عصر خودرو

سلطانی نژاد در مراسم نهمین سالگرد تاسیس شرکت بورس کالای ایران:

حمایت کشاورزان، افتخار بورس کالاست

تمرکز بر توسعه ابزارهای مالی جدید

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالای ایران در مراسم نهمین سالگرد تاسیس بورس کالا، حمایت از کشاورزان را افتخار بورس کالا دانست و از ارتقای جایگاه بورس کالا در اقتصاد ملی با توسعه ابزارهای مالی سخن گفت.

حمایت کشاورزان، افتخار بورس کالاست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، دکتر حامد سلطانی نژاد در مراسم نهمین سالگرد تاسیس شرکت بورس کالای ایران در جمع کارکنان و مدیران این بورس گفت: برخی ها عنوان می کنند که چشم انداز 10ساله بورس کالای ایران، باید جایگاهی همتراز با بورس هایی همچون بورس دوبی و ترکیه باشد، اما بنده معتقدم جایگاه بورس کالا تا 10 سال آینده به مراتب باید بالاتر از بورس های منطقه باشد و ما باید در مسیر توسعه و تاثیرگذاری بر قیمت کالاهای اساسی و به عبارتی مرجعیت قیمت، بورس های موفق و بزرگ دنیا را سرلوحه خود قرار دهیم.

    مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه اقتصاد ایران یک اقتصاد کالا محور است، افزود: با وجود منابع غنی نفت و مواد معدنی و تولید انواع مشتقات نفتی و محصولات صنعتی و معدنی و ... به دلیل آنکه در اقتصاد کشور ابزارهای مالی پیشرفته ای نداریم نمی توانیم بر قیمت های بین المللی تاثیرگذار باشیم و ریسک فعالان داخلی را از نوسانات قیمت و کمبود کالاها پوشش دهیم؛ به این ترتیب زمینه فعالیت شایسته بورس کالا در اقتصاد ملی فراهم است.

    وی خاطرنشان کرد: بورس کالای ایران هم در حوزه مقیاس فعالیت ها و هم در حوزه تنوع فعالیت ها هنوز جای کار دارد.

    به گفته دکتر سلطانی نژاد، بورس کالا در حوزه مقیاس محور به دلیل ساختار دولتی اقتصاد ایران با مقاومت هایی روبه رو است، چراکه هر جا بورس کالای ایران ورود می کند به رشد شفافیت در آن حوزه می انجامد و همین امر کافی است تا رانت و منافع برخی افراد به خطر بیافتد؛ به این ترتیب وجود مخالفان در مقابل توسعه بورس کالا در بخش های مختلف، عجیب نیست.

    به گفته وی، در حوزه تنوع فعالیت ها نیز، توسعه ابزارهای مالی جدید نیز به شدت احساس می شود و در این زمینه باید به جایگاهی برسیم که ابزارهای مشتقه بورس کالا به صورت بین المللی کاربرد داشته باشد.

    مدیرعامل بورس کالای ایران عنوان کرد: مهم ترین رکنی که در فعالیت های بورس کالا مشهود بوده، شفافیت است و مکانیسم مدرن بورس کالا می بایست با ساختارهای سنتی جایگزین شود که این مهم زمانی محقق می شود که علاوه بر خود بورس کالا، ذی نفعان این بورس نیز قدیمی و سنتی فکر نکنند و به مکانیسم های جدید اعتقاد داشته باشند.

    وی تصریح کرد: در حال حاضر بعضا با عدم آشنایی عرضه کنندگان و خریداران محصولات از بورس کالا با روندهای مدرن و مکانیزه مواجه هستیم، در اینجا ما نمی توانیم سیستم های بورس کالا را به فعالان بازار تحمیل کنیم و شرایطی را پیش پای خریداران و فروشندگان کالاها قرار دهیم که آنها با مشکل مواجه شوند؛ در این بین بهترین راه، آسان کردن مراحل مبادلات برای همه است که بدون شک با توسعه ابزارهای مالی در بورس کالا شاهد سهولت روند خرید و فروش محصولات در بخش فیزیکی نیز خواهیم بود. 

    دکتر سلطانی نژاد به امکان ورود مشتریان خرد به بورس کالا اشاره کرد و گفت: علاوه بر سهولت در روند معاملات، باید در حوزه ارائه خدمات به کلیه ذینفعان بورس کالا نیز تغییراتی صورت گیرد برای مثال این توقع از بورس کالا وجود دارد که به مشتریان خرد هم سرویس ارائه دهد که ما با انجام این امر، اقدامی سنجیده و در راستای تقویت دسترسی مشتریان خرد به مواد مورد نیازشان، یک گام رو به جلو برداشته ایم.


    تناقض درخواست ها از بورس کالا
    مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران اظهار داشت: بورس کالا ذینفعان زیادی دارد و بعضا با درخواست های ضد و نقیضی از سوی آنها مواجه می شویم؛ به عنوان مثال برخی عرضه کنندگان درخواست دارند سقف قیمتی در بورس کالا برداشته شود تا بتوانند محصولات خود را با هر روش و قیمتی به فروش برسانند اما در طرف مقابل صنایع پایین دستی معتقدند که اگر سقف قیمتی برداشته شود، محصول با قیمت بالاتر به دستشان می رسد که باید با همفکری دست اندرکاران بازار و همچنین ظرفیت های معاملات موجود در بورس کالا، معاملات به بهترین شکل انجام شده و به درخواست های طرفین معاملات نیز پاسخ داده شود.


    یاری کشاورزان از طریق ابزارهای بورس کالا
    وی به فروش جو کل کشور در بورس کالا اشاره کرد و گفت: با اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالای ایران، بیش از 900 هزار تن جو متعلق به 45 هزار کشاورز در بورس معامله شد که به این ترتیب این تعداد کشاورزان در مدت زمانی کوتاه به حدود 70 درصد پولشان رسیده اند و مابقی پولشان نیز توسط دولت به آنها داده می شود.
    دکتر سلطانی نژاد درخصوص انتشار اوراق سلف موازی گندم نیز گفت: به تازگی بزرگترین تامین مالی بخش کشاورزی در بازار سرمایه به مبلغ 2650 میلیارد تومان از طریق بورس کالا صورت گرفت و طلب گندمکاران پرداخت شد که این اتفاق مثبت در حوزه کشاورزی یعنی رضایت کشاورزان از دریافت سریع پولشان، عملکردی ارزشمند در فعالیت های بورس کالا به شمار می رود که معتقدم حمایت کشاورزان، افتخار بورس کالاست.

    برچسب ها