عصر خودرو

کارت های اعتباری جایگزین تسهیلات خُرد می شود؛

هشدار سیف نسبت به نقد کردن کارت های اعتباری

عصر بازار- رییس کل بانک مرکزی با هشدار به افرادی که قصد نقد کردن کارت های اعتباری را دارند، گفت: در صورت انجام این کار، در تمدید کارت های آنها این موضوع لحاظ خواهد شد.

هشدار سیف نسبت به نقد کردن کارت های اعتباری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، ولی الله سیف امروز(یکشنبه) در آیین رونمایی از کارت های اعتباری مرابحه در بانک ملی افزود: اگر مواردی برای دریافت وجه نقد مشاهده شود، سابقه سوء برای دارنده کارت لحاظ می شود.
    وی ادامه داد: این سابقه، مشکلاتی را برای دارنده کارت بوجود خواهد آورد؛ بنابراین نمی شود کارت را نقد کرد بله فقط باید با آن خرید انجام داد.
    رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: کارت های اعتباری مرابحه، محصول جدید نظام بانکی کشور است که به تدریج جایگزین تسهیلات خُرد بانک ها می شود و از این بابت انتقادهایی که در گذشته درباره صوری بودن فاکتورها برای دریافت این وام ها وجود داشت، رفع خواهد شد.
    وی افزود: در قالب کارت های مرابحه دیگر ضرورتی به ارایه فاکتور به بانک ها برای دریافت تسهیلات نیست و دارندگان کارت های اعتباری می توانند با مراجعه به فروشگاه ها و یا درگاه های اینترنتی خرید خود را انجام دهند.
    وی یادآورشد: مکانسیم طراحی شده به گونه ای است که اگر کارت ها موجودی داشته باشد، فرد از موجودی داخل کارت استفاده می کند اما در صورت نیاز به مبالغ بیش از موجود، می تواند خرید خود را انجام داده و به تناسب آن سود تسهیلات را نیز پرداخت کند.
    سیف با بیان اینکه این کارت ها در سه گروه 100، 300 و 500 میلیون ریالی و متناسب با اعتبارسنجی مشتریان بانک ها صادر می شود، افزود: برخی بانک ها از جمله بانک ملی از قبل صدور این نوع کارت ها را آغاز کرده بودند و بانک های دیگر نیز به تدریج این کار را شروع می کنند.
    رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: در رسانه ها نوعی انتظار کاذب درباره کارت های اعتباری ایجاد شده که گویا همه مردم باید از این کارت ها داشته باشند در حالی که چنین نیست و این قابلیت جدیدی است که در نظام بانکی ایجاد شده و به تدریج مردم می توانند به بانک ها مراجعه کرده و متناسب به اعتباری که بانک ها برای آنها قائل هستند، از این ابزار استفاده کنند.
    سیف اضافه کرد: این ابازار نوین بانکی به تدریج در شبکه بانکی رواج خواهد یافت و جایگزین وام ها و تسهیلات گذشته می شود.
    وی در عین حال توضیح داد: البته اگر کسی به دلیل شرایط خاص خود بانک، این اعتبار را برایش قائل نباشد که کارت اعتباری صادر کند، از ابزارهای پیشین برای پرداخت تسهیلات به وی استفاده خواهد شد و بر این اساس کارت اعتباری 100 درصد ابزارهای قبلی را نفی نمی کند.
    رئیس کل بانک مرکزی، سهولت استفاده از کارت های اعتباری را از مزیت های آن برشمرد و اظهار داشت: صدور این کارت ها نگاهی جدید به سمت تامین مالی خرید های مصرفی مردم است و در حقیقت تامین مالی آن دسته از بنگاه هایی است که محصولاتی را تولید می کنند که برای آن در بازار تقاضا وجود دارد.
    سیف تاکید کرد: با این کار، انتفاع اصلی را تولیدکنندگانی می برند که برای کالای آنها بازار وجود دارد و از این نظر صدور این کارت ها تامین مالی غیرمستقیم واحدهای تولیدی است که نظام بانکی دنیا نیز به سمت آن پیش رفته است.
    وی با بیان اینکه پرداخت ها از طریق کارت اعتباری به صورت آتی به حساب فروشندگان واریز می شود، گفت: صنوف نیز از این بابت احساس راحتی بیشتری دارند ضمن آنکه شفافیت و امنیت در عملیات بانکی را به دنبال دارد.
    سیف، هدفمند کردن پرداخت تسهیلات بانکی به سمت بنگاه هایی که برای تولید آنها تقاضا وجود دارد را از رویکردهای نظام بانکی عنوان کرد و گفت: با این کار چرخ تولید نیز به گردش در می آید.
    رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به اینکه با این کارتها امکان خرید کالای خارجی نیز فراهم شده و اینگونه نیست که تولیدکنندگان نفع اصلی را ببرند، گفت: کالا باید جنبه رقابتی خود را حفظ کند؛ ما به این ابزار امتیاز خاصی ندادیم که بخواهیم به کالاهای خاص محدود کنیم بلکه برای هر خریدی قابل استفاده است.
    وی تاکید کرد: کارت های اعتباری قبلی مشکل محدود بودن به خرید برخی کالاهای خاص را داشت که خریداران محدودی به سراغش می رفتند اما کارت های جدید مرابحه عام است.
    محمدرضا حسین زاده مدیرعامل بانک ملی ایران نیز در این آیین به خبرنگاران گفت که بانک ملی ایران از گذشته زیرساخت های صدور کارت اعتباری را فراهم کرده بود و اکنون در اسرع وقت به درخواست مشتریان رسیدگی و پس از اعتبارسنجی برای آنها کارت صادر می کند.
    وی افزود: با رونق کارت های اعتباری، دیگر فرآیند تشکیل پرونده و ارایه فاکتور برای دریافت وام های خرد از بانک ها برچیده می شود.
    به گفته حسین زاده، در هر شعبه بانک ملیف باجه ای ویژه صدور کارت های اعتباری پیش بینی شده است.
    در این آیین نخستین کارت اعتباری طلایی (500 میلیون ریالی ) به یکی از مشتریان بانک ملی صادر و تقدیم وی شد.
    دستورالعمل حسابداری کارت اعتباری مرابحه (کام) به منظور تبیین بهتر و اجرای صحیح و مطلوب تر اجرای این طرح، شامل عملیات حسابداری و چگونگی ثبت و ضبط رویدادهای مالی اول مهرماه به شبکه بانکی ابلاغ شده است.
    بر این اساس، بانک های عامل با اعتبارسنجی مشتریان خود می توانند نسبت به صدور کارت های اعتباری در سه سطح برنزی (100 میلیون ریال)، نقره ای (200 میلیون ریال) و طلایی(500 میلیون ریال) اقدام کنند.
    دارندگان این کارت ها می توانند خرید های خود را از مراکز فروشگاهی دارنده پایانه فروش (POS) و یا اینترنتی انجام داده و در سررسیدهای ماهانه نسبت به بازپرداخت اقساط آن اقدام کنند.
    نرخ سود تسهیلاتی که از طریق کارت های اعتباری به مشتریان پرداخت می شود، 18 درصد تعیین شده است.

    برچسب ها