومان به کار خود پایان دهد. این قیمت که 2 تومان پایین‌تر از روز یکشنبه بود، منجر به قطع روند افزایشی شاخص ارزی شد. پیش از این، دلار در روزهای شنبه و یکشنبه افزایش قیمت را تجربه کرده و در دومین روز هفته به بالاترین قیمت در 8 ماه گذشته رسیده بود. همسو با افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت و با 2هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و 116 هزار تومان رسید. پایین آمدن ارزش سکه تا حدی ناشی از کاهش بهای اونس نیز بود. طلای جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر روز دوشنبه روی قیمت هزار و 336 دلار قرار گرفت که یک دلار کمتر از قیمت بسته شده انتهای هفته گذشته بود. هرچند در ادامه معاملات قیمت آن بالاتر رفت.

     

    2 علت افزایش فروش

    روز دوشنبه، معاملات نقدی بازار زودتر از روزهای گذشته کلید خورد. به گفته فعالان، در سومین روز هفته، معاملات نقدی بازار از حدود ساعت 10:30 آغاز شد و بیشتر معامله‌گران در این ساعت تمایل به فروش ارز داشتند. افزایش تعداد فروشندگان ارزی در ابتدای روز موجب شد دلار تا نرخ 3 هزار و 570 تومان پایین بیاید. برخی فعالان، افزایش فروش‌های ارزی را ناشی از دو عامل دانستند. به گفته برخی از آنها، روز یکشنبه قیمت بازار ارز به بالاترین سطح در 8 ماه گذشته رسید. این سطح قیمت به اندازه‌ای برای برخی از معامله‌گران جذاب بود که تصمیم گرفتند در آن ارز خود را به فروش برسانند؛ چراکه احساس می‌کردند، ممکن است پس از برخورد قیمت به سقف، راه کاهشی را انتخاب کند. این در حالی است که گروهی دیگر از فعالان، افزایش تعداد فروشنده‌های ارزی در ابتدای روز را به افت نرخ حواله درهم نسبت می‌دادند. به گفته آنها، در ابتدای روز دوشنبه این شایعه در بازار وجود داشت که امکان دارد در این روز عرضه درهم بازارساز افزایش پیدا کند. با بالاتر رفتن تعداد فروشندگان بازار، خریداران نیز قیمت‌های پایین‌تری را برای تهیه ارز پیشنهاد دادند. در واقع عرضه زیاد موجب شد که خریدار نیز سطح قیمت خود را پایین‌تر بیاورد. از سوی دیگر، اتفاقات بازار نقدی به قدری تاثیرگذار بود که قیمت دلار در معاملات فردایی را نیز تحت‌تاثیر قرار داد و به دو شکل خود را نشان داد. اول اینکه، در ساعات ابتدای روز قیمت معاملات فردایی به زیر قیمت نقدی رسید، هر چند در ادامه روز تحت‌تاثیر افزایش قیمت نقدی، نرخ معاملات فردایی نیز کمی بالاتر آمد. دیگر آنکه، روز دوشنبه معاملات فردایی کم حجم و کم عمق شد و تبادلات ارزی بیشتر به سمت معاملات نقدی بود.

    برچسب ها