عصر خودرو

خروج سرمایه از چین بیشتر از ورود سرمایه به این کشور;

تغییر جهت سرمایه‌‌ها در قلب اژدها

عصر بازار- برای نخستین بار، شرکت‌های چینی در خارج از این کشور بیشتر از شرکت‌های خارجی در داخل چین سرمایه‌گذاری کردند.

تغییر جهت سرمایه‌‌ها در قلب اژدها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، آمارهای سال 2015 نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری خارجی شرکت‌های چینی با رشدی 18.3 درصدی به 145 میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با سرمایه‌گذاری 135.6 میلیارددلاری شرکت‌های خارجی در چین اندکی بیشتر بوده است.

    این موضوع به دلیل این بود که رشد اقتصادی چین در سال گذشته به پایین‌ترین سطح خود در 25 سال اخیر رسید. کندی رشد باعث شده تا بسیاری از شرکت‌های چینی به خرید از خارج از کشور روی بیاورند.

    سال گذشته شرکت‌هایی همچون شرکت لاستیک‌سازی ایتالیایی پیرلی، استودیوی فیلمسازی آمریکایی لجندری،‌ غول دانه‌ای سوئیسی سینجنتا و شرکت روباتیک آلمانی کوکا به تصاحب شرکت‌های چینی درآمدند.

    ژانگ شیانگ‌چن نماینده وزیر تجارت در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «ما فکر می‌کنیم تصاحب شرکت‌های چینی در خارج از کشور به آنها کمک می‌کند تا عناصر تولید نهایی نظیر طراحی،‌ تحقیق و توسعه، بازاریابی و خدمات را بدست آورده و جایگاه خود را در زنجیره ارزش و صنعت جهانی بهبود بخشد.»

    سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی موسسات مالی چین در خارج از کشور با رشدی 26 درصدی به 24.4 میلیارد دلار رسید.

    دومین اقتصاد بزرگ دنیا در سال‌های گذشته شاهد رشد آهسته‌ای بوده که این موضوع ناشی از اصلاحات پکن برای انتقال از اقتصاد بر پایه صادرات به اقتصاد بر پایه مصرف‌کننده بوده است.

    چین به دلیل دهه‌ها فعالیت تولید به عنوان کارخانه دنیا شناخته می‌شد، تولیدی که عامل اصلی رشد سریع اقتصادی این کشور بوده است. اما در پی استقرار شرکت‌های خارجی برای تولید ارزان‌تر در جنوب شرق آسیا، ‌فعالیت‌ کارخانه‌ها به تدریج کاهش یافت.

    مقامات در چین معتقدند که در مواجهه با کندی رشد اقتصادی و ضعف یوآن، سرمایه‌گذاری‌های جعلی می‌تواند یک راه دیگر برای خارج کردن پول خانواده‌های ثروتمند چینی  به خارج از کشور ایجاد کند.

    برچسب ها