عصر خودرو

نرسی قربان مطرح کرد

سه سناریو، پیش‌روی نشست مشورتی اوپک

عصر بازار- کارشناس ارشد اقتصاد انرژی، افزایش تولید نفت و رسیدن به میزان پیش از تحریمها را حق مسلم ایران دانست و گفت: آشفتگی بازار نفت ارتباطی به بازگشت ایران ندارد.

سه سناریو، پیش‌روی نشست مشورتی اوپک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، نرسی قربان سه سناریو را برای نشست غیر رسمی اعضای اوپک در الجزایر پیش بینی و تصریح کرد: سناریو نخست، که به نظر محتمل ترین گزینه است، این است که اعضا در این اجلاس به توافق نرسند که این امر به معنی ادامه روند کنونی است.

    وی توافق اعضای اوپک را بعنوان سناریوی دوم مطرح کرد که سبب افزایش قیمت نفت می شود و ادامه داد: سناریو آخر نیز این است که، اعضا اجماع خود را در گرو اما و اگرها بدانند که این امر سبب نوسانات قیمت نفت خواهد شد.

    قربان به حذف نظام سهمیه بندی در اوپک اشاره کرد و گفت: ایران نباید با برداشته شدن نظام سهمیه بندی در اوپک موافقت می کرد و این موضوع برای ایران  گران تمام شده است.

    به گفته وی، در شرایط که تحریمهای کشورهای غربی مثل شمشیر بالای سر ایران بود این تصمیم غیر کارشناسی نباید گرفته می شد؛ هم اکنون عربستان سعودی و خیلی از هم پیمانان این کشور به هیچ عنوان راضی به بازگشت به نظام سهمیه بندی نیستند.

    کارشناس ارشد اقتصاد انرژی، اصرار عربستان برای مقصر جلو دادن ایران برای بی ثباتی بازار نفت را ریشه در دلایل سیاسی دانست و گفت: هم اکنون این کشور تمامی ناآرامی های موجود در منطقه را به گردن ایران می اندازد.

    قربان با بیان این که کشورهای عربی عضو اوپک افزایش تولید ایران را یک تهدید برای خود می‌دانند در حالی که احیای سهم در بازار نفت حق مسلم ایران است، افزود: آنچه بازار نفت را آشفته کرده بازگشت ایران به بازار نیست بلکه برهم خوردن تعادل در زمان تحریم ایران رقم خورده است.

    وی با اشاره به این که برخی کشورهای عضو اوپک از بازگشت ایران به بازار جهانی نفت خام خشنود نیستند و طرحی را با عنوان «فریز نفتی» برای تثبیت سقف تولید اعضای اوپک دنبال می‌کنند، به پایگاه خبری وزارت نفت اظهار کرد: آنها می خواهند از این طریق مانع احیای کامل سهم ایران از بازار، قدرت گرفتن کشورمان  و همین‌طور کاهش بیشتر قیمت نفت خام شوند.

    این کارشناس ارشد اقتصاد انرژی با تاکید بر تبلیغات کشورهای عربی به خصوص عربستان برای مقصر جلو دادن ایران برای بی ثباتی در بازار گفت:  نشست غیررسمی اعضای اوپک در الجزایر می تواند در صورت جدی بودن اعضا، تاثیر بسزایی در بازار داشته باشد.

    برچسب ها