عصر خودرو

توقف رشد قیمت‌ها در فرابورس

عصر بازار- دومین روز معاملاتی مهرماه در فرابورس ایران با افت اندک ۶/ ۰ واحدی آیفکس پایان یافت. روند رو به رشد قیمت‌ها در فرابورس ایران که در دو روز معاملاتی ماقبل رشد حدود ۱۲ واحدی را به همراه آورده بود، در جریان معاملات روز یکشنبه متوقف شد.

توقف رشد قیمت‌ها در فرابورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بر این اساس نماگر فرابورس ایران با افت 07/ 0 درصدی در ارتفاع 5/ 822 واحد قرار گرفت تا بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون در همان رقم 1/ 2 درصدی باقی بماند.در معاملات دیروز فرابورس نمادهای «هرمز» و «ذوب» بیشترین فشار را به افت نماگر فرابورس وارد کردند.در مقابل نماد‌های «شتران» و «شاوان» مانع از افت بیشتر آیفکس شدند.

    بررسی معاملات خرد فرابورس ایران متشکل از سه بازار اول، دوم و پایه نشان می‌دهد که در روز گذشته «شلیا»، با افزایش قیمت 5 درصدی، نماد تازه وارد «زگلدشت» به همراه نماد «زنگان» هرکدام با افزایش قیمتی 99/ 4 درصدی در صدر جدول نمادها با بیشترین رشد قیمت قرار گرفتند. این امر در شرایطی رخ داد که روز شنبه نیز این نمادها حداکثر افزایش قیمت تا سقف 5 درصد را تجربه کرده بودند.«زگلدشت» که چهار شنبه هفته گذشته در بازار عادی فرابورس عرضه شد، دیروز طولانی‌ترین صف خرید را به خود اختصاص داد. در جدول نمادها با بیشترین افت قیمتی نیز «کوثر» و «هرمز» با افت قیمت به ترتیب 8/ 4 و 7/ 4 درصدی قرار داشتند.در سه بازار اول، دوم و پایه در مجموع 2/ 125 میلیون سهم به ارزش بیش از 4/ 37 میلیارد تومان در 18 هزار و 306دفعه معامله شد.معامله بیش از 3/ 24 میلیون سهمی شرکت ریل‌پرداز سیر بالاترین حجم و معامله بیش از 4/ 3 میلیارد تومانی شرکت پالایش نفت تهران بیشترین ارزش معاملات را بین نمادهای فعال در این بازار به خود اختصاص داد.

    رشد قیمت «تسه»‌ها پس از افت سنگین شنبه

    در بازار اوراق تسهیلات مسکن دیروز 61 هزار و 743 ورقه به ارزش حدود 5/ 5 میلیارد تومان در 3378 دفعه در محدوده 85 تا 89 هزار تومان داد و ستد شد.عمده نمادهای مورد معامله در این بازار که در جریان معاملات روز شنبه افت چشمگیری را تجربه کرده و به کمترین قیمت از 5 تیر ماه رسیده بودند، با رشد قیمت به کار خود پایان دادند. به این ترتیب ترکیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق به 6/ 22 درصد رسید. در تحولات پیرامون بازار امتیاز تسهیلات مسکن اعلام شد: اوراق تسه 9301 (فروردین 93) در پایان معاملات روز چهارشنبه مورخ 14 مهرماه به علت پایان مهلت نقل و انتقال و هبه بسته می‌شود. مدت اعتبار این اوراق برای استفاده از تسهیلات تا تاریخ 15 آبان ماه خواهد بود.

    70 درصد ارزش معاملات در بازار اوراق با درآمد ثابت

    در بازار اوراق با درآمد ثابت دیروز بیش از یک میلیون ورقه به ارزش 120 میلیارد تومان در 712 دفعه داد و ستد شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود 70 درصد ارزش معاملات کل بازار فرابورس دیروز به بازار اوراق با درآمد ثابت اختصاص داشت. در بازار اسناد خزانه اسلامی شاهد معامله حدود 397هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در 226 نوبت معاملاتی به ارزش 36میلیارد تومان بودیم که در محدوده قیمتی 85 تا 97 هزار تومان مورد معامله شدند. نماد اسناد خزانه اسلامی مرحله پنجم با نماد «اخزا7» دیروز بیشترین ارزش بازار اوراق را بین سررسید‌های مختلف اخزا را به خود اختصاص داد. «اخزا 6» تنها نماد قرمزپوش بازار اسناد خزانه اسلامی بود.در عین حال در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، صندوق اعتماد‌آفرین پارسیان بالاترین حجم و ارزش معاملات را به ثبت رساند. در این صندوق یک میلیون و 420 هزار ورقه بهادار در 96 دفعه مبادلاتی مورد معامله قرار گرفت که ارزش آن بالغ بر 2 میلیارد تومان بود. بر این اساس روز گذشته در ETFها بیش از 6میلیون ورقه به ارزش بیش از 5/ 3 میلیارد تومان در 203 دفعه مورد مبادله قرار گرفت.

    برچسب ها