عصر خودرو

مدیرعامل یک شرکت کارگزاری:

موضوع خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالای ایران مختومه است

عصر بازار- مدیرعامل یک شرکت کارگزاری گفت: با توجه به مخالفت قاطع مسوولان دولتی، انجمن ها، کارشناسان و فعالان اقتصادی، موضوع خروج پتروشیمی ها از بورس کالای ایران مختومه است و مخالفان این حمایت ها هرازگاهی سنگی در تاریکی رها می کنند.

موضوع خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالای ایران مختومه است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، فرزاد هیبتی با بیان این مطلب گفت: براساس قانون، خروج پتروشیمی ها از بورس کالا، عرضه پتروشیمی ها را زیر سایه تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قرار می دهد و با این شرایط مجتمع های پتروشیمی برای نوسان های کوچک نیز باید جوابگو باشند، این در حالی است که وقتی کالاها در بورس کالا عرضه می شوند، دخالت دستگاه های دولتی و قیمت گذاری دستوری حذف می شود تنها کنترل و نظارت برای اتخاذ تصمیماتی در بورس کالا باقی می ماند.

    مدیرعامل کارگزاری پارس ایده بنیان افزود: به تازگی عنوان شده است برخی واحدهای تولیدی با اسناد جعلی امکان خرید از بورس کالا را دارند و این موضوع را با نیتی سو به بورس کالا ارتباط داده اند، در شرایطی که فعالان بازار به خوبی می دانند اگر سندبازی در بازار پتروشیمی وجود دارد، ناشی از بی نظارتی دستگاه های مسوول بر سامانه بهین یاب است و این موارد به طور مستقیم به وزارت صنعت مربوط می شود.

    وی تاکید کرد: سهمیه ها و میزان خرید واحدها در وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسی و تایید می شود و بورس کالا هیچ دخالتی در این مورد ندارد، اما جالب اینجاست که بورس کالا بازهم در این زمینه تلاش کرده تا واحدهای غیرفعال امکان خرید را نداشته باشند که نتیجه این تلاش ها رو در حذف کدهای معاف از مالیات و آرامش بازار مشاهده می کنیم.

    هیبتی افزود: مخالفان عرضه پتروشیمی ها در بورس کالا بعضا عنوان می کنند که تنها 60 درصد عرضه مجتمع ها در بورس کالا مورد معامله قرار می گیرد، حال آنکه نگاهی به معاملات محصولات پتروشیمی ها در هفته های اخیر و میزان تناژ عرضه و تقاضا موضوع دیگری را نشان می دهد.

    وی ادامه داد: یکی دیگر از بهانه های مطرح شده برای خروج پتروشیمی ها از بورس کالا نیز عدم سرمایه گذاری های خارجی در این صنعت اعلام شده است که باید خاطر نشان کنم در حال حاضر مشکل اصلی در این رابطه عدم گشایش LC و نقل و انتقالات بانکی است و با رفع این مشکل سرمایه گذاری ها به شیوه های مختلف آغاز می شود.

    وی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر ابزارهای متنوع و کارآمدی در بورس کالای ایران برای معاملات محصولات پتروشیمی وجود دارد، تاکید کرد: در 6 ماه گذشته پتروشیمی ها پردیس، شیراز و آبادان از طریق فروش اوراق سلف موازی تامین مالی کرده اند و پتروشیمی های دیگر هم می توانند با این روش تامین مالی کنند. بعلاوه این که پتروشیمی تندگویان نیز با صنایع پایین دست خود قراردادهای بلندمدت منعقد کرد، به این ترتیب موضوع عدم ارتباط پتروشیمی ها با صنایع پایین دست کاملا نادرست است.

    برچسب ها