عصر خودرو

در مجمع عمومی سالیانه ایمیدرو؛

سرمایه گذاری مورد نیاز بخش معدن و صنایع معدنی کشور ۵۱میلیارد دلار اعلام شد

عصر بازار- براساس اطلاعات اعلام شده در مجمع عمومی سالیانه سازمان ایمیدرو میزان سرمایه گذاری مورد نیاز بخش معدن وصنایع معدنی کشور ۵۱ میلیارد دلار است که نزدیک به ۶۰ درصد این رقم به طرح جامع فولاد مربوط می شود.

سرمایه گذاری مورد نیاز بخش معدن و صنایع معدنی کشور ۵۱میلیارد دلار اعلام شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، نشست مجمع یادشده با حضور محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن وتجارت و اعضای هیات عامل سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برگزار و در آن رقم سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح جامع فولاد 30 میلیارد دلار برآورد شد.
    قرار است برپایه سند چشم انداز 1404 ظرفیت تولید فولاد خام کشور به 55 میلیون تن برسد که نزدیک به 15 میلیون تن آن سهم صادرات است.
    بر پایه اطلاعات ارایه شده در این مجمع عمومی، میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای طرح های توسعه زنجیره آلومینیوم 11 میلیارد دلار است که 21.5 درصد از کل سرمایه گذاری را دربر می گیرد.
    علاوه بر این، سایر پروژه های بخش معدن و صنایع معدنی برای توسعه خود به سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری نیازمند است.
    یکی از مهمترین روش های تامین سرمایه مورد نیاز، جذب مشارکت خارجی برای پیاده سازی پروژه های یاد شده است.
    ظرفیت و سرمایه گذاری مورد نیاز در دوره پنج ساله ششمین برنامه توسعه (طرح های مرتبط با زنجیره ایمیدرو) مشخص شده است؛ برای تولید شمش فولادی که پارسال ظرفیت آن به 23 میلیون تن رسید، در سال 1399 هدف گذاری 40 میلیون و 380 هزار تن پیش بینی شده که به 9 میلیارد و 200 میلیون دلار سرمایه گذاری زنجیره نیاز است.
    همچنین برای تولید شمش کاتد مس که در سال گذشته ظرفیت 308 هزار تنی داشت، در سال 99 دستیابی به رقم 411 هزار تن مورد انتظار است که برای تحقق این مهم، باید یک میلیارد و 850 میلیون دلار سرمایه صرف شود.
    علاوه بر این، باهدف تولید شمش آلومینیوم که پارسال ظرفیت 487 هزار تنی داشت، در 1399 رقم 823 هزار تن هدفگذاری شده که این امر نیازمند یک میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه گذاری است.
    همچنین اکتشاف و سایر معادن سازمان ایمیدرو به سرمایه گذاری یک میلیارد و 200 میلیون دلاری در دوره برنامه ششم توسعه نیاز دارد. میزان سرمایه گذاری پیش بینی شده مورد نیاز در مناطق ویژه نیز یک میلیارد و 250 میلیون دلار است؛ در مجموع سازمان یاد شده 15 میلیارد و 300 میلیون دلار برای دستیابی به اهداف در نظر گرفته شده در قالب برنامه ششم توسعه نیاز دارد.
    سازمان ایمیدرو در چارچوب برنامه یاد شده نیازمندی های زیرساختی نیز پیش بینی کرده است که براساس آن، در بخش گاز روزانه به 22 میلیون متر مکعب نیاز دارد.
    پیش بینی برق مورد نیاز نیز رقم سه هزار و 300 مگاوات و در زمینه آب نیز رقم روزانه 360 هزار مترمکعب تعیین شده است.
    در هشت ماهه نخست سال 2016 میلادی (12 دی 94 تا 10 شهریور 95) 11 میلیون و 451 هزار تن فولاد خام در ایران تولید شد که در مقایسه با دوره مشابه در سال 2015، افزایش 5.1 درصدی را ثبت کرد.
    انجمن جهانی فولاد در تازه ترین گزارش خود که تولید فولاد خام 66 کشور جهان را در این دوره بررسی کرد، با وجود کاهش 0.9 درصدی فولاد خام جهان، تولید کشورمان در این بخش به رشد 5.1 درصدی دست یافت.
    همچنین کشورهای فولادساز اتحادیه اروپا و خاورمیانه با تولید 107 میلیون و 931 هزار تن و 18 میلیون تن فولاد خام در هشت ماهه نخست 2016 میلادی به ترتیب 5.2 و 2.6 درصد کاهش تولید نسبت به مدت مشابه در سال 2015 داشتند.

    برچسب ها