عصر خودرو

مدیرکل دفتر خصوصی‌سازی صنعت برق تشریح کرد:

شرایط چگونگی اخذ پروانه خرده‌فروشی برق در بورس انرژی

عصر بازار: «خرده‌فروشی (بازرگانی برق)» ازجمله فعالیت‌های تجاری و رقابتی صنعت برق است که از مصادیق خارج از صدر اصل ۴۴ است و به ‌استناد جزء یک بند الف سیاست‌های کلی اصل ۴۴، دولت حق فعالیت اقتصادی در این حوزه را ندارد و به تبع جزء فعالیت‌های اقتصادی «گروه یک» قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تلقی می‌شود.

شرایط چگونگی اخذ پروانه خرده‌فروشی برق در بورس انرژی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا،جمال آریایی، مدیرکل دفتر خصوصی‌سازی صنعت برق، با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر «پروانه خرده‌فروشی برق» براساس دستورالعمل اجرایی پروانه خرده‌فروشی صادر می‌شود.

    وی با اشاره به سابقه چهار ماهه معاملات شرکت‌های خرده ‌فروشی برق در بورس انرژی ایران، بیان کرد: پروانه خرده‌ فروشی اجازه ‌نامه‌ای است که از طرف وزارت نیرو به منظور «فروش انرژی الکتریکی» به «مشترک» در هر یک از سطوح ولتاژی توزیع، فوق‌توزیع و انتقال، «خرید و فروش برق» از بورس انرژی، «خرید برق» از بازار عمده‌فروشی برق، «خرید و فروش حقوق و منافع ناشی از بهره‌برداری از ظرفیت نیروگاه» یا «خرید و فروش گواهی ظرفیت» صادر می‌شود.

    آریایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 20 شرکت موفق به اخذ پروانه خرده‌فروشی از وزارت نیرو شده‌اند که اطلاعات کامل آنها در تارنمای دفتر خصوصی‌سازی صنعت برق (به آدرس الکترونیکی psp.moe.gov.ir) در دسترس است. همچنین «هر شخص حقوقی (غیردولتی)» می‌تواند از طریق سامانه الکترونیکی جامع مدیریت پروانه‌های صنعت برق (به ‌آدرس الکترونیکی http://license.moe.gov.ir) نسبت به دریافت پروانه خرده‌فروشی برق حداکثر ظرف مدت 25 روز کاری اقدام کند.

    وی با بیان اینکه تا کنون 22 شرکت حقوقی موفق به اخذ پروانه خرده‌فروشی از وزارت نیرو شده‌اند، گفت: از این تعداد تا کنون 5 شرکت خرده‌فروشی پس از طی مراحل قانونی، موفق به اخذ کد معاملاتی بورس انرژی شده‌اند. البته کدهای معاملاتی اختصاص یافته به شرکت‌های خرده‌فروشی برق از نوع کدهای معاملاتی عام بوده که امکان بازفروش قراردادهای خریداری شده را نیز در اختیار شرکت‌های مذکور قرار می‌دهد.

    در همین راستا مدیرکل دفتر خصوصی‌سازی صنعت برق مراحل لازم جهت صدور پروانه خرده‌فروشی برق را به شرح ذیل اعلام کرد:

    ·         تکمیل فرم درخواست،

    ·         معرفی درگاه الکترونیکی؛ به‌منظور مراجعه متقاضیان برای آگاهی از تعرفه‌های فروش و نمونه قراردادها

    ·         ارائه نمونه قرارداد/شرایط فروش برق که با تمامی مصرف‌کنندگان نهایی/مشترکین منعقد می‌شود و نمایش آن در درگاه الکترونیکی متقاضی

    ·         معرفی یا ارائه ساختار تعرفه‌های فروش برق و نمایش آن در درگاه الکترونیکی متقاضی

    علاوه بر مباحث مطرح شده از سوی مدیرکل دفتر خصوصی‌سازی صنعت برق وزارت نیرو که پیش‌تر اشاره شد، بررسی قوانین و مقررات موجود در وزارت نیرو در این ارتباط نشان می‌دهد، با توجه به مفاد دستورالعمل اجرایی پروانه خرده‌فروشی برق، مدت اعتبار پروانه صادره از سوی وزارت نیرو از تاریخ صدور برابر با یک سال شمسی است. موضوع فعالیت شرکت متقاضی دریافت پروانه خرده‌فروشی برق (مندرج در اساسنامه)، نیز می‌بایست مرتبط با تجارت و بازرگانی برق (خرده‌فروشی برق) باشد. همچنین دارنده پروانه متعهد می‌شود هزینه خدمات جابجایی برق را وفق دستورالعمل «مدیریت یارانه متقاطع و جابجایی برق در شبکه» به/از مالک شبکه مربوطه (دارنده مجوز از وزارت نیرو) و یا سایر شرکت‌هایی که توسط وزارت نیرو تعیین می‌شوند، به موقع و حسب مورد پرداخت/دریافت کند. بر همین اساس میزان «انرژی الکتریکی» که در پروانه خرده‌فروشی برق مورد موافقت قرار خواهد گرفت، با توجه به «امتیاز توان مالی» متقاضی، که برابر است با «توان مالی بلندمدت» متقاضی به‌علاوه «5/1 برابر توان مالی جاری» به‌علاوه «50% گردش مالی» وی، محاسبه می‌شود.

    برچسب ها