عصر خودرو

شاخص ارزی، هفته را افزایشی آغاز کرد

چهارپایه قیمت دلار

عصر بازار- در روزی که معامله‌گران سکه تمایل داشتند بهای دلار را پایین بیاورند، شاخص ارزی با کمک چهار پایه افزایشی رشد قیمت را تجربه کرد. در اولین روز هفته، دلار با ۳ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۵۶۸ تومان رسید.

چهارپایه قیمت دلار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، آغاز تعطیلات چینی از هفته آینده، نزدیک شدن به ماه محرم، افزایش نرخ حواله درهم و بالا رفتن حجم معاملات امروزی و فردایی نسبت به معاملات نقدی عوامل زمینه‌ساز رشد بودند. این در حالی بود که سکه‌بازان به دلیل رشد بهای اونس در بازارهای جهانی در انتهای هفته گذشته بیشتر در موقعیت فروش ارز قرار گرفتند. روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی توان چندانی برای افزایش قیمت نداشت و نهایتا با هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 119 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، پس از عبور از اعیاد قربان و غدیر تقاضا تا اندازه‌ای در بازار کاهش یافته و همین امر قیمت را تحت فشار قرار داده است.

    ورود تقاضا

    فعالان اعتقاد دارند، روز شنبه، برخی معامله‌گران ارزی پیش از تعطیلات چینی و آغاز ماه محرم وارد بازار ارز شده‌اند و تلاش کرده‌اند که ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند. به گفته شماری از معامله‌گران، هفته آینده بازار چین به دلیل یکی از تعطیلات رسمی این کشور بسته خواهد بود؛ بنابراین برخی معامله‌گران ترجیح می‌دهند در هفته جاری ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند.

    به گفته فعالان، سال جدید قمری نیز از هفته آینده آغاز می‌شود، در نتیجه از این سو، برخی معامله‌گران که با کشورهای عربی مراوده دارند، سعی می‌کنند ارز خود را پیش از آغاز سال نو تهیه کنند. در کنار این عوامل افزایشی، روز شنبه نرخ حواله درهم تا 976 تومان بالا رفت تا انتظارات معامله‌گران داخلی را تحت‌تاثیر قرار دهد. در نتیجه این نیروهای افزایشی، روز شنبه، حجم معاملات فردایی و امروزی بالا رفت و قیمت در این معاملات نیز تا حدی از نرخ فروش نقدی فاصله گرفت. به این ترتیب، تمام عوامل افزایشی یاد شده دست به دست هم دادند و موجب شدند که قیمت دلار با 3 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 568 تومان برسد. این در حالی بود که معامله‌گران سکه تمایل داشتند که قیمت دلار را پایین بیاورند. به گفته فعالان، در روزهای انتهایی هفته گذشته، بهای اونس در بازارهای جهانی بالا رفت.

    به گفته فعالان، زمانی که بهای اونس در بازارهای جهانی افزایش پیدا می‌کند و سکه توان رشد قیمت زیادی ندارد، معامله‌گران سعی می‌کنند از طریق فروش دلار، قیمت‌های بازار سکه را مدیریت کنند. به این ترتیب، روز شنبه دلار در حالی افزایش قیمت را تجربه کرد که با فروش ارز توسط سکه‌بازان مواجه بود. با وجود افزایش روز شنبه، برخی فعالان اعتقاد دارند که تقاضای چندانی وارد بازار نشده است. به گفته آنها، اگر تقاضایی که تحت‌تاثیر تعطیلات وارد بازار شده بود، میزان قابل‌توجهی داشت، قیمت دلار باید رشد بیشتری را تجربه می‌کرد. این دسته، رشد قیمت دلار را بیشتر تحت‌تاثیر تحرکات معامله‌گران فردایی دانستند. روز شنبه دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 562 تومان آغاز کرد که کاهشی 3 تومانی نسبت به قیمت انتهای هفته گذشته داشت. هیجان معامله‌گران در اولین هفته مهرماه کمی بیشتر از روزهای انتهای تابستان و تعداد معاملات نیز بالاتر رفته بود. اکنون باید دید این روند در ادامه هفته دنبال خواهد شد یا بازار به سرمای معاملات تابستانی بازخواهد گشت.

    برچسب ها