عصر خودرو

عربستان مقصر اصلی نفت ارزان است;

عراق در صف اول مخالفان فریز نفتی

عصر بازار- اکنون مخالفان طرح سعودی فریز نفتی به ۴ کشور رسیده و علاوه بر لیبی، نیجریه و ایران، عراق در صف اول مخالفان قرار دارد.

عراق در صف اول مخالفان فریز نفتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، طرح محدودسازی عرضه نفت و مشخص شدن سقف تولید که با عنوان "فریز نفتی" از سوی عربستان در ابتدای سال جاری مطرح شد؛ اکنون به مهمترین محور مذاکرات حاشیه ای پانزدهمین نشست مجمع بین‎المللی انرژی تبدیل شده است.

    عربستان که به نظر می رسد دیگر اقتصادش توان زیان دهی بیشتر از فروش نفت ارزان را ندارد و از نوامبر 2014 تا امروز به طور متوسط 225 میلیون دلار در روز از کاهش قیمت نفت و ثبات قیمت در زیر 50 دلار زیان دیده است، به دنبال پیگیری مجدانه طرح فریز نفتی در حاشیه نشست پیش رو است.

    با این حال، عربستان در حرکتی خودخواهانه افزایش عرضه نفت خام خود از 9 میلیون بشکه در روز در سال 2014 به 10.5 میلیون بشکه در روز در سال جاری را در مقابل افت تحمیلی عرضه نفت ایران، از دست رفتن بخش قابل توجهی از بازار نفت لیبی و از بازار خارج شدن بخشی از عرضه نفت نیجریه را در نظر نمی گیرد و به دنبال این است که دیگر کشورهای تولید کننده از جمله ایران و عراق، در زمینه تثبیت تولید و قبول فریز نفتی پیشگام شوند.

    اکنون مخالفان طرح سعودی فریز نفتی به 4 کشور رسیده و علاوه بر لیبی، نیجریه و ایران، عراق در صف اول مخالفان قرار دارد. «جبار علی اللعیبی» وزیر نفت عراق، 4 روز پیش (اول مهر ماه) اعلام کرد که این کشور قصد دارد سهم خود را از تولید جهانی به چهار میلیون و 750 هزار تا پنج میلیون بشکه در روز برساند.

    این اظهار نظر رسمی مسئول عراقی، نشان دهنده عدم تمایل پذیرش فریز نفتی است اما از سوی دیگر اللعیبی تاکید کرد که بغداد از تعیین سقف تولید برای تقویت و بهبود قیمت های جهانی نفت در نشست غیررسمی پیش روی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در الجزیره، حمایت می کند.

    عراق اکنون با تولید 4 میلیون بشکه نفت خام در روز دومین تولید کننده عمده عضو اوپک پس از عربستان سعودی است. عربستان که با افزایش تولید نفت خود در دو سال اخیر، عامل اصلی کاهش قیمت ها بوده، به دنبال نگهداشت تولید تمامی اعضا در میزان فعلی است و با طرح عراق برای افزایش 750 تا یک میلیون بشکه ای عرضه نفت این کشور موافقت نخواهد کرد چرا که در صورت موافقت با این طرح عراق، باید از میزان تولید خود بکاهد تا طرح فریز نفتی با پیابندی همه اعضا به سقف تولید اوپک به سرانجام برسد.

    برچسب ها