عصر خودرو

معاون اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد؛

نقش پررنگ بازار سرمایه در تامین مالی

عصر بازار- معاون اقتصادی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نسبت بدهی‌های خارجی به تولید ناخالص داخلی در سطح بسیار پایینی قرار دارد، گفت:‌ جذب سرمایه‌های خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است.

نقش پررنگ بازار سرمایه در تامین مالی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، پیمان قربانی با اعلام اینکه شاهد بودیم در سال‌های گذشته ایران در بعد اقتصادی با توجه به محدودیت‌های موجود به پتانسیل رشد خود نرسیده است، گفت: خوشبختانه در شرایط کنونی و در فضای رفع تحریم‌ها و شروع برنامه ششم اهداف متعالی و مناسبی در راستای سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی در کشور در نظر گرفته شده است.

    معاون اقتصادی بانک مرکزی اظهار کرد: برای اینکه ما بتوانیم به رشد پایدار و بالا در کشور دست پیدا کنیم یکی از ضرورت‌های این امر برخورداری از یک مکانیزم و نظام تامین مالی مناسب است.

    قربانی ادامه داد: برای این موضوع باید به ساختار نظام بانکی و مالی توجه دقیق داشته باشیم. ما ظرفیت‌های استفاده نشده فراوانی در استفاده از سرمایه‌های خارجی داریم و نسبت بدهی‌های خارجی به تولید ناخالص داخلی در سطح بسیار نازلی قرار دارد.

    وی با اشاره به اینکه جذب سرمایه‌های خارجی با اولویت انتقال تکنولوژی از اهمیت بالایی برای سیاست گذاران برخوردار است، افزود: در بعد تامین مالی خارجی مجموعه دولت و تیم اقتصادی در این بخش کوشش مضاعفی را به خرج خواهند داد که بتوانند دستاوردهایی را داشته باشد.

    این مقام مسوول در بانک مرکزی گفت: متاسفانه شاهد هستیم که نظام بانکی با وجود تامین مالی بیش از 90 درصدی در اقتصاد کشور، به دلیل انباشت مشکلات گذشته ناشی از سرکوب‌های مالی،‌ سیاست‌های نامناسب و مقوله تحریم‌ها و... با مسائل تنگنای اعتباری مواجه شده که به دلیل انباشت مطالبات غیرجاری،‌ انباشت بدهی دولت به بانک مرکزی و انباشت دارایی‌های ثابت در ترازنامه بانک‌ها و ضعف پایداری سرمایه بانک‌ها مشهود است.

    معاون اقتصادی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه برای تامین مالی مناسب در کشور باید در کنار تامین مالی خارجی و تقویت آن، بازار سرمایه نیز نقش پررنگ‌تری را بپذیرد و ایفای نقش برجسته‌تری داشته باشد گفت: در عین حال لازم است تا ریشه‌های مشکلات مالی در نظام بانکی هم به‌صورت مناسب بررسی و رفع شود.

    قربانی افزود: خوشبختانه در این راستا طرحی در بانک مرکزی تدوین شده و راهکارها به دقت بررسی شده و امید می‌رود با اجرای آن و رعایت توالی مناسب و برنامه ریزی جامع بتوانیم مسائل و مشکلات را رفع کنیم و نظام بانکی بتواند خودش را ارتقا بدهد و نقش و جایگاه مناسب را ایفا کند.

    وی خاطرنشان کرد: بدون برخورداری از یک نظام مالی ایمن، باثبات و سلامت نمی‌توانیم در کشور شاهد رشد اقتصادی باشیم.

    برچسب ها