عصر خودرو

مرکز آمار ترکمنستان:

تهران سومین شریک تجاری «عشق‌آباد» است

عصر بازار- مرکز آمار ترکمنستان، جمهوری اسلامی ایران را سومین شریک تجاری این کشور اعلام کرد.

تهران سومین شریک تجاری «عشق‌آباد» است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، سازمان دولتی آمار ترکمنستان در جدیدترین گزارش خود ایران را پس از چین و ترکیه سومین شریک مهم تجاری «عشق‌آباد» اعلام کرد.

    بر اساس این گزارش این مرکز، حجم تجاری ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران در 6 ماه اول سال جاری میلادی بالغ بر یک میلیارد دلار بوده است. همچنین مبادلات تجاری عشق‌آباد با «پکن» در این مدت 2.43 میلیارد دلار و با ترکیه نیز 2.78 میلیارد دلار را تشکیل داده است.

    حجم مبادلات بازرگانی ترکمنستان با جمهوری اسلامی ایران در سال 2000 میلادی تنها 330 میلیون دلار بوده که این آمار در سال 2014 میلادی به 3 میلیارد و 700 میلیون دلار نیز رسیده است.

    بر اساس گزارش سازمان آمار ترکمنستان، عشق‌آباد در تعاملات تجاری با جمهوری اسلامی ایران از تراز مثبت برخوردار می‌باشد که در سال 2015 میلادی تراز مثبت این کشور با ایران 1.5 میلیارد دلار رسیده‌ است.

    بنا به این گزارش، ترکمنستان به ایران پس از چین بیشترین گاز تولیدی خود را صادر می‌کند.

    ترکمنستان همچنین از جمهوری اسلامی ایران مصالح ساختمانی، میلگرد، محصولات پتروشیمی، مواد شوینده و سایر کالا و محصولات مصرفی را  خریداری می‌کند.

    سازمان آمار ترکمنستان در این گزارش جمهوری اسلامی ایران را به عنوان شریک راهبردی و اولویت‌دار توصیف و اعلام کرد که معاملات تجاری بین 2 کشور بهبود می‌یابند.

    سازمان آمار ترکمنستان با اشاره به اینکه با 110 کشور دنیا معاملات تجاری را انجام می‌دهد،اضافه کرد:  چین با مبادلات 9.5 میلیارد دلار در سال 2015 میلادی شریک اول و ترکیه نیز با مبادلات 6 میلیارد دلار در سال گذشته میلادی (2015) میلادی دومین شریک تجاری ترکمنستان بوده‌ است.

    برچسب ها