عصر خودرو

طی هفته گذشته در بورس کالا رقم خورد؛

انعقاد ۲۰ هزار قرارداد آتی سکه

عصر بازار- حجم معاملات آتی سکه طی هفته اخیر در بورس کالای ایران به ۲۰هزار و ۴۵۴ قرارداد و ارزش آن به بیش از۲ هزار و ۴۱۴ میلیارد ریال رسید.

انعقاد ۲۰ هزار قرارداد آتی سکه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، بررسی معاملات آتی سکه طی هفته گذشته نشان می دهد که بهای سکه تا روز سه شنبه در مسیر کاهشی قرار داشت تا این که طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی در بازار نقدی و بورس کالای ایران با رشد قیمت رو به رو شد.

    به این ترتیب طی هفته گذشته در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با 11 هزار و 823 قرارداد به معاملات تحویل تیر ماه سال آینده اختصاص داشت تا ارزش این سررسید به بیش از یک هزار 408 میلیارد ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید اردیبهشت سال آتی با 6 هزار و 345 قرارداد بهای 744 میلیارد ریالی را تجربه کرد و جایگاه دوم را کسب کرد.

    همچنین سر رسید اسفندماه نیز با یک هزار و 200 قرارداد و ارزش بیش 139 میلیارد ریال در جایگاه سوم قرار گرفت. از طرفی سکه تحویل آبان ماه نیز با حجم 907 قرارداد و به ارزش بیش 102 میلیارد ریال در جایگاه چهارم ایستاد.

    این در شرایطی است که سر رسید دی ماه با کسب جایگاه پنجم حجم 179 قرداد و ارزش 20 میلیارد ریالی را تجربه کرد.

    روند معاملات آتی سکه در آخرین روز هفته

    نگاهی به آمار معاملات بازار آتی سکه در آخرین روز هفته گذشته نشان می دهد که این بازار تحت تاثیر افزایش ارزش طلای جهانی، به اتفاق همه سررسیدها در محدوده مثبت گشایش یافت و در طول معاملات با نوسانات اندک رو به رو شد. به این ترتیب بهای سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنج شنبه) در سررسیدهای مختلف با رشد قیمت همراه شد؛ به طوری که سکه تحویل تحویل آبان با قیمت یک میلیون و 133 هزار تومان معامله شد و رشد0/1 درصدی را در این روز تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل دی سال جاری با قیمت یک میلیون و 147هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با افزایش0/17 درصدی نسبت به چهارشنبه گذشته رو به رو شد. از سویی سکه سررسید اسفند ماه با رشد 0/08درصدی با قیمت یک میلیون و162 هزار تومان معامله شد. سکه تحویل اردیبهشت ماه سال آتی با نرخ یک میلیون و 177 هزار تومان، افزایش 0/02 درصدی را تجربه کرد. در پایان نیز سکه تحویل تیر ماه سال آینده با نرخ یک میلیون و 195 هزار تومان، افزایش 0/17 درصدی را به ثبت رساند.

    در بازار سکه نقدی چه گذشت؟

    در حالی که بازار طلا و سکه شرایط آرامی را طی هفته جاری پشت سر می‌گذاشت، به یک‌باره در روزهای پایانی هفته یعنی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه گذشته با افزایش قیمت جهانی با رشد قیمت رو به رو شد.

    در این باره محمد کشتی‌آرای رئیس اتحادیه فروشندگان طلا وجواهر، با اشاره به اینکه علی‌رغم مناسب عید غدیر خم طی هفته گذشته، هیجانی در بازار به منظور خرید و فروش سکه و طلا ایجاد نشد، اظهار کرد: در طول هفته بازار سکه و طلا کاملا ثبات داشت، اما به یک‌باره روز چهارشنبه تحت‌الشعاع اعلام شاخص‌های اقتصادی آمریکا قرار گرفت تا با افزایش هشت دلاری هر اونس طلای جهانی و نیز افزایش 3500 تومانی قیمت سکه روبرو شویم.

    وی ادامه داد: طی دو هفته گذشته دو عید سعید قربان و عید سعید غدیر خم را پشت سر گذاشتیم، ولی میزان تقاضا از بازار برای خرید و فروش طلا و سکه افزایش نیافت و اعیاد نیز هیچگونه تاثیری در رونق فروش نداشتند. طی یک تا دو سال گذشته نیز شرایط به همین منوال بوده و رکود اقتصادی مانع از ایجاد هیجان لازم در بازار شده است.

    رئیس اتحادیه فروشندگان طلا وجواهر با بیان اینکه درحال حاضر دادوستدها عادی و قیمت‌ها نیز شرایط متعادلی را پشت سر می‌گذارد، گفت: قیمت سکه نیز همراه با قیمت جهانی طلا از نرخ اضافی برخوردار نیست و به نظر می‌رسد شرایط بازار مساعد است و فعلا با گرانی قیمت غیر منطقی روبرو نخواهیم شد.

    برچسب ها