عصر خودرو

متوسط قیمت ها تا سال ۲۰۲۰ چقدر خواهد بود؟

چند نکته مهم درباره افق بازار جهانی روی

عصر بازار- در سال جاری میلادی تاکنون، روی در بین فلزات اساسی بهترین عملکرد را داشته و قیمت آن از پایین ترین میزان در شش سال اخیر که ابتدای سال مشاهده شد حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

چند نکته مهم درباره افق بازار جهانی روی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، اخیرا قیمت هر تن روی در بورس فلزات لندن در محدود 2280 دلار نوسان کرده و ما در ادامه به بررسی افق بازار این فلز و دیدگاه تحلیلگران در این زمینه اشاره می کنیم.

    روند رشد قیمت روی متعاقب تعطیل شدن دو معدن بزرگ یعنی معدن سنچری استرالیا و معدن لیشین در ایرلند آغاز شد. ظرفیت تولید این دو معدن در مجموع 630 هزار تن در سال بود و تعطیلی آنها سبب شد افق سرمایه گذاری در روی مثبت شود. با در نظر گرفتن تعطیلی برخی دیگر از معادن روی، میزان کاهش تولید از سال 2013 تاکنون بیش از یک میلیون تن بوده است.

    گزارش وضعیت تولید شرکت گلنکور نشان می دهد در نیمه نخست سال جاری میلادی، میزان تولید با 31 درصد کاهش به 506 هزار تن رسیده است. این شرکت چند معدن خود را در پرو تعطیل کرده و از میزان تولید خود در استرالیا کاسته است. غیر از گلنکور چند شرکت دیگر نیز از تولید روی خود کاسته اند.

    از سوی دیگر در چین که بزرگ ترین تولیدکننده و مصرف کننده روی در جهان است اخیرا دستور تعطیلی تمامی معادن سرب و روی در بخشی از استان هونان صادر شده است. این استان مرکز تولید این دو فلز در چین است. پیش بینی شده امسال کسری روی در چین 390 هزار تن باشد. سال پیش میزان کسری تنها 9 هزار تن بود.

    در گزارش جدید موسسه بی ام آی آمده است، اگرچه رشد قیمت روی با همین سرعت ادامه پیدا نخواهد کرد اما قیمت ها در بلندمدت به تدریج افزایش پیدا می کنند. امسال متوسط قیمت هر تن روی 2000 دلار است و تا سال 2020 یعنی پایان دهه کنونی، متوسط قیمت ها به 2350 دلار افزایش پیدا خواهد کر. تحقق این پیش بینی به معنای افزایش 3.9 درصدی قیمت ها در هر سال تا سال 2020 است.

    این افق مثبت حاصل میزان پایین تر عرضه است که بازار جهانی روی را در وضعیت کسری حفظ خواهد کرد. در بخش دیگری از این گزارش آمده است، کسری، بویژه در عرضه از معادن مشهود است. پیش بینی می شود تولید سنگ روی و کنسانتره آن، امسال نسبت به سال گذشته 6.8 درصد کاهش یابد. میزان تولید روی تصفیه شده امسال یک درصد کاهش می یابد و تا سال 2020 هر سال کمتر از 2 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. سرعت رشد تقاضا بالاتر از عرضه است.

    تداوم کسری عرضه سبب می شود نسبت ذخیره به مصرف روی، پایین باقی بماند. پیش بینی می شود ذخیره روی در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی  در پایان دهه حاضر یعنی تا چهار سال آینده، کمتر از 5 درصد مصرف باشد. امسال این رقم 11 درصد است.

    با توجه به آنچه گفته شد افق بازار روی مثبت است اما سرمایه گذاران نباید تصور کنند قیمت ها به شدت افزایش خواهد یافت. البته اگر در چین تدابیر جدید حمایتی اتخاذ شود سرعت رشد قیمت ها بیشتر خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها