عصر خودرو

برای نخستین بار انجام شد؛

بهره برداری از واحد بازیافت گازهای ارسالی به سیستم مشعل

عصر بازار- برای نخستین بار در صنعت پالایش نفت کشور واحد بازیافت گازهای ارسالی به مشعل در پالایشگاه تبریز به بهره برداری رسید.

بهره برداری از واحد بازیافت گازهای ارسالی به سیستم مشعل
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز در مراسم افتتاح این واحد گفت: این پروژه با هدف حفاظت از محیط زیست و با هزینه بیش از 4 میلیون یورو عملیاتی شد.

    محمد باقر دخیلی افزود: با بهره برداری از این واحد آلاینده های زیست محیطی کاهش یافته و گازهای بازیافتی به شبکه سوخت پالایشگاه بر می گردد و امکان استفاده از تجارت گاز دی اکسید کربن که مکانیزم توسعه هوای پاک تحت پیمان کیوتو سازمان ملل است فراهم می شود.

    وی ادامه داد: با افتتاح این واحد گازهای ارسالی به مشعل به میزان دو هزار و 45 کیلوگرم بر ساعت بازیافت می شود.

    دخیلی یادآور شد: شرکت پالایش نفت تبریز در بهمن ماه سال 1356 با ظرفیت اسمی 80 هزار بشکه در روز راه اندازی شده و افزایش ظرفیت تولید این شرکت به 110 هزار بشکه در روز با تلاش کارشناسان و متخصصان داخلی برگ زرینی است که در سال 1371 در این شرکت رقم خورده است.

    وی گفت: پالایشگاه تبریز هم اکنون سهم حدود شش درصد از توان تصفیه نفت خام کل کشور را به خود اختصاص داده است.

    مدیرعامل پالایشگاه تبریز اظهار کرد: ماموریت اصلی شرکت تامین خوراک، تولید و عرضه فرآورده های نفتی مورد نیاز مشتریان با استانداردهای کیفی روز بوده و استراتژی شرکت بهبود و توسعه پایدار کسب و کار با تاکید بر ارزش آفرینی، تعهد به الزامات زیست محیطی و مسئولیت های اجتماعی است.

    وی اهداف کلی پالایشگاه تبریز را توسعه کمی، کیفی و تنوع تولیدات با رویکرد فناوری های نوین، توسعه سیستم مدیریت تداوم کسب و کار، نهادینه سازی مسئولیت های اجتماعی و فرهنگ سازی آن با راهبرد سود آوری پایدار، نوآوری و توانمند سازی منابع انسانی مبنی بر مکتب یادگیری مدیریت عنوان کرد.

    پالایشگاه های کشور از تجربه و الگوی پالایشگاه تبریز بهره مند شوند

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به راه اندازی واحد بازیافت گازهای ارسالی به سیستم مشعل برای اولین بار در در صنعت پالایش نفت کشوردر پالایشگاه تبریزگفت: پالایشگاه های کشور از تجربه و الگوی پالایشگاه تبریز در جهت ساخت این واحد بهره مند شوند.

    سعید متصدی در مراسم افتتاح نخستین واحد بازیافت گازهای ارسالی به سیستم مشعل در صنعت نفت کشور در پالایشگاه تبریز افزود: یکی از موضوعاتی که در همه پالایشگاه های کشور وجود دارد ارسال برخی گازها به مشعل است که ارزش بسیار زیادی در صنعت دارند.

    وی ادامه داد: گازهای ارسالی به مشعل ارزش بسیار زیادی در صنعت دارند و می توان از آنها به عنوان گازهای اولیه استفاده کرد.

    متصدی اظهار کرد: متاسفانه به دلیل استفاده از تکنولوژی هایی که در گذشته وجود داشته در برخی از مواقع الزام است که این گازها در فلرها سوزانده شوند که این موضوع موجب هدر رفت سرمایه ملی و ایجاد الودگی می شود.

    وی اضافه کرد: بحث بازیابی گازهای ارسالی به مشعل از موضوعات مهمی است که سازمان حفاظت محیط زیست بسیار پیگیر آن است.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: پروژه ای که امروز در پالایشگاه تبریز به بهره برداری رسید از دیدگاه محیط زیستی بسیار پر اهمیت است و یکی از موضوعات مهمی است که در غالب مکانیزم پاک پروتکل کیوتو انجام شده است.

    وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با کاهش گازهای گلخانه ای در کشور تعهداتی را در جهت کاهش میزان این گازها دارد و گازهای ارسالی به مشعل یکی از منابع گازهای گلخانه ای هستند که پالایشگاه تبریز در این امر موفق عمل کرده است.

    متصدی یادآور شد: امروز در پالایشگاه تبریز توانسته ایم حمایت بین المللی، صنعتی و زیست محیطی را داشته باشیم و این سه قطب در کنار هم قرار گرفته اند.

    وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست پیگیربه صفر رساندن گازهای فلر در کشور است، گفت: این پروژه ای که امروز در تبریز افتتاح شد نشان از قدرت تکنولوژی و تخصصی مهندسان ایرانی است که می توان با استفاده از متخصصان داخلی و حمایت های بین المللی در کشور انجام داد.

    برچسب ها