عصر خودرو

مذاکرات ایران برای جت‌های منطقه‌ای برزیل آغاز شد+جزییات هواپیما

عصر بازار- پس از آنکه با صدور مجوز اوفک، خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس یک گام تا تحقق نهایی فاصله دارد،حالا وقت آن رسیده که ایران به دیگر گزینه‌های موجود در صنعت هواپیمایی جهان نیز فکر کند، موضوعی که این‌بار برزیل را به آسمان ایران دعوت خواهد کرد.

مذاکرات ایران برای جت‌های منطقه‌ای برزیل آغاز شد+جزییات هواپیما
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، یکی از اصلی‌ترین گزینه‌هایی که ایران در طول ماه‌های گذشته پیگیری کرده گزینه افزایش توان اجرایی فرودگاه‌های کوچک در مناطق مختلف کشور بوده است. فرودگاه‌هایی که با وجود هزینه‌هایی کلان برای سرپا نگه‌داشتن آنها نبود هواپیماهایی که به کار آنها بیاید، باعث شده بسیاری از آنها با درصد کمی از توان‌شان کار کنند.

    در همین راستا ایران مذاکرات خود را به‌طور همزمان با شرکت ایرباس باATR ایتالیا نیز آغاز کرد که با ورود هواپیمای نمایشی این شرکت به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک شرایط برای ورود آن فراهم خواهد شد.

    در کنار این شرکت ایتالیایی حالا قائم مقام وزیر راه و شهرسازی از آغاز مذاکرات رسمی با شرکت امبرائر برزیل خبر داده است. این شرکت که سابقه‌ای نسبتا طولانی در تلاش برای به دست آوردن بازارهای بین‌المللی دارد در طول سال‌های گذشته با متنوع‌کردن ناوگان خود برنامه‌ریزی‌هایی را به منظور از سرگیری رقابت با شرکت بمباردیه کانادا به منظور تبدیل شدن به سومین شرکت بزرگ هواپیماساز جهان پیگیری کرده است.

    هرچند فخریه کاشان درباره‌ی چگونگی مذاکرات با این شرکت برزیلی و مدل‌های هواپیمای مدنظر ایران در این مذاکرات ارائه نکرده، اما نگاهی به شرایط هواپیماهای تولید شده این شرکت برزیلی نشان می‌دهد بسیاری از مدل‌های آن در صورت ورود نهایی به ایران می‌تواند کارساز باشد.

    امبرائر به‌طور خاص هواپیماهای مسافرتی خود را در سه خانواده مختلف عرضه می‌کند. مدل هواپیماهای جت منطقه‌ای امبرائر که در سه شاخص ERJ135، 140 ERJ و ERJ 145 ارائه می‌شود برای پروازهای داخلی در مسافت‌های کوتاه کارایی بسیاری دارد.

    این هواپیمای دو موتوره که ظرفیت مسافرگیری‌اش بین 37 تا 50 نفر تخمین زده می‌شود می‌تواند به عنوان جایگزین بسیار مناسب برای هواپیماهایی چون آنتونوف 140 در ناوگان هوایی ایران باشد.

    امبرائر یک مدل جت E-FAMILY نیز تولید می‌کند که می‌تواند یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های ایران برای هواپیماهای با ظرفیت متوسط باشد. این هواپیماها نیز در چهار مدل 170، 175، 190 و 195 تولید می‌شوند که ظرفیت مسافرگیری‌شان بین 80 تا 122 نفر تخمین زده می‌شود.

    همچنین این شرکت برزیلی خانواده جت E2 را نیز تولید کرده که شباهت زیادی به گروه قبلی دارند، اما از نظر امکانات و شرایط هوایی به روزتر به حساب می‌آیند. این خانواده از جت‌های امبرائر نیز ظرفیتی بین 80 تا 132 نفر را در خود جای می‌دهند.

    با توجه به رقابت سنگینی که میان این شرکت برزیلی با رقبایش در کانادا، ایتالیا و ژاپن وجود دارد، به نظر می‌رسد در صورت نهایی شدن مذاکرات ایران می‌توان انتظار داشت بخش قابل توجهی از هزینه‌های مربوط به این نقل و انتقال از سوی شرکت تولیدکننده پرداخت شده و از نظر هزینه‌ای ایرلاین‌های ایرانی فشار چندانی را متحمل نشوند، موضوعی که در حال حاضر برای صنعت هواپیمایی‌ ایران یک اولویت جدی به حساب می‌آید.

    برچسب ها