عصر خودرو

موسسه استراتفور:

ایران پیشنهاد عربستان را برای محدود کردن عرضه نفت رد کرد

عصر بازار- موسسه استراتفور گزارش داد ایران پیشنهاد عربستان را برای محدود کردن عرضه نفت به بازار جهانی رد کرده است.

ایران پیشنهاد عربستان را برای محدود کردن عرضه نفت رد کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، عربستان سعودی قبول کرد تا تولید نفت خود را از 10.6 میلیون بشکه در روز به 10.2 میلیون بشکه کاهش دهد به شرطی که ایران نیز تولید نفت خود را در رقم 3.6 میلیون بشکه در روز ثابت نگه دارد. گزارشات حاکی از آن است که این پیشنهاد از سوی تهران رد شده است.

    براساس گزارشات موجود، ایران پیشنهاد فریز تولید نفت خود را به این دلیل که در تلاش است تا میزان تولید نفت را به زمان پیش از تحریم‌ها بازگرداند، رد کرده است.

    در حال حاضر ایران به طور متوسط روزانه 3.6 میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند که این رقم از ماه ژوئن تاکنون ثابت بوده است.

    تهران در ماه سپتامبر اعلام کرد که نمی‌تواند تولید نفت سبک خود را بدون سرمایه‌گذاری‌های جدید افزایش دهد.

    به نظر می‌رسد دشواری‌های سیاسی چنین تصمیمی در راستای فریزکردن تولید نفت ایران یکی از مهمترین دلایل شکست این توافقات است چرا که دولت ایران نسبت به هرگونه اقدام منتقدان در صورت توافق برای محدود کردن تولید نفت کشور تحت فشارهای خارجی نگران است.

    با همکاری یا بدون همکاری ایران، کاهش نسبتاً کم تولید نفت عربستان در 3 ماهه پایانی سال 2016 دور از انتظار نخواهد بود.

    از سوی دیگر بازگشت نفت 2 میدان نفتی نیجریه در آینده نزدیک 500 هزار بشکه در روز به مازاد عرضه نفت در بازار جهانی خواهد افزود. لیبی نیز تولید نفت خود را 200 هزار بشکه در روز افزایش داده است و عراق نیز 100 تا 150 هزار بشکه در روز به تولید نفت خود اضافه کرده است.

    پیش‌بینی می‌شود با بازگشت نفت برخی میادین نفتی در جهان، حدود 850 هزار بشکه نفت اضافی به بازار جهانی عرضه می‌شود که در این رقم تولید نفت یک میدان فراساحلی قزاقستان که از ماه اکتبر شروع به فعالیت خواهد کرد، لحاظ نشده است.

    در تابستان سال جاری عربستان سعودی با هدف پاسخگویی به نیاز برق برای سرمایش و تهویه 400 هزار بشکه در روز تولید نفت خود را افزایش داد در صورتیکه ریاض این 400 هزار بشکه را در 3 ماهه پایانی سال 2016 از تولید خود کم نکند این میزان نفت باید به جای دیگری یا به بازار صادراتی و یا به تاسیسات ذخیره‌سازی نفت سعودی‌ها هدایت شود.

    از سوی دیگر سعودی‌ها به این نتیجه رسیدند که عرضه بیشتر نفت به بازار جهانی می‌تواند قیمت این حامل انرژی را بیش از پیش کاهش دهد به همین دلیل و با هدف جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت، احتمالاً سعودی‌ها تولید نفت خود را به میزان نسبتاً کمی کاهش می‌دهند.

    یکی دیگر از گزینه‌های موجود فریز کردن سطح تولید نفت سعودی‌ها است و انتظار برای تاثیر آن بر قیمت نفت است.

    پیش‌بینی می‌شود توافق برای فریز نفت بالاترین احتمال را در نشست پیش روی کشورهای نفتی داشته باشد.

    برچسب ها