عصر خودرو

معرفی قراردادهای آتی سهام بر روی سهام پایه ایران خودرو و مپنا با سررسید تیر ۱۳۹۵

عصر بازار: امروز دوشنبه مورخ ۹ شهریور ماه ۱۳۹۴،دوره معاملاتی قراردادهای آتی سهام شرکت های ایران خودرو ''جخودرو۰۴''و گروه مپنا ''جرمپنا۰۴'' با سررسید تیرماه ۱۳۹۵ آغاز شد.

معرفی قراردادهای آتی سهام بر روی سهام پایه ایران خودرو و مپنا با سررسید تیر ۱۳۹۵
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس تهران، امروز دوشنبه مورخ 9 شهریور ماه 1394،دوره معاملاتی قراردادهای آتی سهام شرکت های ایران خودرو 'جخودرو04'و گروه مپنا 'جرمپنا04' با سررسید تیرماه 1395 آغاز شد. 

    این گزارش می افزاید معاملات قراردادهای آتی سهام تنها از طریق سامانه معاملات برخط (آنلاین) قابل انجام است و در حال حاضر تعداد 12 کارگزاریِ آبان، بانک کشاورزی، بانک ملی ایران، بورس بهگزین، بورسیران، تامین سرمایه نوین، حافظ، خبرگان سهام، سرمایه و دانش، سهم آشنا، مهر اقتصاد ایرانیان و نهایت نگر در این بازار فعال می­باشند.

    شایان ذکر است بازارهای آتی به شفافیت و روند آتی قیمت در بازار نقد کمک می­کنند. به طوری که اطلاعات ارزشمندی در مورد میزان ریسک، ثبات یا عدم ثبات قیمت دارایی مذکور در آینده ارائه می­دهند. بطور خلاصه بازار آتی سهام در مقایسه با بازار سهام دارای امتیازاتی به شرح زیر است:

    امکان پوشش ریسک نوسان قیمت،
    عدم نیاز به مالکیت سهام تا زمان سررسید
    استفاده از اهرم مالی،
    کارمزد معاملات پایین­تر
    شفافیت قیمت­ها و استاندارد بودن مشخصات قراردادها
    عدم وجود ریسک اعتباری به دلیل وجود اتاق پایاپای
    امکان کسب سود هم در بازار افزایشی و هم در بازار کاهشی
    محاسبه روزانه سود(زیان) در حساب مشتری براساس تغییرات قیمتی قراردادها
    محدود بودن مدت قراردادها و امکان خروج از قرارداد پیش از سررسید با اخذ موقعیت معکوس
    یادآور می­شود معاملات آتی با توجه به وجود اهرم مالی، دربرگیرنده ریسک بالایی بوده و به معامله­گران فرصت بدست آوردن سود زیادی را می­دهد، اما در عین حال باید توجه داشت که در مقابل، احتمال زیان نیز بالا می­باشد و قبل از انجام اینگونه معاملات، آگاهی و مطالعه دقیق از دستورالعمل­ها و ریسک­های مربوطه بسیار ضروری است.

    برچسب ها