عصر خودرو

رویترز خبر داد؛

عربستان آماده‌ اجرای فریز نفتی است

عصر بازار- در آستانه برگزاری نشست غیررسمی اوپک با حضور روسیه در الجزیره، عربستان سعودی در حالی اعلام آمادگی برای اجرای فریز نفتی کرده است که کارشناسان معتقدند چنین توافقی بر خلاف سیاست های اوپک است.

عربستان آماده‌ اجرای فریز نفتی است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، سه منبع معتبر که در گفت‌و‌گوهای مقدماتی نمایندگان اعضای اوپک شرکت داشتند گفته‌اند که عربستان سعودی روز جمعه 23 سپتامبر آمادگی خود را برای اجرای فریز نفتی، اعلام کرده است.

    رویترز نوشت بر این اساس در مقابل ایران باید ظرفیت استخراج نفت خود را تا 3 میلیون و 600 هزار بشکه در روز محدود سازد. گمانه‌زنی‌ها درباره‌ احتمال توافق ایران و عربستان بر سر برنامه‌ محدود کردن تولید روزانه‌ نفت این دو کشور، سبب شد که بهای نفت در هفته‌ گذشته باز هم کاهش یابد.

    کارشناسان اقتصادی کومرز بانک آلمان پیش‌بینی می‌کنند که گفت‌وگوهای میان اعضای اوپک نتیجه‌ای نداشته باشد اما اویگن واین‌برگ تحلیلگر این بانک می‌گوید: این امر در تضاد با سیاست کشورهای عضو اوپک است، چون هر یک از آنها در درجه‌ اول باید سهم خود را در بازار نفت تثبیت کنند.

    برخی از کارشناسان می‌گویند تا پایان سال جاری میلادی، بهای هر بشکه 47 دلار به جای 50 دلار خواهد بود. میانگین قیمت آن در سال 2017، 52 دلار پیش‌بینی می‌شود که 5 دلار کمتر از بهای کنونی آن است.

    بهای نفت در ماه‌های گذشته به دلیل افزایش میزان تولید برخی از اعضای اوپک و فعال‌شدن ایران در زمینه‌ استخراج در پی توافق هسته‌ای، به شدت کاهش یافت؛ در حالی که قیمت هر بشکه تا میانه‌ سال 2014 حدود 115 دلار بود، در ژانویه‌ی سال 2016 به 28 دلار رسید.

    اعضای اوپک یک بار در ماه آوریل سال جاری میلادی گردهم آمدند تا با اجرای برنامه‌ی فریز نفتی از کاهش بیشتر بهای نفت جلوگیری کنند، اما این تلاش با شکست روبرو شد.

    در نشست فریز نفتی که در ماه ژانویه سال 2016 در دوحه قطر برگزار شد  مسئولان اوپک اعلام کردند عربستان، کویت و هم پیمانانشان قبول کرده‌اند که همگی از توافق نشست چهار جانبه دوحه برای تثبیت تولید نفت خام حتی بدون همراهی ایران تبعیت کنند.

    بر اساس تحلیل برخی رسانه‌ها پیش از این عربستان و هم‌پیمانان او گفته بودند تنها در صورتی زیر بار این توافق می‌روند که تهران نیز به آنها بپیوندد، اما قیمت هر بشکه ٢٧ دلار نفت به اقتصاد این کشورها فشار زیادی آورده و آنها را مجبور کرد حتی بدون حضور ایران هم به این توافق پایبند بمانند.

    ولادیمیر ساژین خاورمیانه‌شناس اهل روسیه در مورد راهبرد ایران گفته بود این رویکرد ایران کاملا حساب شده و عادلانه است.

    به عقیده او موضع ایران  کاملا  منطقی و قابل درک است. ایران چند سال تحت تحریم‌های بین المللی قرار داشت که بر استخراج و صادرات نفت نیز تأثیر گذاشت. تا قبل از سال 2012 میلادی یعنی زمان برقراری تحریم‌ها، ایران 4 تا 4 میلیون و 300 هزار بشکه نفت در شبانه روز تولید می‌کرد که 2 تا 2 و نیم میلون بشکه از آن صادر می‌شد. 

    او می‌گوید که تحریم‌ها تولید را تا سطح 2  تا 2 و نیم میلیون بشکه کاهش داد  و  صادرات در سطح یک میلیون و 100 هزار بشکه  انجام می‌شد. پس از آغاز  فرایند لغو تحریم‌ها  یعنی از 16 ماه ژانویه  سال جاری،  تهران  سعی کرد به  سطح از دست رفته برسد، اکنون ایران قصد دارد  تا سال 2017 میلادی به سطح استخراج ماقبل تحریم‌ها برسد. مطابق با اطلاعات اوپک استخراج ایران در  ماه مارس در مقایسه با ماه ژانویه  به مقدار  187,8 هزار بشکه نفت  افزایش نشان داد و در نتیجه به  3 میلیون و 100 هزار بشکه در شبانه روز رسید اما قیمت نفت در  معاملات 15 ماه مارس  گویای چیز دیگری است. این قیمت‌ها در زمینه  عدم پیوستن ایران به  فریز  نفتی ارزان شد. هم اکنون که  قیمت نفت پایین است، ایران  به ضرر خود دست به عقب‌نشینی نخواهد زد که در  مورد کنونی  عادلانه است.

    برچسب ها