عصر خودرو

آخوندی خبر داد:

سرمایه‌گذاری ۶هزارمیلیاردتومانی در پس کرانه بنادر

عصر بازار- چهارمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی جمهوری اسلامی ایران با حضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز (سوم مهرماه) در شبستان اصلی مصلای تهران افتتاح شد.

سرمایه‌گذاری ۶هزارمیلیاردتومانی در پس کرانه بنادر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این همایش با اشاره به سرمایه گذاری 6هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در پس کرانه‌ بنادر طی سه سال گذشته، گفت: بهبود بازاریابی بین‌المللی در دستور کار قرار دارد و بر اساس برنامه، قرار است ظرفیت جابجایی کالا از دو میلیون و 500 هزار تن به هشت میلیون و 500 هزار تن افزایش یابد.

    آخوندی ادامه داد: در توسعه بندر چابهار از ظرفیت هند و افغانستان بهره می‌بریم و در توسعه بندر شهید رجایی از ظرفیت تمام بازیگران بین‌المللی استفاده می‌کنیم تا این بندر را به عنوان یک بندر بین‌المللی معرفی کنیم.

    وی تصریح کرد: در بندر شهید بهشتی چابهار 403 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به توسعه این بندر اختصاص یافت، علاوه بر این کشور هند نیز در دو مرحله 85 میلیون دلار و 150 میلیون دلار برای توسعه چابهار سرمایه‌گذاری کرده است و در عین حال  از مشارکت افغانستان در توسعه چابهار استفاده می‌کنیم. 

    وزیر راه و شهرسازی به موضوع شبکه‌ای کردن بنادر ایران اشاره کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی با شبکه‌ای‌ کردن بنادر به دنبال استفاده از طول تمام سواحل کشور بوده و در این زمینه به چند نقطه پرتردد اکتفا نمی‌کند.

    آخوندی در ادامه به بحث سوخت‌رسانی دریایی اشاره کرد و گفت: در جهت افزایش سوخت‌رسانی دریایی، اقدامات مؤثری صورت گرفته است و چندین پروژه بانکرینگ در حوزه بین‌المللی با چند صد میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در آینده اجرا می‌شود.

    وی ادامه داد: 2450 هکتار از کرانه شهید رجایی واگذار شده است و وزارت راه و شهرسازی در تلاش است که همین مقدار از کرانه را مجدداً به این بندر واگذار کند.

    وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 11 هزار هکتار از کرانه در بندر امام (ره) وجود دارد که بر اساس برنامه، قرار است از ظرفیت پس‌کرانه این بندر استفاده شود.

    آخوندی اظهار کرد: در سه سال گذشته 6000 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در پس‌کرانه‌ بنادر انجام شده است.

    رایزنی با صندوق توسعه ملی برای حمایت از تولید داخلی

    محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی جمهوری اسلامی ایران گفت: در حال حاضر صندوق توسعه ملی ارز در اختیار یک سازنده خارجی قرار می‌دهد اما سازنده داخلی از چنین امتیازی برخوردار نیست و با رایزنی‌های وزارت صنعت با هیأت عامل جدید صندوق توسعه ملی، قرار است که چنین امتیازی به سازندگان داخلی هم اعطا شود.

    وی افزود: باید از ظرفیت‌ و پتانسیل‌های تولیدکنندگان داخلی به خوبی استفاده شود.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، حجم خرید کالا از خارج کشور پس از انقلاب اسلامی بسیار بالا بوده که اگر یک پنجم از این هزینه صرف تولید داخلی می‌شد، هم‌اکنون توان اقتصادی کشور بیش از اینها بود.

    بنادر فاصله زیادی با سند چشم انداز دارند

    در ادامه محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به چشم‌انداز رو به رشد حوزه دریایی کشور گفت: طرح توسعه بنادر کشور به ویژه بندر شهید رجایی و شهید بهشتی به خوبی پیش‌ می‌رود و وزارت راه و شهرسازی گام‌های خوبی در این زمینه برداشته است.

    رضایی کوچی ادامه داد: یکسری چالش‌ها نیز در بخش دریایی کشور وجود دارد؛ بر اساس سند چشم‌انداز 1404، ایران باید در حوزه حمل و نقل دریایی رتبه ممتاز منطقه را داشته باشد که در حال حاضر فاصله زیادی با اهداف این سند داریم. به عنوان نمونه زیرساخت‌ لازم برای واردات و صادرات 200 میلیون تن کالا باید در  بنادر کشور ایجاد می‌شد که 130 میلیون تن از ظرفیت آن بهره‌گیری می‌شود.

    وی افزود: بنادر کشور ظرفیت پنج میلیون تن کانتینر را در بخش حمل و نقل کالا دارند که از این میزان، تنها از دو میلیون و200 هزار تن آن استفاده می‌شود.

    به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اتصال ریلی به بنادر کشور ضعیف است و افزایش بهبود اتصال شبکه ریلی به بنادر باید جزو اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

    وی به بهره‌گیری از 60 درصد ظرفیت بنادر ایران اشاره کرد و گفت: بحث توسعه پایدار مناطق ساحلی نیز یکی از مسائل مهم حوزه دریایی است که متأسفانه برخی سواحل کشور از سوی بخش‌های دولتی تصرف شده است و در این زمینه نیاز به بازنگری وجود دارد.

    9 پیشنهاد برای سرمایه‌گذاری در فازهای جدید بندر شهید رجایی

    همچنین محمد سعیدنژاد، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در این همایش ضمن اشاره به افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بندر شهید رجایی گفت: در حال حاضر 9 پیشنهاد برای سرمایه‌گذاری در فازهای جدید این بندر از سوی کشورهای مختلف ارائه شده است که مهمترین دلیل افزایش این تقاضاها را می‌توان در اجتناب این کشورها از هزینه‌های گزاف در حمل و نقل کالا جستجو کرد.

    وی ادامه داد: در سال‌های گذشته خطوط کشتیرانی کشور برای دسترسی به بنادر با محدودیت‌هایی روبرو بود که در حال حاضر و با لغو تحریم‌ها، تمام محدودیت‌ها در حوزه دریایی از میان رفته است.

    رئیس سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: در حوزه بیمه و مؤسسات رده‌بندی هم هیچ محدودیتی وجود ندارد ضمن اینکه تحریم‌ها باعث رشد این بخش از صنایع دریایی شده است.

    به گفته سعیدنژاد، خطوط و مؤسسات بزرگ کشتیرانی و همچنین اپراتورهای بین‌المللی به دنبال سرمایه‌گذاری در حوزه دریایی کشور هستند که در این زمینه با یکدیگر رقابت می‌کنند.

    برچسب ها