عصر خودرو

تحلیل نیویورک‌ تایمز از قرارداد بویینگ و حضور شهروندان آمریکا در ایران

عصر بازار- نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای نوشت که با صدور مجوز برای ورود اولین هواپیماهای بویینگ به ایران، دو کشور باید پیش از هر چیز با یک واقعیت مهم دیگر روبه‌رو شوند؛ اینکه اولین گروه از شهروندان آمریکایی، بعد از بحران گروگانگیری سال ۱۹۷۹ و ۱۹۸۰ برای اقامت به تهران می‌آیند.

تحلیل نیویورک‌ تایمز از قرارداد بویینگ و حضور شهروندان آمریکا در ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا،  نیویورک تایمز در گزارشی به توافق هسته‌ای ایران اشاره کرد و نوشت: این توافق تاثیر مهمی بر حضور ایران در جهان خواهد داشت. بویینگ به زودی دفاتر نمایندگی خود را در تهران باز خواهد کرد و تکنیسین‌های این شرکت هواپیمایی برای آموزش نحوه نگهداری از هواپیماها به ایران خواهند رفت، در کنار آنها، بسیاری از آمریکایی‌ها نیز به ایران می‌روند.

    این روزنامه آمریکایی نوشت: تحلیلگران ایرانی معتقدند دلیل اعطای مجوز واردات هواپیماهای غربی به ایران، ورود شهروندان آمریکایی به ایران بوده است. اجرای قرارداد ایران و بویینگ نه تنها به روحانی اجازه می‌دهد دستاورد ملموسی از تعاملات بین ایران و غرب را به نمایش بگذارد، بلکه دولت را به در دستیابی به اهدافی نظیر عادی‌سازی روابط با آمریکا یاری خواهد کرد.

    نیویورک‌تایمز با انعکاس نظر برخی روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی حامی دولت در ایران نوشت: آنها معتقدند با اجرایی شدن این قرارداد، کار تندروها برای جلوگیری از تسهیل روابط بین ایران و ایالات متحده سخت‌تر خواهد شد، چراکه هیچ‌کس نمی‌تواند منکر این شود که با ورود این هواپیماها، مردم نیز راه ورود به ایران را پیدا خواهند کرد.

    روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل به بخش‌هایی از توافق با بوئینگ و ایرباس اشاره کرد و گفت: «هیچ مشکلی در راه اجرایی شدن این قرارداد نمی‌بینیم. این دولت آمریکاست که مسئول منع کمپانی‌های آمریکایی از ورود به بازار ایران است. اگر آمریکایی‌ها مشکلاتی دارند، باید بین خودشان حلش کنند.»

    نیویورک‌تایمز به این موضوع که صِرف خرید هواپیما از ایالات متحده آمریکا، بازگشایی دفتر بوئینگ در تهران یا داشتن نماینده آمریکایی در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی کفایت نمی‌کند، اشاره کرد و نوشت: با این حال اینها می‌تواند زمینه‌ساز یک تغییر ساختاری در روابط دو کشور باشد.

    این روزنامه آمریکایی به حوادث سال 1980 نیز اشاره کرد و نوشت: در آن زمان روابط دو کشور قطع شد و 140 هزار آمریکایی ساکن در ایران مجبور به خروج از این کشور شدند. سفارت آمریکا به موزه تبدیل شد و  معاملات تجاری با آمریکا با توجه به تحریم‌هایی مالی در این سال‌ها بسیار دشوار و در شرایط اخیر ناممکن شد.

    در این مقاله گفته شده که بازگشایی دفتر نیویورک‌تایمز، بلومبرگ و دیگر رسانه‌ها تنها زمانی امکان‌پذیر است که شرکت‌های رسمی آمریکایی -مانند ایرباس و بویینگ- اجازه فعالیت در ایران را داشته باشند.

    نیویورک تایمز در ادامه این مقاله اذعان داشت که منابع تنش بین دو کشور هنوز از بین نرفته و برای اثبات ادعای خود به بسته شدن شعبه رستوران کی.اف.سی و به آتش کشیدن یکی از شعبه‌های مک‌دونالد در 20 سال پیش اشاره کرده و نوشته است که تندروها در اعتراضشان می‌گویند اینها نماد غرب‌گرایی است.

    برچسب ها