عصر خودرو

بررسی روند معاملات آتی سکه طی هفته گذشته؛

بازار فیوچر زیر سایه فدرال رزرو

عصر بازار- حجم معاملات بازار آتی سکه طی هفته گذشته با کاهش اندک هزار و ۳۴۸ واحدی مواجه شد و در نهایت به ۲۰ هزار و ۴۵۴ معامله رسید، هر چند این حجم از معاملات روند پر رونقی را نشان نمی‌دهد با این حال روند قیمت‌ها در بازار آتی سکه طی هفته گذشته با رشد نسبی مواجه شد.

بازار فیوچر زیر سایه فدرال رزرو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، قیمت آتی سکه در سررسید تیرماه هفته گذشته با رشد 12 هزار تومانی از ابتدا تا انتهای هفته مواجه شد و پرونده هفتگی خود را با قیمت یک‌میلیون و 195 هزار تومان بست که تحرکات مثبت قیمتی در بازار آتی سکه را می‌توان وامدار افزایش قیمت اونس در بازارهای جهانی دانست. هرچند اونس طی دو هفته قبل و با زمزمه نزدیک شدن به نشست فدرال رزرو و تعیین سرنوشت نرخ بهره روندی کاهشی را در پیش گرفته بود، از روز شنبه پا در کانال افزایش قیمت گذاشت، به‌طوری‌که از آغاز تا پایان هفته افزایش 28 دلاری را به ثبت رساند که این موضوع باعث شد به‌طور میانگین قیمت سررسیدهای موجود بین 10 تا 12 هزار تومان افزایش را تجربه کند.

    با این حال در راستای کاهش حجم معاملات در بازار آتی سکه عمده‌ترین دلیل، تعطیلی روز سه‌شنبه بود و دلیل دیگر این بود که عمده حجم معاملات در روز چهارشنبه و پنج‌شنبه انجام شده است، به‌طوری‌که معامله‌گران به نوعی آغاز هفته گذشته را از ابتدا با انتظار برای تعیین تکلیف نرخ بهره آمریکا و شرایط طلای جهانی آغاز کرده بودند، با این حال بیشترین حجم معاملات طی این هفته به چهارشنبه 31 شهریور و کمترین حجم هم به روز یکشنبه 28 شهریور اختصاص داشته است.در راستای افزایش حجم معاملات روز چهارشنبه 31 شهریور باید گفت در این روز اونس شرایط پر جنب و جوشی را طی کرد، به‌طوری‌که طی یک روز افزایش 10 دلاری برای طلا ثبت شد که دلیل عمده آن انتظارها برای نشست چهارشنبه شب فدرال‌رزرو بود که البته برخلاف انتظارها بدون تغییر باقی ماند و به این ترتیب شرایط برای بازگشت قیمت اونس فراهم شد.

    بر اساس این گزارش، هفته گذشته اونس روزهای افزایشی را از سرگذراند؛ با این حال روی تحرکات مثبت اونس زیاد نمی‌توان حساب باز کرد، چنانچه عده‌ای از تحلیلگران و فعالان بازار طلای جهانی همچنان معتقدند که حداقل تا پایان سال نرخ بهره توسط کمیته فدرال رزرو افزایش پیدا خواهد کرد و این موضوع همچنان در ناخودآگاه سرمایه‌گذاران ترس و دست به عصا بودن در معاملات را ایجاد می‌کند.

    طی هفته گذشته آنچنان بازار طلا و انتظارها برای نشست فدرال رزرو داغ بود که نوسانات دلار در بازار آتی سکه تاثیر چندانی نداشت؛ با این حال دلار طی هفته گذشته افزایش ناچیز 8 تومانی را از سر گذراند. در این بین اما کارشناسان معتقدند علاوه بر بازارهای اونس و دلار، عامل سوم موثر بر بازار آتی، پتانسیل‌های این بازار برای جذب نقدینگی در بازار است. بر این اساس باید گفت در کنار دو عامل مهم و تاثیرگذاری که همواره بازار آتی سکه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند پتانسیل‌های این بازار نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

    کارشناسان می‌گویند در حال حاضر که کشور به سمت تک نرخی شدن ارز در حرکت است و از طرفی نرخ سود سپرده‌های بانکی روند رو به کاهشی را در پیش گرفته این پتانسیل‌ها می‌توانند تقویت شوند. به عقیده آنها احتمال تقویت بهای دلار و به تبع آن سکه در بازار نقدی، این احتمال وجود دارد که بازار آتی سکه علاقه‌مند به جذب بخشی از نقدینگی جدید شود. البته این موضوع به شدت به دو عامل قبلی وابستگی بالایی دارد، به‌طوری‌که این محاسبات را تغییرات بهای اونس می‌تواند تحت‌الشعاع خود قرار دهد و تحلیل‌ها را با تغییر مسیر روبه‌رو کند. در هر حال نگاهی به روند یک ماهه قیمت اونس نشان می‌دهد این کالا با احتیاط در مسیر سقوط گام برمی دارد به عبارتی علاوه بر آنکه در برخی مواقع و متناسب با سیاست‌های پولی در ایالات‌متحده روندهای صعودی در پیش گرفته اما روند مذکور از قوت کافی برای عبور از مرز هزار و 350 دلار برخوردار نبوده است.

    با این اوصاف در صورتی که بازار جهانی طلا از شانس افزایشی برخوردار باشد می‌توان انتظار داشت بازار آتی سکه نیز شرایط مساعدی را پشت‌سر بگذارد. در این بین نگاهی به حجم معاملات در بورس کالا و تغییرات بهای طلای جهانی نیز مبین این نکته است که در شرایط کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی طلا، بازار آتی نیز با کاهش حجم معاملات روبه‌رو شده است.این به آن دلیل است که معامله‌گران بازار در انتظار بهبود قیمتی و اخذ موقعیت‌های خرید و کسب سود مناسب هستند و برعکس در شرایط کاهش قیمت‌ها از بازار خارج می‌شوند. با این حال در صورتی که نشانه‌های بهبود در بازار جهانی طلا نمایان شود می‌توان انتظار داشت این بازار به نقدینگی موجود در بازار چراغ سبز نشان دهد.

    برچسب ها