عصر خودرو

مدیرعامل بورس کالای ایران:

تحویل به موقع شکر در دستور کار است

امکان خرید شکر با تناژ پایین در بورس کالا

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالا گفت: در صورتی‌ که امکان خرید نقدی از سوی مصرف‌کنندگان شکر فراهم نباشد امکان خرید شکر به صورت نسیه در بورس کالا فراهم است و بورس کالا محدودیتی برای انجام معاملات نسیه و یا معاملات سلف و نقدی ندارد.

تحویل به موقع شکر در دستور کار است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، حامد‌ سلطانی‌نژاد در خصوص انتقاد شرکت‌های تولیدکننده شیرینی و شکلات در مورد‌ عرضه شکر در بورس کالا و کاهش قدرت خرید این قبیل شرکت‌ها و‌ عدم توان پرداخت نقدی آنها برای خرید با تناژ بالا ، اظهار داشت: از ابتدای سال 95 تا 24 شهریور ماه میزان معاملات و عرضه شکر در بورس کالا 369 هزار تن بوده که غالب این معاملات یعنی حدود 70 درصد آن به صورت سلف بوده است.

    مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به واردات شکر خام به کشور و تصفیه آن در کارخانجات داخلی گفت: با توجه به اینکه ظرفیت کارخانجات داخلی برای تصفیه شکر محدود است ، عرضه کنندگان شکر نیز به سمت عرضه‌های سلف رفته‌اند.

    سلطانی نژاد تصریح کرد: به همین منظور و برای به آرامش رسیدن بازار برنامه‌ریزی خوبی برای تحویل به موقع شکر در دستور کار قرار دادیم. ضمن آن که برای مصرف کنندگان پایین دستی نیز این فرصت را فراهم کردیم تا بتوانند با تناژ پایین‌تر خرید شکر داشته باشند.

    وی ادامه داد: هم اکنون شرایطی فراهم شده که امکان خرید یک کامیون و حتی کمتر را برای مصرف کنندگان ایجاد کرده‌ایم و مصرف کنندگان خرد نیز می‌توانند از طریق اتحادیه و شرکت‌های مشترک و تعاونی‌ها برای خرید شکر اقدام کنند و بنکداران نیز می‌توانند از این طریق اقدام کنند.

    سلطانی‌نژاد تصریح کرد: در صورتی هم که امکان خرید نقدی از سوی مصرف کنندگان شکر فراهم نباشد امکان خرید شکر به صورت نسیه در بورس کالا فراهم شده و بورس کالا محدودیتی برای انجام معاملات نسیه و یا معاملات سلف و نقدی ندارد.

    مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: بورس کالا بارها به عرضه‌کنندگان کالا در بورس اعلام کرده است که  برای تولید و واردات در کشور مشکل برنامه ریزی وجود دارد.

    و افزود: این که تولیدات برای نیاز داخل کفاف می‌دهد یا خیر و این که چه زمانی چه کالایی باید وارد کشور شود همچنان مشخص نیست و نیاز به برنامه ریزی است.

    سلطانی نژاد با اشاره به قراردادهای فوروارد و سلف نیز گفت: در قراردادهای فوروارد دو طرف مبادله در زمان حال از طریق مذاکره در مورد قیمت و زمان تحویل کالا در آینده توافق می‌‌کنند، یعنی فروشنده تعهد می‌کند محصول خود را در آینده با قیمت توافقی زمان انعقاد قرارداد، تحویل دهد و خریدار نیز به پرداخت وجه کالا در زمان تحویل کالا با قیمت توافق شده در زمان انعقاد قرارداد متعهد می‌شود که در این نوع از قرارداد، عرضه کننده اطمینان پیدا می‌کند تا تقاضا برای کالا وجود دارد یا نه و بسیار کاربردی است.

    وی با بیان اینکه بورس کالا نقش تامین مالی دارد افزود: البته راه دیگر این است که کالایی که هنوز وارد کشور نشده است به صورت سلف عرضه کنیم و قیمت سلف پایین‌تر از قیمت نقدی بازار تعیین شود.

    برچسب ها