عصر خودرو

صعود ۱۹ پله‌ای عملکرد مالی "فارس"

نگاهی به رتبه‌بندی عملکرد ۳ هلدینگ بزرگ بورسی

عصر بازار- اطلاعات دریافتی از عملکرد مالی بزرگترین شرکت‌های پتروشیمیایی دنیا نشان می‌دهد، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در خاورمیانه پس از سابیک عربستان و در رتبه ۳۴ قرار گرفته است، پس از آن هلدینگ "پارسان" و "تاپیکو" حضور دارند.

نگاهی به رتبه‌بندی عملکرد ۳ هلدینگ بزرگ بورسی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، بر اساس رده‌بندی سال 2016 موسسه مستقل مطالعات شیمیایی(ICIS) که سالانه رتبه بندی شرکت های شیمیایی و پتروشیمیایی جهان را منتشر می‌کند،‌ هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در رده 34 قرار گرفته است. این در حالی است که "فارس" در سال های 2014 و 2015 به ترتیب رده های 53 و 44 را به خود اختصاص داده بود.

    این موسسه هر سال بر اساس شاخص‌های هفتگانه شامل فروش، سود عملیاتی، سود خالص،‌ دارایی ها،‌ هزینه‌های تحقیق و توسعه،‌ سرمایه‌گذاری‌ها و نیروی انسانی،‌ عملکرد شرکت‌های شیمیایی و پتروشیمیایی در سال گذشته را بررسی و آنها را رتبه‌بندی می‌کند.

    در حوزه خاورمیانه نیز صنایع پتروشیمی خلیج فارس در 2 سال گذشته رتبه دوم را به خود اختصاص داده است و شرکت سابیک عربستان رتبه اول را در اختیار دارد.

    در رتبه بندی 2016، باسف (BASF) آلمان با 76554 میلیون دلار فروش در جایگاه نخست قرار دارد و شرکت های SINOPEC با 50238 میلیون دلار و DOW CHEMICAL با 48778 میلیون دلار فروش در رده‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

    بر اساس این گزارش، عملکرد مالی شرکت‌های صنعت پتروشیمی در سال 2015 تحت تاثیر کاهش قیمت‌های جهانی نفت و محصولات پتروشیمی نسبت به سال 2014 روند نزولی داشته است که این اثر کاهشی در میزان فروش شرکت‌ها قابل مشاهده است. سود خالص 10 شرکت برتر این رده بندی نسبت به سال گذشته حدود 22 درصد کاهش داشته است.

    اما در میان شرکت های ایرانی صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 4.2 رشد توانسته عملکرد برتری را نسبت به دیگر شرکت‌های بورسی به دست آورد.

    این در حالی است که در همین دوره  2 شرکت ایرانی بورسی دیگر نیز در این رده بندی مورد توجه قرار گرفته اند که در این میان هلدینگ گسترش نفت و گاز پارسیان با 16 درصد کاهش درامد در جایگاه 64 رده بندی قرار گرفته است و  هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) نیز در رده 103  قرار دارد.

    اطلاعات 10 شرکت برتر و نیز 3 شرکت ایرانی که در این رتبه بندی مورد توجه قرار گرفته‌اند، در جداول ذیل قابل مقایسه است:

    برچسب ها