عصر خودرو

کشتی چینی حامل تجهیزات بندری در «گوادر» پاکستان لنگر انداخت

عصر بازار- یکی از غول‌پیکرترین کشتی‌های باری چین که حامل تجهیزات لازم برای توسعه بندر گوادر است در سواحل این بندر لنگر انداخت.

کشتی چینی حامل تجهیزات بندری در «گوادر» پاکستان لنگر انداخت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، در اسلام‌آباد به نقل از شبکه خبری جیو، یکی از غول‌پیکرترین کشتی‌های باری چین که حامل تجهیزات لازم برای توسعه بندر گوادر است در سواحل این بندر لنگر انداخت.

    کشتی ایم وی تیان فونامی حامل انواع جرثقیل و سایر تجهیزات برای توسعه بندر گوادر است.

    این اولین بار است که یک کشتی بزرگ باری با موفقیت در بندر گوادر لنگر انداخته که نشان می‌دهد آبهای عمیق این بندر امکان پهلو گرفتن کشتی‌های بزرگ را فراهم می‌کند.

    با توجه به نیاز چین به توسعه بندر گوادر به عنوان بخشی از کریدور پاکستان-چین، پکن اهتمام زیادی برای سرعت بخشیدن به توسعه این بندر در ایالت بلوچستان پاکستان دارد.

    پاکستان از طریق مناطق شمال شرقی خود با چین مرز مشترک دارد و در صورتی که کریدور اقتصادی پاکستان - چین عملیاتی شود، در واقع چین خواهد توانست از طریق یک میان بر و مسیر بسیار کوتاه تر، از طریق آبهای جنوب پاکستان به آبهای آزاد و بازارهای پررونق اروپا، خاورمیانه و آفریقا دسترسی نزدیک تر داشته باشد.

    پاکستان، با طرح توسعه بندر گوادر، ضمن اینکه به دنبال توسعه ایالت بلوچستان و رونق بخشیدن به اقتصاد این ایالت و در نهایت رونق بخشیدن به اقتصاد این کشور است، درصدد رقابت جدی با بندر در حال توسعه چابهار ایران است و سعی دارد با اجرای سریع طرح های توسعه این بندر، در زمینه های سرمایه گذاری ها و فعالیت های اقتصادی و تجاری خارجی با چابهار رقابت کند.

    صرف نظر از تمام آثار مثبت و منفی که توسعه بندر گوادر می تواند بر بندر چابهار و ایران داشته باشد، باید در نظر داشت که یکی از الزامات توسعه اقتصادی و تجاری منطقه خلیج فارس، وجود یک مرکز تجاری در سواحل شمالی دریای عمان است که در این بین چابهار و گوادر بهترین موقعیت را برای این مهم دارند. بدون تردید هر یک از این دو منطقه که سریع تر به نتیجه و توسعه برسند و از امکانات و تسهیلات بیشتری برخوردار گردند، بیشتر می توانند فعالیت های اقتصادی و تجاری را جذب کنند.

    برچسب ها