عصر خودرو

رئیس هیات عامل ایمیدرو:

بورس کالا می تواند مرجع قیمت گذاری کالاها در بازارهای بین المللی باشد

عصر بازار- رئیس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر اینکه بورس کالا زمینه‌ شفافیت در معاملات را فراهم می‌کند، بر عرضه محصولات پتروشیمی و کالاهای نفتی در این بورس تاکید کرد.

بورس کالا می تواند مرجع قیمت گذاری کالاها در بازارهای بین المللی باشد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید دقت داشت که هدف از ایجاد مجموعه‌ای به نام «بورس کالا» کشف قیمت کالاها بر اساسرویکرد عرضه و تقاضا بوده و هست. این یکی از کارکردهای بسیار مهم بورس کالا در بازار سرمایه است تا به تعادل منطقی در مکانیزم عرضه و تقاضا کمک کند و به دنبال آن عرضه‌کننده و تقاضاکننده بتوانند بدون مشکل در بخش‌های مختلفی مثل محصولات پتروشیمی، کشاورزی و صنعتی فعالیت کنند. نکته مهم تر از کشف قیمت در اقتصاد کالاها این است که امکان ایجاد ابزارهای مالی بر اساس همین کشف قیمت و معاملات نقدی فراهم شود.

    وی افزود: اساساً بورس به شکل عمومی و بورس کالا به طور اخص یکی از محورهای مهم در شفافیت است. در این بخش هم عرضه و هم تقاضا به صورت شفاف ارائه شده که ضمن افزایش کیفیت و استانداردسازی تولید، قیمت‌ها هم به صورت بین‌المللی با بازارهای بین‌المللی در تعادل هستند. در این بین سیستم‌های نظارتی و مالیاتی هم به صورت شفاف می‌توانند وظایف خود را انجام دهند.

    رئیس هیات عامل «ایمیدرو» در مورد مرجع بودن قیمت‌گذاری کالاها در بورس کالای ایران اظهار کرد: ما همواره باید این نکته را در نظر داشته باشیم که نباید به شکل دستوری عمل کنیم؛ چراکه هر عملی در حوزه نظارت اگر به شکل دستوری باشد بازار به سمت غیرشفاف بودن خواهد رفت. در این رابطه بورس کالا هم وظیفه نظارت دارد و هم منافع تولیدکننده، عرضه کننده و ... را تامین می‌کند؛ با همه این تفاسیر اگر نهادهای مختلف از سازوکار بورس کالا حمایت جدی و عملی داشته باشند به طوریکه محصولات مختلف با تمرکز در بورس کالا مورد معامله قرار گیرند، تابلوی این بورس می تواند به مرجع قیمت گذاری کالاها در بازارهای بین المللی تبدیل شود.

    رئیس اسبق هیات رئیسه صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت با اشاره به پیشینه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا تاکید کرد: سال‌هاست اقلام پتروشیمی در بورس کالا عرضه می‌شود به طوریکه بنده در مورد عرضه اقلام پتروشیمی و کالاهای نفتی در بورس کالا نقش اساسی داشتم.

    وی گفت: زمانی که بنده در شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت بودم این اتفاق افتاد و در آن زمان قیر و سایر اقلام راهی بورس کالا شدند که آن زمان مدیرعامل بورس کالا آقای هاشمیان بودند؛ بورس کالا طی این سال ها پیشرفت های قابل توجهی کرده و بزرگ تر شدن این بازار برای توسعه اقتصادی ضروری است.

    دکتر کرباسیان در پایان تاکید کرد: شفافیت در حوزه بازار کالا در تقابل عرضه و تقاضا و کشف واقعی قیمت ها در بورس کالا از لازمه های رسیدن به سلامت و آزادی اقتصاد است و بنده یکی از حامیان عرضه اقلام پتروشیمی و کالاهای نفتی در بورس کالا هستم.

    برچسب ها