عصر خودرو

دلیل رفتارهای مبهم بازیگران در بازار پتروشیمی‌ها چیست؟

سیگنال‌های متناقض در بازار پلیمرها

عصر بازار: در بازار پلیمرها وضعیت بی‌ثبات پیشین ادامه یافته تا جایی که جهت‌گیری‌های متناقض قیمتی نشان‌دهنده تعمیق این وضعیت است. با توجه به برخی ابهامات درخصوص حجم عرضه به بازار داخلی در کنار پایین بودن موجودی انبارها و البته بهبود آرام حجم تولید و جهش مجدد قیمت دلار، به نظر می‌رسد این شرایط باز هم ادامه یابد تا داده‌های بهتری از بازار هویدا شود هرچند که رشد قیمت برای برخی گریدهای خاص در حال تجربه شدن است، ولی گسترده نیست.

سیگنال‌های متناقض در بازار پلیمرها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در روزهای اخیر بازار محصولات پلیمری شرایط نسبتا بی ثباتی داشته و پتانسیل التهاب در این بازار حس می‌شود. به‌عنوان مثال زمانی که انتظار داریم جهت‌گیری بازار کاهشی باشد، با افزایش شتابان و جهشی برخی کالاها وضعیت بازار دگرگون می‌شود. دلیل اصلی این وضعیت را باید در پایین بودن موجودی انبارها جست‌وجو کرد، زیرا با وقفه در تحویل کالا از سوی تولیدکننده اصلی یا ورود یک تقاضای جدید، قیمت‌ها به سرعت نوسانی می‌شود.

    هم‌اکنون مدت‌ها است که حجم معامله پلیمرها در بورس کالا در مسیر کاهش قرار داشته که البته رشدهای موقتی و محدودی را نیز سپری کرده است. در نهایت می‌توان گفت که در کنار کاهش جدی حجم تولید در صنایع پایین‌دستی و تضعیف بنیادین بازار، جذابیت خرید از بورس و عرضه در بازار کاهش یافته که خروجی این موارد را باید در کنار کاهش قیمت‌ها و افزایش ریسک معاملات، کاهش موجودی انبارها و تضعیف عرضه در بازار داخلی برشمرد. از سوی دیگر و با کاهش احتمالی حجم تولید در صنایع بالادستی بزرگ بازار شکننده تر خواهد شد، بنابراین هر رخدادی از جمله وقفه در تحویل کالا یا ورود یک تقاضای مهم و حتی افزایش حجم معاملات یک گرید خاص و رشد عرضه آن به بازار داخلی، می‌تواند قیمت‌ها را به سرعت تحت الشعاع قرار دهد. این وضعیت در گذشته کوتاه مدت و برای BL3، EX3 و 0190 و حتی 0209 تجربه شده و باز هم می‌تواند این روند ادامه یابد.

    این در حالی است که با توجه به کاهش جذابیت واردات مواد اولیه، بازار بسیاری از گریدها حالت انحصاری به خود گرفته که عرضه‌کنندگان محدود آن قدرت مانور بیشتری پیدا خواهند کرد بنابراین پتانسیل بازارسازی‌ها نیز افزایش می‌یابد.  تجربه نشان داده است هر زمانی که این وضعیت در بازار ایجاد شود و با فرض وجود خریدار، قیمت‌ها در مسیر رشد قرار می‌گیرد ولی این بار این احتمال از طرف سیگنال‌های قدرتمند دیگری نیز حمایت شده که از آن جمله می‌توان از افزایش قیمت نفت یا جهش نرخ دلار و رسیدن مجدد به سطوح 3400 تومانی نام برد. از سوی دیگر در هفته گذشته حجم معاملات در بورس کالا افزایش یافته که انتظار داریم این کالاها در روزهای جاری به بازار وارد شود که با توجه به قیمت تمام شده پایین‌تر آنها به تبع کاهش قیمت‌های پایه، می‌تواند افزایش عرضه‌ها و کاهش قیمت‌ها را به همراه داشته باشد.

    موارد متناقض فوق شرایط مبهمی را پیش روی فعالان بازار قرار می‌دهد هرچند که افزایش قیمت دلار آزاد و مبادله‌ای و برخی محدودیت‌ها در گمرکات ایران و ترکیه، ورود محصولات نهایی را محدود ساخته است که سیگنال شکننده‌ای برای حمایت از تولید داخلی در صنایع پایین‌دستی است. این موارد گوناگون اجازه نخواهد داد فعالان بازار بتوانند استراتژی درست و دقیقی برای خود ترسیم کنند بنابراین باز هم ابهام فعلی و همچنین نوسان شدید برخی گریدهای خاص را شاهد خواهیم بود هر چند که جهت‌گیری افزایشی قیمت‌ها حداقل در هفته جاری از پتانسیل بیشتری برخوردار است. یکی از خروجی‌های دیگر این وضعیت، اعلام قیمت‌های متنوع در بازار خواهد بود هرچند که شتاب رشد برخی نرخ‌ها قاعدتا باید بیشتر باشد.

    معاملات در بورس کالا
    به‌صورت کلی در رینگ محصولات پتروشیمی بورس کالا در روز گذشته شاهد افزایش حجم و تنوع عرضه‌ها بودیم تا جایی که قدرت انتخاب مطلوبی را به خریداران اعطا می‌کرد. این در حالی بود که در کنار کاهش قیمت‌های پایه و همچنین کاهش موجودی انبارها خرید جذابیت بیشتری پیدا می‌کرد هرچند که گسترش عرضه‌ها اجازه رشد محسوس قیمت‌ها را در بورس نداد. به نظر می‌رسد معاملات در بورس کالا به تبعیت از حجم خرید بازار در حال منطقی شدن است زیرا از یکسو التهاب پیشین تا حدی تخلیه شده و از سوی دیگر بسیاری از تولیدکنندگانی که پیش‌تر با بی‌توجهی بازار رو به رو بودند هم‌اکنون با افزایش حجم معاملات در مرکز توجه قرار گرفته‌اند.

    این در حالی بود که هنوز عرضه‌های فعلی چندان مهم به نظر نمی‌رسد زیرا روز جاری اوج معاملات پلیمرها در طول هفته است بنابراین بسیاری از واقعیت‌های بازار جلوه‌گر خواهد بود. از سوی دیگر درخصوص پلی‌پروپیلن‌ها افزایش حجم عرضه‌ها کلید خورده ولی همچون گذشته، خریداران متنوعی در بازار وجود ندارد و ممکن است رشد تقاضای چندانی به ثبت نرسد.

    مهم‌ترین‌ رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی در روزهای اخیر
    پایین بودن موجودی انبارها به تبع افت نسبی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا
    افزایش نسبی حجم عرضه‌ها در بورس که می‌تواند باز هم ادامه یابد
    ابهام در سرنوشت قیمت‌ها که افزایش یا کاهش قیمت‌ها را توأمان تجربه می‌کند
    ترس بازار از افزایش قیمت‌ها که البته دلایل قابل اتکایی دارد
    افزایش محدود حجم تولید در صنایع پایین‌دستی
    برخی شنیده‌ها مبنی بر وقفه تحویل کالاهای معامله شده
    افزایش مجدد قیمت نفت و احتمال تثبیت قیمت‌های جهانی پلیمرها
    بازگشت قیمت دلار در بازار داخلی به 3400 تومان
    کاهش ارزش دینار عراق، لیر ترکیه و یوآن چین
    ادامه‌دار بودن افت جذابیت صادرات مخصوصا به بازار ترکیه
    امیدواری به کاهش قیمت‌ها در بورس کالا که در پیشنهاد خرید مشخص بوده ولی در نهایت قیمت‌های موجود را می‌پذیرد
    بالابودن جذابیت نسبی گریدهای OFF همچون گذشته
    کم‌توجهی بازار به پلی‌پروپیلن‌ها
    افزایش قیمت گریدهای سبک و خطی در بازار داخلی
    اتخاذ موضع احتیاطی در بازار در برابر افزایش قیمت‌های احتمالی

    برچسب ها