عصر خودرو

بررسی روند بازار ورق در بورس کالا و بازار؛

تافته جدابافته بازار فولاد

عصر بازار- رشد قیمت هفته گذشته در بازار ورق به‌رغم رکودی نسبی در بازار فولاد را شاید بتوان نشانه‌ای از بهبود آرام تقاضای صنعتی این کالا به شمار آورد که توجه به این بازار را جذاب‌تر از قبل جلوه می‌دهد. در صورت بهبود اوضاع در بازار ورق می‌توان به بهبود حجم تولیدات صنعتی کشور نیز امیدوار بود؛ هرچند که چنین احتمالی تاکنون به وضوح مشاهده نشده و ممکن است وضعیت پیش رو، تعدیل و تثبیت قیمت‌ها را نیز به همراه داشته باشد. به نظر می‌رسد بازار ورق با سیگنال‌های متناقض بسیاری رو به رو است که باعث شده این بازار مسیر خود را از بازار سایر مصنوعات فولادی در بازار آزاد جدا کند.

تافته جدابافته بازار فولاد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بازار ورق را شاید بتوان تافته‌ای جدا بافته در بازار فولاد به شمار آورد، زیرا در زمان افت نرخ‌ها، توانسته رشد قیمت‌های محدودی را به ثبت برساند؛ همچنین بدون کمک مدیریت عرضه‌ها، توانسته است از سطوح قیمتی خود حمایت به عمل آورد. البته ویژگی‌های فنی و ذات بازار ورق را باید مهم‌ترین عامل در این خصوص به شمار آورد، زیرا به‌دلیل وجود تقاضایی بیش از عرضه داخلی، همیشه بخشی از مصرف داخلی، از بازارهای بین‌المللی تامین می‌شود. این موارد در نهایت باعث شده است که از یکسو تقاضای موجود به ایجاد کشش واردات منجر شده و متعاقب آن، قیمت‌های جهانی نیز تاثیر بیشتری بر بازار داخلی داشته باشد. در هر حال هم‌اکنون قیمت‌های موجود در این بازار در تقارن بالایی با قیمت‌های جهانی قرار دارد که همین رویکرد قیمتی، باعث شد تا بهای انواع ورق‌های فولادی در بازار داخلی مسیری افزایشی به خود بگیرد.

    درخصوص ویژگی‌های بازار ورق باید به چند نکته مهم اشاره داشت؛ اول آنکه به‌رغم واردات مصنوعات فولادی مسطح و طویل، هنوز موجودی انبارهای این کالا در بازار داخلی پایین است که سیگنال مثبتی برای قیمت‌ها بوده، ولی در هر حال ضعف تقاضای موثر نیز داده‌ای جدی برای مقاومت در برابر رشد نرخ، خودنمایی کرده است. به‌صورت دقیق‌تر می‌توان این گونه گزارش داد که در هفته گذشته قیمت غالب انواع ورق در بازار داخلی در مسیر رشد قرار داشته که به جز ورق نورد گرم (ورق سیاه)، ورق‌های نورد سرد (روغنی) و ورق‌های گالوانیزه (ورق سفید) نیز از این رشد قیمتی بی‌نصیب نبوده‌اند. البته افزایش 20 تا 30 دلاری قیمت ورق‌های نورد گرم در بازارهای جهانی و همچنین رشد 10 دلاری بهای ورق نورد سرد را نیز باید در رشد قیمت‌ها موثر دانست. پایین بودن موجودی انبارها، تحریک محدود تقاضا در اواخر تابستان هرچند که به سرعت تقلیل یافت، رشد شکننده قیمت‌های جهانی ورق‌های فولادی، نزدیکی به ماه محرم و همچنین فرارسیدن روزهای سرد سال و انتظار کاهش حجم تولید و تضعیف تقاضا در روزهای پیش رو، ترس از کاهش مجدد قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی، توافق مجدد تولیدکنندگان لوله و پروفیل با مبارکه برای تامین ماهانه حداقل 100 هزار تن انواع ورق مورد نیاز، نگرانی از کاهش واردات پس از افزایش قیمت‌های جهانی در روزهای اخیر همچنین دورنمای مبهم بازار ورق را می‌توان از ویژگی‌های اصلی این بازار به شمار آورد هرچند که هنوز هم مشخص نیست چه سرنوشتی پیش روی این بازار باشد. در هر حال فعالان بازار کمتر میل به خرید داشته و تمایل به فروش در بازار ورق پررنگ‌تر است.

    ردایی از کارشناسان بازار ورق گفت: هفته گذشته در بازار، ورق‌های نورد گرم 70 تومان، روغنی 20 تومان و ورق‌های گالوانیزه 30 تومان رشد قیمت داشته‌اند. به‌صورت دقیق‌تر متوسط قیمت ورق نورد گرم که در هفته‌های گذشته 1860 تومان بوده، هم‌اکنون بیش از 1900 تومان و دقیق‌تر نزدیک به 1930 تومان پیشنهاد نرخ می‌شود که نشان‌دهنده تغییر چهره بازار است. این کارشناس بازار معتقد است که با توجه به رشد قیمت‌ها در هفته‌های اخیر، تثبیت آن در روز ابتدایی هفته جاری، نزدیکی به ماه محرم و فرارسیدن فصل پاییز، می‌توان به تثبیت قیمت‌ها در این بازار امیدوار بود. با توجه به این موارد در کنار زمزمه توافقی جدید بین فولاد مبارکه و سندیکای لوله و پروفیل می‌توان به ثبات بازار بیش از پیش امیدوار بود؛ یعنی این احتمال وجود دارد که مهرماه، شاهد رشد قیمت‌های چندانی نباشیم.

    نکته دیگر در خصوص بازار ورق را باید توافق منعقد شده بین تولیدکنندگان لوله و پروفیل با فولاد مبارکه به شمار آورد، زیرا مقرر شده تا رقمی نزدیک به 100 هزار تن یا بیشتر، از تولیدات مبارکه به صورت مستقیم به دست مصرف‌کنندگان داخلی برسد. هم‌اکنون این امیدواری وجود دارد که بخش بزرگ‌تری از نیاز بازار حداقل به ورق‌های نورد گرم با ضخامت پایین به بازار تزریق شود که این رویکرد می‌تواند با تغذیه بیشتر و بهتر بازار داخلی، بخشی از تقاضای موجود را پاسخ دهد.

    در هر حال رشد عرضه‌ها در بازار داخلی خود سیگنالی مهم برای بهبود قیمت‌ها به شمار می‌آید ولی با توجه به برخی واقعیت‌های بازار همچون لزوم واردات، رشد تعرفه در سال جاری، شیوه‌های مختلف کشف قیمت و برخی اختلافات برای تعیین آنها، بهتر است گمانه‌زنی‌ها را برای تغییر قیمت ورق پس از این توافق به آینده موکول کنیم، چون تغییر قیمت‌ها در این بازار، خود ماراتنی نفسگیر به‌شمار می‌آید.

    نکته قابل توجه در بازار ورق آن است که هرچه از انواع عرف بازار همچون ورق‌های نورد گرم (ورق سیاه) به انواع پیشرفته و صنعتی آن حرکت می‌کنیم، وضعیت بازار وخامت بیشتری پیدا می‌کند. به عنوان مثال به‌رغم رشد قیمت ورق سیاه، انواع ورق‌های روغنی و ورق‌های گالوانیزه با توجه به قیمت‌های بالاتر آنها، رشد قیمت‌های کمتری را تجربه کرده؛ حتی در بازار ورق‌های استیل (استنلس استیل) به‌دلیل عرضه بیش از تقاضا، رکودی عمیق‌تر حاکم شده است. دلیل اصلی این موارد را اول باید در حجم عرضه‌ها در بازار و سپس در ویژگی‌های تقاضای موثر جست‌وجو کنیم، زیرا به کمک قیمت‌های پایین جهانی در ماه‌های گذشته، حجم واردات برخی محصولات افزایش یافته و برخی اجناس خاص، با عرضه بیش از تقاضای خود در شرایط رکودی فعلی روبه‌رو شده است که به وخامت اوضاع دامن می‌زند.

     

    دورنمای بازار ورق

    در خصوص دورنمای بازار ورق در کل نمی‌توان اظهارنظر قاطعی داشت زیرا از یکسو قیمت‌های داخلی رشد داشته ولی قیمت‌های جهانی رشد متناظری را تجربه کرده است. البته فرارسیدن ماه محرم و آغاز پاییز هم به کاهش حجم تقاضا منجر می‌شود. موجودی انبارها نیز به نسبت محدود است و از سرنوشت توافق مبارکه و سندیکای لوله و پروفیل نیز خبری در دست نیست. موارد فوق ابهامات بازار ورق را به رخ کشیده ولی با توجه به تاثیرپذیری قیمت‌های داخلی از نرخ‌های جهانی همچنین آرامش شکننده بازارهای منطقه‌ای، می‌توان از قیمت تمام شده اجناس وارداتی به بازار داخلی به‌عنوان سیگنالی برای ترسیم دورنمای بازار استفاده کرد.

    هم‌اکنون با فرض قیمت دلار 3560 تومانی و نرخ حواله‌ای بیش از این رقم (نزدیک به 3615 تومان) همچنین قیمت‌های تمام‌شده تا گمرک مقصد و احتساب رقمی نزدیک به 410 دلار، باید گفت که تمام شده برای بازار داخلی با فرض تعرفه و مالیات رقمی بیش از 1900 تومان مورد محاسبه قرار می‌گیرد. با توجه به این موارد و بدون احتساب نوسان قیمت‌های جهانی، خواب سرمایه و نادیده گرفتن سود تجاری از فرآیند واردات، شاید بتوان نرخ‌های فعلی را با ثبات ارزیابی کرده و حتی به سمت رشد قیمت‌ها پس از دهه محرم، مورد بررسی قرار داد. البته این قبیل محاسبات در بازار میلگرد نیز بارها مورد استفاده قرار گرفته ولی چندان هم نتوانسته است از قیمت‌های داخلی حمایت کند، اما اعتبار قیمت‌های جهانی در بازار ورق بیشتر از سایر مصنوعات فولادی است.

     

    آخرین اوضاع در بازار سایر مصنوعات فولادی

    در بازار میلگرد هرچند که شاهد برخی جرقه‌های رشد قیمتی در کنار کاهش قیمت‌های پیشنهادی از سوی برخی کارخانه‌های فولادی هستیم، ولی در روز ابتدایی این هفته، بازار میلگرد با ثبات نسبی همراه بود هرچند که برخی تلاش‌ها برای رشد قیمت صورت گرفت ولی در نهایت یافتن قیمت‌هایی همچون پایان هفته گذشته در این بازار کار چندان دشواری نبود. در بازار تیرآهن اما با جهش قیمتی چند سایز خاص تیرآهن ذوب‌آهن در بازار تهران رو به رو بودیم که نشان‌دهنده برخی تلاش‌ها و حتی بازارسازی‌ها برای حمایت از قیمت‌ها و رشد آنها است هرچند که ممکن است مقطعی بوده یا از ضعف موجودی انبارهای سایزهایی خاص نشات گرفته باشد.

    برچسب ها