عصر خودرو

با تایید شورای رقابت؛

طرح رگولاتوری نفت در اختیار هیات وزیران قرار گرفت

عصر بازار- کلیات طرح رگولاتوری (تنظیم مقررات، نظارت و داوری) نفت که به تایید شورای رقابت رسیده، برای تصویب در اختیار هیات وزیران قرار گرفت.

طرح رگولاتوری نفت در اختیار هیات وزیران قرار گرفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴:۰۰

    به گزاش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، خصوصی سازی و واگذاری امور به بخش خصوصی و غیر دولتی از موضوع های پرحاشیه به شمار می رود به طوری که با وجود گذشت سال ها از خصوصی سازی، هنوز شیوه مناسبات دولت و بخش خصوصی واگذار شده به طور شفاف، مشخص نشده است.

    بخش خصوصی بارها از دستگاه های دولتی انتقاد کرده است که در کار بخش خصوصی دخالت کرده و در مقابل، سازمان های دولتی نیز بخش خصوصی را به تخلف از وظایف خود متهم می کنند.
    برای حل این مشکل، موضوع رگولاتوری (تنظیم مقررات، نظارت و داوری) پیشنهاد شده که می تواند وظیفه مناسبات دستگاه های دولتی و بخش خصوصی را سامان داده و سازمان های دولتی را در جایگاه حاکمیتی قرار دهد.
    پیشنهاد طرح تشکیل نهاد رگولاتوری نفت و گاز پیش‎تر به صورت مشترک از سوی وزارت نفت و نیرو به شورای رقابت ارائه شد که پس از پنج جلسه بررسی، برای تصویب در اختیار هیات وزیران قرار گرفته است.
    به گزارش وزارت نفت، احمد داودی عضو شورای رقابت و مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، درباره پیشنهاد تشکیل نهاد رگولاتوری نفت، گفت: کلیات این طرح به تایید رسیده و برای تصویب هیات وزیران، در نوبت دستور جلسه قرار گرفته است.
    داودی اضافه کرد: تاسیس و راه‎اندازی رگولاتوری نفت و گاز - پس از تایید هیات وزیران – خبر خوبی برای بخش خصوصی محسوب می‎شود، زیرا این قانون که حدود ٦ سال از تصویب آن می‎گذرد، از جمله قوانین مترقی است.
    داودی، درباره وظایف شورای رقابت در حوزه رگولاتوری نفت، گفت: سه وظیفه و کارکرد مهم مورد انتظار از رگولاتوری شامل تنظیم مقررات، نظارت و داوری است که اختیارات تنظیمی و سیاست‎گذاری هم که تاکنون در حیطه وزارت نفت و نیرو بوده به رگولاتور منتقل خواهد شد.
    عضو شورای رقابت گفت :شورای رقابت، بخشی از اختیارات غیر قضایی و صدور حکم خود را به نهاد رگولاتوری واگذار خواهد کرد.
    وی ضمن تاکید بر اهمیت مستقل بودن اعضای شورای رقابت و رگولاتوری‎ها، افزود: نیازی نیست افرادی که در رگولاتوری حضور دارند، ارتباط سازمانی یا صنفی داشته باشند بلکه تجربه و دانش در حوزه رگولاتوری اهمیت بسزایی دارد.
    قرار است در همایش« نفت 2016 » که هفته آینده (10 مهرماه) در اتاق ایران برگزار می شود، موضوع رگولاتوری مورد بررسی قرار گیرد.
    دومین کنفرانس نفت با نام کنفرانس «نفت 2017»، از ١١ تا ١٣ بهمن ماه امسال در مرکز همایش‎های بین المللی صدا و سیما برگزار می‎شود که کنفرانس «نفت 2016» پیش زمینه برگزاری این کنفرانس است.

    برچسب ها